[Az írás egy kutatás eredményeit ismertető sorozat része. A fókuszcsoportos beszélgetések arra keresték a választ: a résztvevők milyen életet kívánnak unokáiknak.]
A tudás társadalma – unokáink kultúrája, tudása
Az unokáinknak álmodott világban nagyobb az emberek műveltsége, tudása. A kulturális és a szellemi értékek dominanciája jellemzi ezt a korszakot. Unokánk „boldog, közösségi ember, aki jólétben él, amit nem fogyasztói értékek, hanem a tudományos és lelki-szellemi fejlődés definiál; önmegvalósító egyéniség”. Az intellektuális képességek felértékelődnek. A tudás, a műveltség értéke kerül a pénz értéke helyére. Magasabb az általános műveltség.
Az emberek tudása integráltabb, „összegződöttebb” fogalmazta valaki. Fontos lesz a speciális tudás is és egyszerre vele együtt az integrált, holisztikus szemléletű tudás is. Unokáink integrált tudása lehetővé teszi, hogy szelídebben bánjanak a környezetükkel, az energiájuk egy részét arra fordíthatják, hogy a tevékenységük által keletkező károkat, a szennyezést kivédjék, lehetséges tevékenységeiket nagyon átgondolják, és nagyon tudatosan csinálják a dolgaikat.
Az emberek tudása integráltabb, „összegződöttebb” fogalmazta valaki. Fontos lesz a speciális tudás is és egyszerre vele együtt az integrált, holisztikus szemléletű tudás is. Unokáink integrált tudása lehetővé teszi, hogy szelídebben bánjanak a környezetükkel, az energiájuk egy részét arra fordíthatják, hogy a tevékenységük által keletkező károkat, a szennyezést kivédjék, lehetséges tevékenységeiket nagyon átgondolják, és nagyon tudatosan csinálják a dolgaikat.
A tudáshoz való hozzáférésben nagyobb egyenlőség van. Ennek helyi elérhetőségi feltételei és az anyagi feltételei is jobbak, a kultúrához való hozzáférés olcsóbb. Sokkal több ember képezheti magát, többen beszélnek idegen nyelveket. Mindenki számára hozzáférhető, egyenlő lehetőségek vannak a képességek-készségek kibontakoztatására. A jelenleg kulturálisan leszakadó rétegek műveltsége emelkedik.
Unokánk akar tanulni, tudást szerezni; célrendszerében a tudás, az önművelés, a belső építkezés erősen preferált, magas fokú oktatásban részesül, ami további fejlődésnek is lehet az alapja. Műveltségi alapjai magasak, amit utána kamatoztatni tud a későbbiekben.
Több idegen nyelvet beszél, tapasztalatot szerezhet külföldön is. Tanulása nem csak ismeretek felhalmozását jelenti, hanem a személyiség fejlődését is, aminek így az alapértékei lennének az elfogadás, a tolerancia, a közösségi szemlélet, a szeretet; egymás és önmagunk szeretete és megismerése, és így tudja megvalósítani azt, hogy békében éljen.
A környezet és a társadalom kapcsolata is ez által lenne kiegyensúlyozott és harmonikus, az emberekből belülről kifelé való építkezés révén. „Tehát sok embernek kell elindítania önmagából a folyamatokat. Azok összeadódnak és harmonizálni fognak ezek a közös rezgések.”
Megmarad a Gutenberg Galaxis, az internet nem veszi át a nyomtatott szöveg szerepét, az olvasás, a nyomtatott könyvek és a könyvtárak szerepe erős marad. Van, aki kevesebb számítógépet szeretne unokánk világában, s több olvasást, több színházat. Unokánk kultúrájában erős a közösségi kulturális formák szerepe. Sok a tánc, a zene, a zenélés, a fesztivál, unokánk sok közösségi kulturális esemény részese.
Unokánknak megvan a mindennapi élethez szükséges hasznos tudása, amellyel a mindennapi életét jól tudja szervezni, tudása gyakorlatias és mélyebb is egyszerre. Az alaptudás, műveltség megszerzése után kutató, alkotó munkával is foglalkozik, a tudást műveli, használja. Iskolái után járja a világot, hogy tanuljon, kutasson, így bővíti, mélyíti tudását. Van, aki pedig az „amerikaias”, gyakorlatias oktatással szemben a magyar oktatás és kultúra mélységét kívánja unokájának. Legyen fontos számára a kultúránk, a múltunk ápolása és tovább adása, ezért fontos, hogy az unokáink ismerjék a múltunkat, a különböző csoportok megőrizhessék kultúrájukat, és ne akarjanak más, erősebb csoportok rájuk erőltetni valamit. Sokféle alternatív tudásforma létezik, ezek őrzik hagyományaikat, és mindenki választhat azok közül. És rájönnek, hogy az agresszió, mások leigázása nem vezet sehova. Globális kultúra jön létre gyakorlatilag. Szükség lesz egy globális kultúra ismeretére, amelyben az emberek ismernék a sokszínű világ kultúrájának alapjait.
A tudást, a kultúrát erősen áthatja a hit s a hiten alapuló egyetemes szeretet. Az emberi viszonyok a szolgálaton alapulnak és egymás segítségén, és ez ember értéke nem az ügyességén, okosságán, gazdagságán múlik, hanem az az értékmérő, hogy ki mennyire tudja a másikat szeretni és szolgálni.