HTML

ELKÖLTÖZTÜNK: lehetmas.blog.hu

Az LMP egy ország- és világmegváltó politikai kezdeményezés a fenntarthatóság, igazságosság és részvétel jegyében. Hisszük, hogy lehet más a politika - ha Te is teszel érte!

Linkblog

Friss topikok

Címkék

adózás (5) akció (1) aktivizmus (1) alkotmánybíróság (2) anarchia (1) anima sound system (1) antifasizmus (2) antirasszista (1) áram (1) atom (1) autó (2) babarczy (1) baloldal (3) bencsik (1) bizalom (1) boda (1) bodoky (1) bokros (1) boldogság (5) börtön (1) bringa (1) bringaút (1) buli (5) bulvár (1) cégmérce (2) civil zugló (1) critical mass (3) csillag (2) csr (1) demokrácia (18) demokrata (2) diktatúra (1) duna kör (1) egészségügy (1) elégedettség (6) elek istván (3) elek pista (1) elemzés (1) életminőség (4) elhízás (1) elit (8) erkölcs (2) etikus fogyasztás (2) európai unió (1) fam (2) felelősség (13) fenntarthatóság (7) fesztivál (1) fodor (3) foglalkoztatás (3) fogyasztás (2) forradalom (1) fülöp sándor (1) gaia elmélet (1) gárda (2) gáz (3) gdp (2) globalizáció (4) globkrit (5) gyurcsány (3) hadiipar (1) hanem (1) háttér (1) hedonizmus (1) herbert (1) hírlevél (2) hőszivattyú (1) illés (2) index (1) izland (1) izrael (1) jávor (3) jobboldal (3) kampány (3) kapitalizmus (4) kaukázus (1) képregény (1) kerékpár (2) kerékpársáv (1) kerékpárút (1) kettős mérce (1) kihalás (1) kisebbség (1) kisebbségek (1) kis jános (1) klíma (1) klímapolitika (1) klímaváltozás (4) kocsi (1) kóczián (1) költészet (1) költségvetés (6) korrupció (1) közélet (9) közlekedés (4) közösség (1) közvélemény (5) külpolitika (3) kultúra (1) kürti (1) kutatások (2) kvóta (1) lakáj (2) lehet más a politika! (1) lehet más a politika? (24) lehet mas a politika? (1) lengyel (1) levegő mcs (1) lézer (1) liberalizmus (2) lmp (1) lonley planet (1) lovasi (1) magyar (1) magyarországi zöld párt (1) majtényi (1) média (1) megmondás (20) megoldás (1) metszőolló (1) mszdp (1) mszp (1) nagykörút (1) napi ász (1) narancs (2) nehézipar (1) nemzetiségek (1) neokon (1) népegészségügy (1) ngo (1) nyílt levél (1) ökológiai lábnyom (1) ökopolitika (9) ökopolitikai műhely (1) ökotrip (3) olaj (1) olimpia (2) ombudsman (1) önkéntesség (2) önkormányzat (1) orbán (1) orbán viktor (1) őszöd (3) parlament (5) pártfinanszírozás (3) pártok (8) pécs (2) pénz (5) pláza (1) pogrom (1) politika (26) politikai filozófia (1) pozitív gondolkodás (1) pride (2) prieger (2) program (6) radikális (1) rauschenberger (1) rendszerkritika (5) rendszerváltás (5) sajtó (7) sajttáj (1) scheiring (2) schiffer (12) schmuck (1) soft power (1) sólyom (2) sport (1) sportegyesület (1) superman (1) szakértő (1) szalai erzsébet (1) szdsz (5) szegénység (1) szélsőjobb (5) sziget2008 (1) szkepszis (1) szmogriadó (1) sztrájk (1) tájékoztatás (1) tarka magyar (1) természet (1) tibet (2) tömegsport (1) tordai (2) tudás (1) tudatos vásárló (1) túlkapások (2) tv (1) új párt (9) unió (1) unokáink élete (4) utca embere (1) útlezárás (1) válság (4) várnai (1) vastagbőr (1) vay (9) védegylet (2) vélemény (3) vida (1) villanyautó (1) visszhang (4) vita (20) wildmann (1) zászlóbontás (2) zene (2) zengő (1) zöld (12) Címkefelhő

Az igazi Critical Mass

2008.04.07. 11:06 :: lmp

A BKV dolgozói ma mindannyiunk érdekében, a közösségi közlekedés teljesítményének csökkentése ellen, az oktalan és ostoba járatritkítási és -megszüntetési tervek eltörléséért tiltakoznak. A sztrájk nyilván sokaknak kellemetlenséget okoz - fél napig, de ha életbe lépnek a Demszky-Hagyó duó tervei, az mindenkinek és hosszú távon okoz kellemetlenséget, azaz egyértelműen csökkenti a budapestiek életminőségét. Ráadásul egy tendencia kezdete lehet: a hiányt nem a pazarló működés ésszerűsítésével, nem az ostoba beruházások hatékonyabb alternatívákkal való kiváltásával akarják csökkenteni, hanem a teljesítmény visszafogásával.

Egy 6, majd 3, most már pedig csak 2 milliárdos megtakarítást eredményező járatritkítással, aminek a teljes nemzetgazdaságra számolt hatása egyértelműen negatív - pénzügyi értelemben is. A 6 milliárdos BKV-megtakarítás összesen 20 milliárdos többletkiadást okozott volna a többi szereplőnek a közlekedés és az egészségügy növekvő költségei, valamint az elvesztegetett munkaórák révén. Hogyan várhatnánk el a cégektől, hogy figyelembe vegyék működésük externális költségeit, ha erre az állami/önkormányzati vállalatok sem képesek?

Tehát a BKV spórolhatna 2 milliárdot ezzel a remek tervvel, miközben 7 milliárd veszteséget okoz mindnyájunknak, és közben csak ebben az évben 78 milliárdot költ a négyes metró beruházási munkálataira. Nagyszerű, mondhatom - de ez most csak mellékszál.

A lényeg igazából a dolog optimista olvasata. Az, ahogy a budapestiek és agglomerációbeliek kezelték ezt a helyzetet. Az autókban nem 1,3 ember ült átlagosan, hanem legalább 2,5. A munkába vezető bicikliúton, ahol eddig akkor sem száradt volna ki a szám, ha mindenkinek köszöntem volna, most nem lehetett rendesen haladni a forgalomtól. Az emberek sétáltak, görkorcsolyáztak, kerékpároztak a rossz idő ellenére - és mégsem tűntek boldogtalannak. Nahát! A távolabb lakók tele kocsikat szerveztek, és valahogy kibírták az utat a szomszéddal, egy irányban lakó kollégával együtt. Lehet, hogy még beszélgettek is... Sokan pedig minden bizonnyal otthon maradtak; kitakarították a lakást, olvastak egy jót, vagy törődtek egy kicsit magukkal és a családjukkal.

A város, leszámítva a dugókat, jobban működött, mint egyébként. Ebből persze egyáltalán nem az következik, hogy nincs szükségünk közösségi közlekedésre. Egy nagyváros normális működésének alapvető feltétele a minél nagyobb hálózattal rendelkező, hatékony közösségi közlekedés üzemeltetése. De az ideális működéshez ennél is fontosabb a gondolkodó, és fenntartható módon cselekvő emberek tömege. A kritikus tömeg.

Ma rengetegen elkezdték használni a fejüket - gondolkodásra, szervezkedésre; és a lábukat - sétára, gurulásra, tekerésre. A rossz hír az, hogy mindezt csak kényszer hatására vagyunk képesek megtenni, a jó hír az, hogy - az eddigi tapasztalatokkal ellentétben - mégis képesek vagyunk rá. Innen már csak egy - bár jó nagy - lépés, hogy a sztrájkmentes napokon is tömegesen használjuk a fejünket és a lábunkat.

A Critical Mass valódi üzenete: biciklizz - és sétálj, görkorizz, tömegközlekedj, oszd meg az autódat - minden hétköznap!

(Meg persze gyere el a Critical Mass-re április 20-án!)

Szólj hozzá!

Címkék: közlekedés sztrájk critical mass

A bejegyzés trackback címe:

https://lehetmasapolitika.blog.hu/api/trackback/id/tr81414883

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.