HTML

ELKÖLTÖZTÜNK: lehetmas.blog.hu

Az LMP egy ország- és világmegváltó politikai kezdeményezés a fenntarthatóság, igazságosság és részvétel jegyében. Hisszük, hogy lehet más a politika - ha Te is teszel érte!

Linkblog

Friss topikok

Címkék

adózás (5) akció (1) aktivizmus (1) alkotmánybíróság (2) anarchia (1) anima sound system (1) antifasizmus (2) antirasszista (1) áram (1) atom (1) autó (2) babarczy (1) baloldal (3) bencsik (1) bizalom (1) boda (1) bodoky (1) bokros (1) boldogság (5) börtön (1) bringa (1) bringaút (1) buli (5) bulvár (1) cégmérce (2) civil zugló (1) critical mass (3) csillag (2) csr (1) demokrácia (18) demokrata (2) diktatúra (1) duna kör (1) egészségügy (1) elégedettség (6) elek istván (3) elek pista (1) elemzés (1) életminőség (4) elhízás (1) elit (8) erkölcs (2) etikus fogyasztás (2) európai unió (1) fam (2) felelősség (13) fenntarthatóság (7) fesztivál (1) fodor (3) foglalkoztatás (3) fogyasztás (2) forradalom (1) fülöp sándor (1) gaia elmélet (1) gárda (2) gáz (3) gdp (2) globalizáció (4) globkrit (5) gyurcsány (3) hadiipar (1) hanem (1) háttér (1) hedonizmus (1) herbert (1) hírlevél (2) hőszivattyú (1) illés (2) index (1) izland (1) izrael (1) jávor (3) jobboldal (3) kampány (3) kapitalizmus (4) kaukázus (1) képregény (1) kerékpár (2) kerékpársáv (1) kerékpárút (1) kettős mérce (1) kihalás (1) kisebbség (1) kisebbségek (1) kis jános (1) klíma (1) klímapolitika (1) klímaváltozás (4) kocsi (1) kóczián (1) költészet (1) költségvetés (6) korrupció (1) közélet (9) közlekedés (4) közösség (1) közvélemény (5) külpolitika (3) kultúra (1) kürti (1) kutatások (2) kvóta (1) lakáj (2) lehet más a politika! (1) lehet más a politika? (24) lehet mas a politika? (1) lengyel (1) levegő mcs (1) lézer (1) liberalizmus (2) lmp (1) lonley planet (1) lovasi (1) magyar (1) magyarországi zöld párt (1) majtényi (1) média (1) megmondás (20) megoldás (1) metszőolló (1) mszdp (1) mszp (1) nagykörút (1) napi ász (1) narancs (2) nehézipar (1) nemzetiségek (1) neokon (1) népegészségügy (1) ngo (1) nyílt levél (1) ökológiai lábnyom (1) ökopolitika (9) ökopolitikai műhely (1) ökotrip (3) olaj (1) olimpia (2) ombudsman (1) önkéntesség (2) önkormányzat (1) orbán (1) orbán viktor (1) őszöd (3) parlament (5) pártfinanszírozás (3) pártok (8) pécs (2) pénz (5) pláza (1) pogrom (1) politika (26) politikai filozófia (1) pozitív gondolkodás (1) pride (2) prieger (2) program (6) radikális (1) rauschenberger (1) rendszerkritika (5) rendszerváltás (5) sajtó (7) sajttáj (1) scheiring (2) schiffer (12) schmuck (1) soft power (1) sólyom (2) sport (1) sportegyesület (1) superman (1) szakértő (1) szalai erzsébet (1) szdsz (5) szegénység (1) szélsőjobb (5) sziget2008 (1) szkepszis (1) szmogriadó (1) sztrájk (1) tájékoztatás (1) tarka magyar (1) természet (1) tibet (2) tömegsport (1) tordai (2) tudás (1) tudatos vásárló (1) túlkapások (2) tv (1) új párt (9) unió (1) unokáink élete (4) utca embere (1) útlezárás (1) válság (4) várnai (1) vastagbőr (1) vay (9) védegylet (2) vélemény (3) vida (1) villanyautó (1) visszhang (4) vita (20) wildmann (1) zászlóbontás (2) zene (2) zengő (1) zöld (12) Címkefelhő

A Critical Mass posztmodern narratívája

2008.04.19. 23:00 :: lehetmás

Lehet más az obligát CM-poszt is! Exkluzív részlet egy készülő szakdolgozatból, amit hamarosan a criticalmass.hu-n is publikálnak. Olvassátok, minden szava aranyat ér!

A kerékpáros felvonulások szimbolikus aktusai

„Délután fél 3 órakor indult ki a clubhelyiségből (István főherceg fogadóból) vagy 50 kerékpározó kettős rendekben az Andrássy-úton végig, hol a járókelők közt e valóságos kerékpár-had méltó feltűnést és tetszést keltett. (…) A Városligeten keresztül ki a Stefánia-út végén katonai fegyelmezettségben haladt a menet (…) a lóversenytér mögött lévő hatalmas víztorony épületig; ott felállás s fényképeztetés. (…) A felvétel után a kerékpár-had ismét visszahajtott a clubhelyiségbe, a hol társas vacsora után víg táncra kerekedett az időközben odagyűlt szépséges hölgyközönséggel.” – tájékoztat a magyarországi kerékpározás hőskorszakáról az 1889 január 1-i Kerékpár-Sport (Hadas, 2003: 260-261). A triviális hasonlóságok (közös kerékpározás Budapest reprezentatív helyszínein, az eseményeket megörökítő fényképek, majd az azt követő könnyed szórakozás) alapján a szövegrészlet a Critical Mass-ek történetét bemutató rész bevezetőjeként is helyet kaphatott volna, de talán még fontosabb kiemelni a mélyebb jelentéstartalmak szintjén megjelenő párhuzamosságokat és különbségeket. Utóbbiakról szólva fontos megjegyezni, hogy míg a századvég Magyarországán a kerékpár a technikai fejlődést, a természet és kiváltképp a tér emberi eszközökkel történő meghódítását jelentette, és ekképp a klasszikus modernitás egy jellegzetes szimbólumaként értelmezhető (i.m.: 253-274), addig a huszonegyedik század elején, napjaink technológia és kulturális környezetébe kerülve már egészen más jelentésekkel bír. A ma városait a mindent átható motorizáció formálta jelenlegi képükre – az autót eredetileg szintén a fizikai és technológiai haladás képviselőjeként tüntetve fel. A rohamos terjedés azonban mára már a fejlődés útjába állt, városainkat maguk a gépkocsik bénítják meg – a haladás mindenhatóságába vetett hit megrendült, így lépve át az önnön határait meghaladni nem tudó modernitásból a pontosan ebből a tapasztalatból építkező későmodernbe. A dugókban álló autók, ezek a kifinomult technológiával rendelkező gépcsodák között a biciklista kissé anakronisztikus, emberi erővel hajtott járművével vígan kerekezik tova – igazi posztmodern vízió!

És bár a technológia szimbolikus értelmezési lehetősége jócskán megváltozott, a biciklisták mindkét időpontban egyfajta progressziót képviseltek/képviselnek – vállalva ezzel a stigmatizációt. A hőskorszak vasparipái „ördögi csörömpöléssel” kísért feltűnése az utakon kezdetben a meg nem értés és a gúny célpontjaivá tette őket, akárcsak napjaink városi biciklistáit, különösen a (szubkulturális) divattá válás tendenciáját megelőző időszakban. Mindezek fényében már jobban érthető e közös felvonulások motivációja: a nyilvánosság birtokbavétele könnyebb a máskor kisebbségbe szoruló közösség csoportbarendeződése által, innen pedig már csak egy lépés a kollektív cselekvésből építkező öntudat, és vele az egyénekben kialakuló büszkeség-érzés. Fontos látni továbbá, hogy a megmozdulások a városi tér elfoglalásáért folytatott szimbolikus küzdelem megnyilvánulásaként is felfoghatók. Ahogy Mező Ferenc (1999) is rámutat, a tér nem csak egy fizikai hely, de ideológiai, kulturális vagy politikai jelenségek sűrűsödhetnek össze benne, és ekképp a mozgalmak hatalommal szembeni (szimbolikus) ellenállási helyeként működhet. A város térszerkezetének és közlekedési rendszerének hegemón kulturális kódja a gépjárművek dominanciáján alapul, így a biciklisták annak időleges elfoglalásával a városi térbe kódolt hatalom megváltoztathatatlanságát kérdőjelezik meg. A széles, aszfalttal borított utak mint az autók monopolisztikus uralmának fizikai testet öltött lenyomatai egyszerre a kétkerekűek birodalmává válnak, felmutatva az alternatív használat, és vele egy plurálisabb, demokratikusabb (közlekedési) ideológia létjogosultságát.

Utalva többek között a már az elméleti részben bemutatott Melucci munkásságára, az új társadalmi mozgalmak egyik legfontosabb jellemzője a kollektív identitás előtérbe kerülése. E kollektív identitás pedig nagyban támaszkodhat a csoportosulások közös tapasztalataira, élményeire, jelképeire, szokásaira, stb. Ezek tipikus példájának tartjuk a Critical Mass felvonulások végén megtartott „bicikliemelés” motívumát, amikor is a résztvevők egyszerre emelik kerékpárjukat fejük fölé, egy végeláthatatlan „biciklitengert” alkotva így meg. Az évek során a mozdulat stilizált formában a magyar CM-ek vizuális reprezentációinak (plakátok, szórólapok, matricák, a honlap megjelenése, stb.) fő szimbólumává avanzsált. A bringaemelés – a bicikli mint jelkép felmutatásának trivialitásán túl – egyrészről kifejezi e közlekedési eszköz „emberi léptékét”, mivel  – ellentétben az autókkal – a bicikli mindvégig használójának tényleges fizikai kontrolja alatt marad, másrészről pedig hangsúlyossá teszi a csoport együvé tartozásának alapját, hiszen ekkor ember és kerékpár kettőséből szimbolikusan is utóbbi kerül felülre. Ha Melucci szerint a mozgalmak már létezésükkel is a domináns kulturális kódokkal való szimbolikus szembenállást és ekképp egyfajta üzenetet közvetítenek a társadalom vagy a külvilág felé, e néhány pillanatig tartó motívum a Critical Mass mozgalom üzenetének esszenciáját sűríti magába.

13 komment

Címkék: közlekedés critical mass

A bejegyzés trackback címe:

https://lehetmasapolitika.blog.hu/api/trackback/id/tr36433361

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Buga_Jakab 2008.04.19. 23:44:52

"a tér nem csak egy fizikai hely, de"
a tér-idő-tömeg dinamika alapján megállapíthatjuk, hogy
jó volt az idő, így a téren nagy kritikus tömeg volt

Qvqdf 2008.04.20. 00:08:02

Kis szőrszálhasogatás: felesleges idézőjelbe tenni a biciklitengert, emberi léptéket, hiszen nem idézet, hanem metafora, azzal viszont amúgy is tele a nyelv. Felesleges és zavaró kiemelni, értjük anélkül is. A bicikliemelés pedig egyszerűen annyit tesz, hogy felemelik a biciklit, ott végképp értelmetlen ez a megkülönböztetés. Amúgy nagyon tetszik! Milyen szakon készül?

zseton 2008.04.20. 00:22:36

A bölcsész tipp csak félig jó, a BTK-n most hibernálódtam egy évre. A szakdolgozatot szociológia címszó alatt kéne eladnom, ide:
kozgazbicikli.blog.hu/

Csecse Becse 2008.04.20. 01:07:04

"[...] gépjárművek dominanciáján alapul, így a biciklisták annak időleges elfoglalásával a városi térbe kódolt hatalom megváltoztathatatlanságát kérdőjelezik meg."
Ez így van, egyet is értek a tényállással. DE!
Csak időlegesen "veszik át a hatalmat" a motorizáltaknak szánt aszfaltok felett. A CM kap 1 napot: index.hu-n publicitás a "breaking" dobozban, 15 perc hírnév a tévében, szociológiai elemzés blogokban, aztán mindenki szépen nyeregbe száll és tovagördül, "hiéna-politikusok" hőzöngnek kerékpár-utakért, stb-stb...
... és valahogy elmúlik az a 15perc hírnév, hazagurigázunk és a biciklit betesszük a garázsba... nincs érvényesülés, nincs foganatja az egésznek.
Jómagam vidéki vagyok, de gyakorta leledzem Bp-n, rohadok én is a budapesti dugó(k)ban, soxor gondolkodom alternatív útvonalakon, alternatív közlekedési eszközökben/-vel. Szeretnék én is egy élhetőbb, közlekedhetőbb fővárost, jobb tömegközlekedést, létező - nem csak beígért - bicikliutakat. De amíg nincs összefogásos érdekérvényesítés, addig a CM csak hírforrás lesz.

Csecse Becse 2008.04.20. 01:08:31

Bocsi, ha túl hosszú voltam. :

Cigiző · http://cigi.blog.hu/ 2008.04.20. 02:43:37

csecse - azért vannak kézzel fogható eredmények, mégha nem is mindig látványosak, és lassúak is; de elindult! és ezt nagymértékben az évente 2x CM-nek köszönhető. és örülök, hogy ott voltam majd' mindegyiken.
Az írást meg simán olvasnám teljesen is. Uff!

StopSzmog 2008.04.20. 03:01:07

Csecse
és ha vonattal jönnél, és lenne olcsó vagy ingyenes biciklikölcsönzés a pályaudvarokon? ;)

A CM hatástalanságáról írtakkal nem értek egyet. Egyrészt ajánlom figyelmedbe ezt az olvasmányt
criticalmass.hu/blogbejegyzes/20070413/magyar-critical-mass-tortenete-es-eredmenyei
de tényleg, olvasd el, ha van szabad 5 perced, másrészt a mozgalom (vagyminekhívjuk) nyomán megalakult vagy megélénkült klubok, egyesületek szinte láthatatlan aprómunkája baromi sokat tesz hozzá a dologhoz. Tényleg hihetetlen néha, hogy milyen magas szakmai színvonalon és milyen pragmatikusan dolgoznak együtt pl önkormányzatokkal. Csak ebből kevés látszik, hála a sajtó aránytévesztéseinek. Az vezető hír, ha egy autópálya átadása néhány napot csúszik, az soha, ha egy beígért bicikliút építése éveket.

amondó (törölt) 2008.04.20. 06:14:43

ígéretes. remélem a többi része is ilyen jó, és meg is jelenik.

amondó (törölt) 2008.04.20. 06:43:13

Jó, hogy rámutat, hogy a bringa, mint transzparens, funkcióját láttató, az ember hatalmát kiterjesztő szerkezet a klasszikus modernség szimbóluma, szemben az autóval, mely egy zárt doboz, tipikusan posztmodern gépezet, Baudrillard-i szimulakrum. Mint ahogyan a városra ráépülő, azt eltakaró úthálózat is szimulakruma a városnak (mint a Borges-novellában a birodalom térképe). Kíváncsi vagyok mi sül ki a kerékpár legújabb forradalmának értelmezéséből... Újra itt a modernitás?

amondó (törölt) 2008.04.20. 06:57:15

Stopszmog, csecse:

Stopszmoghoz csatlakoznék. A leghihetetlenebb az a szerepváltás, mely a civil élet és a politika között lezajlott. A civilek (jelen esetben a Kerékpárosklub és társai) végzik ez azt a szakmai munkát is (bringautak kijelölése, értékelése és kvázi tervezése), melyet tipikusan az önkormányzatok fizetett szakértőinek kellene csinálni. A civilek népszerűsítik a bringázást, a kormányzat megkésve rákontrázik egy bugyuta reklámfilmmel.

Gyakorlatilag helyettesíti a civil tevékenység a választott politikusok munkáját. A médiában is megfigyelhető, hogy a nyomtatott és elektronikus sajtó egyre inkább a civilekre támaszkodik, a politikusok csak meglovalják ezt a népszerűséget és ismertséget. Olyan ez, mint amikor a BKV botrányairól (Combino, felújítás) az index (és társai) úgy tudósított, hogy a VEKÉt tekintette forrásnak (a BKV helyett, aki illetékes lett volna a témában).

Ha sok területen veszi át a civil érdekérvényesítés a pártpolitikától a kezdeményezést, akkor talán több területen fog jobban működni a demokrácia is.

bobbyperu · http://twitter.com/bobbyperublog 2008.04.20. 08:08:58

igazad van amondó, de vegyük azt is észre, h amint pénz van egy-egy ilyen kezdeményezésben, azonnal elveszi a politika a civilektől (ld. pl pécsi kulturális főváros program: civil kezdeményezés - megnyerték - önkormányzat "átvette"). még "szerencse", h a bicikli related dolgokban nincs sok anyagi haszon...:)

amondó (törölt) 2008.04.20. 08:37:57

bobby:

Valószínűleg lehetne anyagi haszon. Futóversenyeket pl üzleti alapon rendeznek, de a bringások következetesen távol tartják az üzleti és a politikai érdekeket. Ha jön politikus, akkor szívesen fogadják, de nem állítják pódiumra, ha egy cég támogatja őket, szívesen veszik, de nem kínálnak reklámlehetőséget vagy hivatalos szponzori státuszt. Itt is átvehetné az önkormányzat a rendezvényt és csinálhatna belőle majálist Demszky szónoklattal, szeretem-Budapestet aszfaltrajzversennyel és Redbull DH-kupával: voltak ilyenek, de a CM mindig független tudott maradni, és ettől az értéke nem csökkent, hanem éppen, hogy nőtt: ezt bizonyítja az egyre nagyobb nyilvánosság.


Az meg milyen már, hogy némi lemaradással, az index anya is kerékpárosbloggal próbálkozik. Várjunk egy kicsit, mindjárt teljesen lecserélik a Totalcart is.