HTML

ELKÖLTÖZTÜNK: lehetmas.blog.hu

Az LMP egy ország- és világmegváltó politikai kezdeményezés a fenntarthatóság, igazságosság és részvétel jegyében. Hisszük, hogy lehet más a politika - ha Te is teszel érte!

Linkblog

Friss topikok

Címkék

adózás (5) akció (1) aktivizmus (1) alkotmánybíróság (2) anarchia (1) anima sound system (1) antifasizmus (2) antirasszista (1) áram (1) atom (1) autó (2) babarczy (1) baloldal (3) bencsik (1) bizalom (1) boda (1) bodoky (1) bokros (1) boldogság (5) börtön (1) bringa (1) bringaút (1) buli (5) bulvár (1) cégmérce (2) civil zugló (1) critical mass (3) csillag (2) csr (1) demokrácia (18) demokrata (2) diktatúra (1) duna kör (1) egészségügy (1) elégedettség (6) elek istván (3) elek pista (1) elemzés (1) életminőség (4) elhízás (1) elit (8) erkölcs (2) etikus fogyasztás (2) európai unió (1) fam (2) felelősség (13) fenntarthatóság (7) fesztivál (1) fodor (3) foglalkoztatás (3) fogyasztás (2) forradalom (1) fülöp sándor (1) gaia elmélet (1) gárda (2) gáz (3) gdp (2) globalizáció (4) globkrit (5) gyurcsány (3) hadiipar (1) hanem (1) háttér (1) hedonizmus (1) herbert (1) hírlevél (2) hőszivattyú (1) illés (2) index (1) izland (1) izrael (1) jávor (3) jobboldal (3) kampány (3) kapitalizmus (4) kaukázus (1) képregény (1) kerékpár (2) kerékpársáv (1) kerékpárút (1) kettős mérce (1) kihalás (1) kisebbség (1) kisebbségek (1) kis jános (1) klíma (1) klímapolitika (1) klímaváltozás (4) kocsi (1) kóczián (1) költészet (1) költségvetés (6) korrupció (1) közélet (9) közlekedés (4) közösség (1) közvélemény (5) külpolitika (3) kultúra (1) kürti (1) kutatások (2) kvóta (1) lakáj (2) lehet más a politika! (1) lehet más a politika? (24) lehet mas a politika? (1) lengyel (1) levegő mcs (1) lézer (1) liberalizmus (2) lmp (1) lonley planet (1) lovasi (1) magyar (1) magyarországi zöld párt (1) majtényi (1) média (1) megmondás (20) megoldás (1) metszőolló (1) mszdp (1) mszp (1) nagykörút (1) napi ász (1) narancs (2) nehézipar (1) nemzetiségek (1) neokon (1) népegészségügy (1) ngo (1) nyílt levél (1) ökológiai lábnyom (1) ökopolitika (9) ökopolitikai műhely (1) ökotrip (3) olaj (1) olimpia (2) ombudsman (1) önkéntesség (2) önkormányzat (1) orbán (1) orbán viktor (1) őszöd (3) parlament (5) pártfinanszírozás (3) pártok (8) pécs (2) pénz (5) pláza (1) pogrom (1) politika (26) politikai filozófia (1) pozitív gondolkodás (1) pride (2) prieger (2) program (6) radikális (1) rauschenberger (1) rendszerkritika (5) rendszerváltás (5) sajtó (7) sajttáj (1) scheiring (2) schiffer (12) schmuck (1) soft power (1) sólyom (2) sport (1) sportegyesület (1) superman (1) szakértő (1) szalai erzsébet (1) szdsz (5) szegénység (1) szélsőjobb (5) sziget2008 (1) szkepszis (1) szmogriadó (1) sztrájk (1) tájékoztatás (1) tarka magyar (1) természet (1) tibet (2) tömegsport (1) tordai (2) tudás (1) tudatos vásárló (1) túlkapások (2) tv (1) új párt (9) unió (1) unokáink élete (4) utca embere (1) útlezárás (1) válság (4) várnai (1) vastagbőr (1) vay (9) védegylet (2) vélemény (3) vida (1) villanyautó (1) visszhang (4) vita (20) wildmann (1) zászlóbontás (2) zene (2) zengő (1) zöld (12) Címkefelhő

az autós minimum

2008.09.04. 12:33 :: Rigo'

A nyár közepétől beinduló lezárásokat látva először abba a hitbe ringattam magam, hogy a városvezetés burkoltan a kerékpározást támogatja az ellehetetlenített autós közlekedéssel. Vicces, ahogy a teljes hosszában lezárt budai alsó rakparton már kora délután leáll a munka, ott is, ahol nincs lakóövezet a közelben. (Ehhez képest a kelenföldi lakótelep közepén ledózerolt iskola helyén vasárnap is mehet az építkezés, ráadásul 12 órás műszakban, reggel 7-kor kezdve...) A kieső (és kerékpározásra, esti kocogásra egyébként kiválóan alkalmas) alsó rakpart miatt a Szentendréről befele tekergő autóoszlopok a Rózsa-dombon keresztül kerülik a Clark Ádám és a Moszkva tereket, körülbelül 2-szer annyi távot téve meg és az emelkedők meg a gázfröccsök miatt legalább 3x annyi benzint égetve el.

Persze, sokat tanultunk az útlezárásokból, mert kiderült, hogy van egy  rugalmas hányad kocsihasználó, aki közlekedési eszközt cserél, vagy elhalasztja az útjait, esetleg más úton jár, ha itt-ott lezárják az utat. De van egy autós minimum, aki nem rugalmas és talán a munkája miatt, vagy perverzióból, de nem tud vagy akar alternatív megoldást találni egyelőre. A lényeg, hogy szerintem elértük azt a minimumot ahova össze lehetett nyomni az autósokat Budán. Már bringázni sem lehet az autóutakon, annyira tömött és annyira türelmetlen/szabálytalan az autóstömeg az Aquincumtól a Hamzsabégi útig minenhol. Tök életveszély, ha haladni is akar az ember. Kicsit aggódva várom ezután a Margit-híd lezárását, ugyanis már ziher, hogy nem kapjuk vissza addigra a Szabadság-hidat.

Megjegyzem, a közhiedelemmel ellentétben a kerékpáros is az ügyeit intézi, tehát nem a bájosan kanyargó, parkokon átvezető és cukipofa jelzőlámpákkal ellátott térköves utak teszik boldoggá, hanem a biztonságos és gyors közlekedés feltételei. A km-enként több millióból épülő kerékpárutak helyett a szakemberek már régóta kerékpársávokat építenének, (akár szintben is elkülönítve) de a hazai autósokat nehezen lehet leszoktatni a sávra parkolásról, ezért egyelőre a kerékpáros és a városvezető is a kerékpárutakban hisz...

Pedig.

Hétfőn már elegem volt a Kossuth Lajos utca vs. Petőfi Sándor utcai pocsék útburkolatból, ezért a Petőfi-híd - Nagykörút útvonalon tekertem edzésre. A külső sávban ugye mindig parkol vagy kiáll valaki, így ott rendesen kell figyelni és időnként a belső sávban haladni. Ezzel viszont akaratlanul is feltartja az ember egy pár másodpercig az autós forgalmat, hacsak nem tép ezerrel. Amíg elértem a Nyugati térig, tucatnyi ilyen jelenet lejátszódott és a bringások frankón megfogták a forgalmat a legnagyobb jóindulatuk közepette is. Persze ez a feltartás csak látszólagos volt két piros lámpa között, de az autósoknak akkor is bosszantó lehet. Kéne a városnak az a (kis és) nagykörúti bringasztráda, de nagyon, akár a sávok szűkítésének árán is.

forrás: Kolbászból Kerítést!

Persze az ötlet több mint idealista és naiv, de ha szépen kitartanak a bringás civilek és a CM-re is rendesen eljárunk például most, 22-én, akkor egy nap még valósággá is válhat. Hiszen egy fél évvel ezelőtt méga a bringatárolók is sci-fi-nek tűntek...

Végül két csúcskirály reklám, amilyeneket rövidesen majd a magyar TV is sugároz... :-) Szerintem. :-)

autó a garázsban

szoktatás

 

2 komment

Címkék: kocsi autó kerékpár bringa útlezárás kerékpárút kerékpársáv nagykörút

A bejegyzés trackback címe:

https://lehetmasapolitika.blog.hu/api/trackback/id/tr39648030

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zseton 2008.09.04. 15:31:12

Alapvetően nagyon igazad van, csak pár kiegészítés:

"A km-enként több millióból épülő kerékpárutak helyett a szakemberek már régóta kerékpársávokat építenének, (akár szintben is elkülönítve)"
A szintbeli elkülönítés problémás, és csak ritka esetekben javasolt. Pont azt az értelmét veszi el a dolognak, amitól sáv a sáv, tkp. az autósok-bringások szoros és rugalmas együttműködése a közös útfelületen.
"de a hazai autósokat nehezen lehet leszoktatni a sávra parkolásról,"
parkolni bringaútra is lehet, sőt, egy sávot inkább tekintenek az út részének, és talán kevésbé állnak oda, feltartva ezzel az autósokat is.
"ezért egyelőre a kerékpáros és a városvezető is a kerékpárutakban hisz..."
szerencsére ez azért változik, nem kis részben az általad is emlegetett bringás civileknek hála.
Amúgy tök jó példa erre az Alkotmány utcai bringasáv, az autósok is egyből alkalmazkodtak a rendszerhez, szóval működik a dolog...
Lásd: www.kerekparosklub.org/jonnek-az-eredmenyek-kerekparsav-az-alkotmany-utcaban

Rigo' 2008.09.05. 13:02:46

zsír!
Köszi a linket, valóban ígéretes. Nagyon remélem, hogy felgyorsul ez a folyamat végre és talán egyszer majd elkezdik karbantartani a kiépített utakat is...
Rajtunk nem fog múlni. :-)