HTML

ELKÖLTÖZTÜNK: lehetmas.blog.hu

Az LMP egy ország- és világmegváltó politikai kezdeményezés a fenntarthatóság, igazságosság és részvétel jegyében. Hisszük, hogy lehet más a politika - ha Te is teszel érte!

Linkblog

Friss topikok

Címkék

adózás (5) akció (1) aktivizmus (1) alkotmánybíróság (2) anarchia (1) anima sound system (1) antifasizmus (2) antirasszista (1) áram (1) atom (1) autó (2) babarczy (1) baloldal (3) bencsik (1) bizalom (1) boda (1) bodoky (1) bokros (1) boldogság (5) börtön (1) bringa (1) bringaút (1) buli (5) bulvár (1) cégmérce (2) civil zugló (1) critical mass (3) csillag (2) csr (1) demokrácia (18) demokrata (2) diktatúra (1) duna kör (1) egészségügy (1) elégedettség (6) elek istván (3) elek pista (1) elemzés (1) életminőség (4) elhízás (1) elit (8) erkölcs (2) etikus fogyasztás (2) európai unió (1) fam (2) felelősség (13) fenntarthatóság (7) fesztivál (1) fodor (3) foglalkoztatás (3) fogyasztás (2) forradalom (1) fülöp sándor (1) gaia elmélet (1) gárda (2) gáz (3) gdp (2) globalizáció (4) globkrit (5) gyurcsány (3) hadiipar (1) hanem (1) háttér (1) hedonizmus (1) herbert (1) hírlevél (2) hőszivattyú (1) illés (2) index (1) izland (1) izrael (1) jávor (3) jobboldal (3) kampány (3) kapitalizmus (4) kaukázus (1) képregény (1) kerékpár (2) kerékpársáv (1) kerékpárút (1) kettős mérce (1) kihalás (1) kisebbség (1) kisebbségek (1) kis jános (1) klíma (1) klímapolitika (1) klímaváltozás (4) kocsi (1) kóczián (1) költészet (1) költségvetés (6) korrupció (1) közélet (9) közlekedés (4) közösség (1) közvélemény (5) külpolitika (3) kultúra (1) kürti (1) kutatások (2) kvóta (1) lakáj (2) lehet más a politika! (1) lehet más a politika? (24) lehet mas a politika? (1) lengyel (1) levegő mcs (1) lézer (1) liberalizmus (2) lmp (1) lonley planet (1) lovasi (1) magyar (1) magyarországi zöld párt (1) majtényi (1) média (1) megmondás (20) megoldás (1) metszőolló (1) mszdp (1) mszp (1) nagykörút (1) napi ász (1) narancs (2) nehézipar (1) nemzetiségek (1) neokon (1) népegészségügy (1) ngo (1) nyílt levél (1) ökológiai lábnyom (1) ökopolitika (9) ökopolitikai műhely (1) ökotrip (3) olaj (1) olimpia (2) ombudsman (1) önkéntesség (2) önkormányzat (1) orbán (1) orbán viktor (1) őszöd (3) parlament (5) pártfinanszírozás (3) pártok (8) pécs (2) pénz (5) pláza (1) pogrom (1) politika (26) politikai filozófia (1) pozitív gondolkodás (1) pride (2) prieger (2) program (6) radikális (1) rauschenberger (1) rendszerkritika (5) rendszerváltás (5) sajtó (7) sajttáj (1) scheiring (2) schiffer (12) schmuck (1) soft power (1) sólyom (2) sport (1) sportegyesület (1) superman (1) szakértő (1) szalai erzsébet (1) szdsz (5) szegénység (1) szélsőjobb (5) sziget2008 (1) szkepszis (1) szmogriadó (1) sztrájk (1) tájékoztatás (1) tarka magyar (1) természet (1) tibet (2) tömegsport (1) tordai (2) tudás (1) tudatos vásárló (1) túlkapások (2) tv (1) új párt (9) unió (1) unokáink élete (4) utca embere (1) útlezárás (1) válság (4) várnai (1) vastagbőr (1) vay (9) védegylet (2) vélemény (3) vida (1) villanyautó (1) visszhang (4) vita (20) wildmann (1) zászlóbontás (2) zene (2) zengő (1) zöld (12) Címkefelhő

Füstből született homályos remények

2009.01.14. 09:45 :: pgeri

Nocsak, nocsak. Szmogriadó volt Budapesten, vélhetően nem az utolsó. Mondanánk, hogy végre oda lesz majd figyelve a szegény városlakókra, de egyelőre türelmesen kell bánni ezzel a mondattal. Merthogy egy dolog megalkotni a határértéket és az erre vonatkozó szabályozást, de egy másik, ennél lényegesen komolyabb és kényelmetlenebb feladat is volna: a szabályozást be is kéne tartatni, illetve a várost olyan irányban kéne fejleszteni, hogy ne a szmogriadó legyen a megszokott jelenség.

A betartatás első feltétele, hogy a hatóságok komolyan veszik: a szmogriadót megsértők közérdeket sértenek, tehát komoly szankciókkal kell szembenézniük. Jelenleg ugyanis a szankciók szabályozásáról döntéshozóink "elfeledkeztek" (lásd az Index cikkét a témában). Ehhez elsőként módosítani kell a KRESZ-t, emellett a más közlekedési ügyekben nagy hanggal beharangozott zéró toleranciára valószínűleg a füstködben is szükség lesz. Lesz még egy kis probléma azzal, hogy a (kamu) rokkantigazolványos lazagyerekek szmogban is vígan autózhatnak, de ezt a problémakört - nem elsősorban a fontossága, hanem az irritáló, morálromboló hatása miatt - egyébként is kezelni kell.

A betartatás második feltétele, hogy legyen valami közlekedési alternatíva a szmogriadó esetén is. Ma Budapesten belül az emberek majdnem fele már autóval közlekedik, de a BKV a maradékot is csak nehézségek árán tudja elszállítani a reggeli csúcsidőszakban. Ha az autósok felét át akarjuk szállítani, az elvileg majdnem másfélszeres tömegközlekedési kapacitást igényelne. Azért elvileg, mert nyilván lesznek, akik el sem indulnak majd (erre jó példa volt a legutóbbi BKV sztrájk), illetve lesznek olyanok is, akik valami más alternatívát vesznek igénybe (kerékpár, gyaloglás). A szmogriadó napjain az emberek ráadásul elfogadóbbak a zsúfoltsággal szemben, de ennek azért van egy fizikai korlátja. Ezt a korlátot kell minél inkább kitolni egy intézkedési tervvel, körülbelül egy olyannal, amilyet a VEKE hiányolt.

Az első szmogriadó mindenesetre sokkal több pozitívumot hozott, mint azt vártam volna. A "rossz" rendszámmal rendelkező autósok fele - bár nagy valószínűséggel tudta, hogy nincs büntetés - képes volt megválni autójától. Az általában elkeserítőnek látszó autós morál mellett ez mindenképp nagyon kellemes meglepetés. És erős üzenet is: az emberek - még az egyébként járművükhöz ragaszkodó autósok is - megértőek a logikus korlátozásokkal.

És hogy mit jelent ez hosszú távon? Talán azt, hogy kevésbé kell félnie városvezetőinknek, amikor - látszólag - autósoknak nem tetsző korlátozásokat kell bevezetniük. Ha a döntés értelme világosan látható, akkor ennek lesz támogatottsága. Budapest elérte azt a szintet, ahol az egyéni közlekedés már nem csupán a város élhetőségét rontja, de a közlekedők saját magukat is blokkolják a dugókban. Elemi érdek tehát ezen változtatni, például a dugódíj bevezetésével, vagy a belváros autómentessé tételével.

Ezzel az üggyel nem csak akkor kell foglalkozni, amikor már baj van: a várossal kapcsolatos minden döntés alapját kell, hogy alkossa a fenntarthatóság, az élhetőség. A jó hír az, hogy a tervek már megvannak: az íróasztalfiókban várják, hogy a politikusi bátorság elérje a kritikus szintet.

Optimizmussal tölthet el minket a szmogriadóval kapcsolatban, hogy a magyar ember igenis képes önkorlátozásra, képes az ésszerű szabályok önkéntes betartására. Nem alapvetően önzőek vagyunk tehát, csak elvárjuk, hogy értelmes szabályok között élhessük életünket.

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lehetmasapolitika.blog.hu/api/trackback/id/tr1871858

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

svaleria 2009.01.14. 17:40:09

Nincs az a pszihológiai témájú könyv, legyen az gyermeknevelés, vagy bármi emberi, ahol nem a pozitív megerősítést javasolják a problémák megoldásra.
Ha jutalmaznák az öntudatosokat, mondjuk forgalmi felmutatásával BKV-n piros pont, vagy bármivel a "de jó fej vagyok, hogy otthon hagyom a kocsim" mentalitás elismerése sokkal jobb lenne, mint a büntetés, nem?
Ha teljes tilalom lenne, az más, aki megszegi az vagy tényleg fontos ügyben jár, vagy csak trehány, nemtörődöm.
De így, hogy páros-páratlan, a megbüntetett jogosan fogja érezni, hogy igenis dolga volt aznap, nem tehet róla, hogy olyan a rendszáma amilyen. Az örökös kivételek meg úgyis ott lesznek büntetlenül.
(ezek vidéki gondolatok rólatok városiakról, nem biztos hogy fedik a pestit, lehet, hogy minden jó így, ahogy van.)

Buga_Jakab 2009.01.14. 17:45:44

Itt írok róla, de szerintem külön cikket érdemelne:
www.greenfo.hu/hirek/hirek_item.php?hir=20524
vagy ha úgy otthonosabb (elvégre lehetmás-infó:)
www.lehetmas.hu/hirek/92

Tehát: A gázválság tanulságai
Minden gondolattal egyetértek.
No persze a részletek és a mértékek.

Azt olvasni:
– Gázártámogatás helyett energia-takarékossági programot és szociális alapú lakhatási támogatást!
– A gáz árának támogatását le kell építeni [80 Mrd Ft], az erre elkülönített összeget a támogatásra jogosultak lakásainak energiahatékonysági felújítására kell átcsoportosítani!

Tehát kérdésem a 80 milliárdról:
- energiahatékonyságra vagy
- emellett lakhatási támogatásra is?
Ha mind a kettőre, akkor milyen megosztásban (többségét az egyik vagy a másik célra)?

Üdv: Jakab

lastex of kronos 2009.01.14. 22:27:48

"Ha a döntés értelme világosan látható, akkor ennek lesz támogatottsága." Úgy legyen:O)

Karcolt lendület 2009.01.15. 10:59:02

Egyetértek azzal, hogy legyen szmogriadó és legyen ezzel kapcsolatos forgalomkorlátozás. Azzal viszont nem, hogy a KRESZ szerint büntethető legyen ennek nem betartása - inkább valami szmogdíjat kellene szedni azoktól, akik mégis autóznak ilyenkor. Ahogy a cikk is írja, nincs meg az infrastruktúrális feltétele annak, hogy az ember könnyedén otthon hagyja az autóját és akadhatnak olyan szituációk, amiket igen nehezen old meg az ember autó nélkül. (Pl. egy hét után jövök haza külföldről telepakolva mondjuk sífelszereléssel, nem is tudok róla, hogy épp korlátozások vannak, csak mikor - az ombudman igényének megfelelően - meglepetésszerűen megbüntetnek 100-500e forintra. Egyáltalán nem érezném ezt igazságosnak. Ahogy bármilyen kórházbaszaladgálós esetben sem - szülés, kisebb háztartási baleset...)

A kocsi otthon hagyását az tudja megoldani könnyedén, aki otthon van a szmogriadó bejelentésének idején...

A forgalmival BKV-zást olvastam másik blogon én is, kimondottan ellenzem: ez határozottan inkorrekt azokkal, akiknek van autójuk, mégis riadómentes napokon is tömegközlekedéssel járnak és rendesen fizetik annak díjait.

A páros-páratlan rendszámos rendszer pedig hosszútávon nem igazán hatékony, idővel ahhoz vezet, hogy a többségnek lesz egy páros és egy páratlan rendszámú autója. (Az anyagi lehetőségek miatt a második autó sok esetben valami szakadt, sokkal környezetszennyezőbb jármű lesz - azaz kimondottan kontraproduktívvá válhat ez a megoldás 5-10 éves távlatban...)

pgeri 2009.01.15. 11:17:48

@svaleria: A két dolog párhuzamosan kell, legalábbis itt Pesten én nem alapoznék egyedül a pirospontos rendszerre. A becsületes otthonhagyók érezzék, ők a jófiúk, de emellett fel sem merüljön bennük, hogy ne legyenek azok. Ha állandóan azt látják, hogy a mindenbe beleszarók (a hétfői tapasztalatok szerint 50% körüli arány) megússzák, akkor elébb-utóbb az elkezd nekik fájni. Ezért a rossz rendszámmal duhajkodó kollegákat szénné kell büntetni.

Hozzátenném, hogy az egész cécóra kb. a Hungárián belül lenne szükség, azaz hosszabb távon a dugódíjas zónát figyelő kamerákat kellene használni erre is (rendes módban dugódíjat, szmogriadó módban dugódíj + büntit számlázna)

pgeri 2009.01.15. 11:28:22

@Karcolt lendület: A felsorolt hibákon több módon is lehet segíteni úgy, hogy a szmogriadónak is értelme maradjon. Mert azt azért világosan látni kell, hogy a szmogriadó az már egy végső fázis, amikor radikálisan be kell avatkozni.

Kihirdetés: az valóban nem korrekt, hogy 11-től riadó, aztán addig sokan bementek már a városba. Legyen valami egységes követelmény. Például előző nap (este) be kell jelenteni. A távolsági utasok miatt az autópályákon mindenhol ki kell írni, ha riadó van érvényben.

Sok cuccal haza: ezen nehéz segíteni, max. azzal, hogy az első komolyabb csomópontig beengednek (lásd előző hsz.), vagy megszervezik busszal a bejutást a kinti Tesco, stb. parkolókból. Az M0-nál vagy Bp táblánál letenni a kocsit a mai közlekedési rendszer mellett tényleg nem életszerű.

Kórház, egyéb "hirtelen" mehetnék: ez szerintem megoldható (mentő vagy taxi). Ennyit el lehet várni az emberektől, amikor valóban gáz van.

A forgalmival BKV-zás tényleg inkorrekt. A másik problémát (két kocsi csak emiatt) viszont nem érzem valósnak. Egy kocsit nem csak meg kell venni, de fenn is kell tartani (kötelező, műszaki, stb.), ennél sokkal jobban meg fogja érni azon a pár napon taxit hívni.

olad 2009.01.19. 16:07:46

A "szmogriadó" elnevezéséből is adódik, hogy egy vészhelyzetre történő gyors, drasztikus reagálást feltételez. Erre nem lehet felkészülni, csak alkalmazkodni hozzá. Ehhez képest jellemző kishazánkra, hogy egyesek egyenlőbbnek érezve magukat másoknál, azonnal kibúvókat keresnek a korlátozás alól. Nehogy már az ő szabadságukat korlátozza valaki, nehogy már véletlenül egyszer a nagybevásárlást két szatyorral a szomszéd kisboltban kelljen megejtenie stb, vagy netalán egyszer kerékpárral menjen dolgozni, a saját környezetének tisztasága, saját egészsége védelme érdekében. Nem törődnek senkivel és semmivel, pedig az egész miatta is történik.
Ugyanakkor az is egyértelmű, hogy a rendszámos korlátozás kezelhetetlen helyzetet eredményez.

Mi lehet akkor a megoldás? - A megelőzés!!!
Szépen lassan, fokozatosan le kell építeni a gépjárműforgalmat, vele párhuzamosan a tömegközlekedést fejleszteni.
El kell jutni odáig, hogy a belvárosba kizárólag csak célirányos árufuvarozás, vagy közfeladatok végzése (mentők, rendőrség, tűzoltóság stb.) céljából lehessen behajtani. Mindenkit rá kell kényszeríteni, hogy kerékpárral vagy tömegközlekedéssel érje el célját.
Ezzel egyszerre több problémát is meg lehet oldani.

Hosszútávon jó lehetőséget kínálnak még az elektromos vagy üzemanyagcellás járművek használatának támogatása. Ez még új munkhelyek teremtését is eredményezné, ha a kormány végre észbe kapna, hogy hazánknak ebben mekkora lehetőségei lehetnének (kutatás/fejlesztés, gyártás, altarnatív energiaforrások, környezetvédelem területeken).

takant 2009.01.19. 21:17:46

"Ehhez képest jellemző kishazánkra, hogy egyesek egyenlőbbnek érezve magukat másoknál, azonnal kibúvókat keresnek a korlátozás alól. ... Nem törődnek senkivel és semmivel, pedig az egész miatta is történik."
Ezért kellene Tódira figyelni, amikor a nevelésről, a tudatformálás fontosságáról, a kommunikációról beszél

Bartoki 2009.02.27. 14:50:22

"Ehhez képest jellemző kishazánkra, hogy egyesek egyenlőbbnek érezve magukat másoknál, azonnal kibúvókat keresnek a korlátozás alól."

Igen, mint ahogy a közigazgatás jó példát mutatva már jó előre, nulladik körben kivonta magát a szmogriadó alól. :)

Szerintem nagyon rossz a szmogriadós rendelet - nem a páros-páratlan rendszámúakat kellett volna kitiltani, hanem a részecskeszűrő nélküli dízel járműveket, mert azok 6-8x annyi PM-et szennyeznek mint a benzinesek.

Mert most ezt csináljuk: egyik oldalon két kézzel támogatjuk a dízelmotorokat: alacsonyabb a jövedéki adó a dízelen, és sokkal alacsonyabb regisztrációs adó is - 2 liter feletti motoroknál 1M Ft a dízeles, 3M Ft a benzines regadó. :O Milyen alapon?

Aztán a másik oldalon meg sírunk hogy jaj, korom, PM10, miegymás van a levegőben, büntessünk meg mindenkit egyformán!

Ja, hát nem kellett volna annyira nyomni a dízeleket esetleg... :)

Bezzeg-Szlovákiában egyébként most is sokkal drágább a dízel a kutakon mint a benzin - már ezt is ők csinálják jól.

Bartoki 2009.03.02. 11:50:56

@pgeri: A másik problémát (két kocsi csak emiatt) viszont nem érzem valósnak. Egy kocsit nem csak meg kell venni, de fenn is kell tartani (kötelező, műszaki, stb.), ennél sokkal jobban meg fogja érni azon a pár napon taxit hívni.

Direkt a szmog miatt persze nem fognak túl sokan 2 autót tartani. De pont a gazdagabbaknál már most is van 2 autó a családban, amivel így (szerencsés együttállás esetén) a szmogriadót egyedül a szegény(ebb)ek viselik.