HTML

ELKÖLTÖZTÜNK: lehetmas.blog.hu

Az LMP egy ország- és világmegváltó politikai kezdeményezés a fenntarthatóság, igazságosság és részvétel jegyében. Hisszük, hogy lehet más a politika - ha Te is teszel érte!

Linkblog

Friss topikok

Címkék

adózás (5) akció (1) aktivizmus (1) alkotmánybíróság (2) anarchia (1) anima sound system (1) antifasizmus (2) antirasszista (1) áram (1) atom (1) autó (2) babarczy (1) baloldal (3) bencsik (1) bizalom (1) boda (1) bodoky (1) bokros (1) boldogság (5) börtön (1) bringa (1) bringaút (1) buli (5) bulvár (1) cégmérce (2) civil zugló (1) critical mass (3) csillag (2) csr (1) demokrácia (18) demokrata (2) diktatúra (1) duna kör (1) egészségügy (1) elégedettség (6) elek istván (3) elek pista (1) elemzés (1) életminőség (4) elhízás (1) elit (8) erkölcs (2) etikus fogyasztás (2) európai unió (1) fam (2) felelősség (13) fenntarthatóság (7) fesztivál (1) fodor (3) foglalkoztatás (3) fogyasztás (2) forradalom (1) fülöp sándor (1) gaia elmélet (1) gárda (2) gáz (3) gdp (2) globalizáció (4) globkrit (5) gyurcsány (3) hadiipar (1) hanem (1) háttér (1) hedonizmus (1) herbert (1) hírlevél (2) hőszivattyú (1) illés (2) index (1) izland (1) izrael (1) jávor (3) jobboldal (3) kampány (3) kapitalizmus (4) kaukázus (1) képregény (1) kerékpár (2) kerékpársáv (1) kerékpárút (1) kettős mérce (1) kihalás (1) kisebbség (1) kisebbségek (1) kis jános (1) klíma (1) klímapolitika (1) klímaváltozás (4) kocsi (1) kóczián (1) költészet (1) költségvetés (6) korrupció (1) közélet (9) közlekedés (4) közösség (1) közvélemény (5) külpolitika (3) kultúra (1) kürti (1) kutatások (2) kvóta (1) lakáj (2) lehet más a politika! (1) lehet más a politika? (24) lehet mas a politika? (1) lengyel (1) levegő mcs (1) lézer (1) liberalizmus (2) lmp (1) lonley planet (1) lovasi (1) magyar (1) magyarországi zöld párt (1) majtényi (1) média (1) megmondás (20) megoldás (1) metszőolló (1) mszdp (1) mszp (1) nagykörút (1) napi ász (1) narancs (2) nehézipar (1) nemzetiségek (1) neokon (1) népegészségügy (1) ngo (1) nyílt levél (1) ökológiai lábnyom (1) ökopolitika (9) ökopolitikai műhely (1) ökotrip (3) olaj (1) olimpia (2) ombudsman (1) önkéntesség (2) önkormányzat (1) orbán (1) orbán viktor (1) őszöd (3) parlament (5) pártfinanszírozás (3) pártok (8) pécs (2) pénz (5) pláza (1) pogrom (1) politika (26) politikai filozófia (1) pozitív gondolkodás (1) pride (2) prieger (2) program (6) radikális (1) rauschenberger (1) rendszerkritika (5) rendszerváltás (5) sajtó (7) sajttáj (1) scheiring (2) schiffer (12) schmuck (1) soft power (1) sólyom (2) sport (1) sportegyesület (1) superman (1) szakértő (1) szalai erzsébet (1) szdsz (5) szegénység (1) szélsőjobb (5) sziget2008 (1) szkepszis (1) szmogriadó (1) sztrájk (1) tájékoztatás (1) tarka magyar (1) természet (1) tibet (2) tömegsport (1) tordai (2) tudás (1) tudatos vásárló (1) túlkapások (2) tv (1) új párt (9) unió (1) unokáink élete (4) utca embere (1) útlezárás (1) válság (4) várnai (1) vastagbőr (1) vay (9) védegylet (2) vélemény (3) vida (1) villanyautó (1) visszhang (4) vita (20) wildmann (1) zászlóbontás (2) zene (2) zengő (1) zöld (12) Címkefelhő

Több pénzt az ezüst köldökvakarókra

2009.03.13. 12:54 :: Vay M

Azt mondja a Napi Online, hogy a pénzügyminisztérium azt tervezi hogy 300 és 700 ezer forint közötti összeggel támogassák az új autók vásárlását, ha valaki 10 évnél régebbi kocsiját cseréli le.

A hírt nem kommentálta a minisztérium, vagyis valószínűleg igaz. Ha nem, akkor elnézést a következőkért.

Gondolom három fő megfontolás áll az elképzelés mögött. Az egyik az, hogy válság van, és ilyenkor ösztönözni kell a vásárlást, és élénkíteni a gazdaságot. A másik az, hogy az új autók jellemzően kevésbé károsak. Remélem erre hivatkozva nem a környezetvédelmi alapból akarják finanszírozni az ötletet. A harmadik megfontolás az lehetett, amivel ezt a nehezen védhető döntést az autólobbi megfizette.

De hát normálisak ezek?

Ha már tényleg ennyi pénz van, akkor nem lehetne ugyanezt a két célt kicsit előremutatóbb módon ellátni? Mondjuk hogy támogassák a házak, lakások hőszigetelését? Vagy a hulladékok nagyobb arányú újrahasznosítását? Az ökológiai katasztrófa lappangó szakaszában ez indokoltabb, és számottevő megtakarításokat is jelentene az embereknek. Sokkal több élőmunkát generálna, mint a zömmel külföldön gyártott autók eladásának ösztönzése, - az autószalonokban dolgozókon kívül sok ember munkájáról nincsen szó, nem Németország vagyunk. Vagy fordítanák a pedagógusok fizetésére, biciklisávok készítésére, a kistelepülések szociális ellátására, adjanak örök BKV bérletet azoknak, akik leadják bezúzásra roncsaikat, de még ha a hazai gyártású ezüst köldökvakarók eladását ösztönöznék, az is jobb lenne.

Olyan ez, mint amikor a Hankook támogatását munkahelyteremtésként aposztrofálták: álláshelyenként 16 millió forintot fizetett az állam, anélkül hogy a gumigyár bármi garanciát vállalt volna a munkahelyek akár közép távú fenntartására is. Nagyon utálom, ha hülyének néznek.

Én nem több autót szeretnék, hanem kevesebbet. Budapesten már rég maximális limitet vezettem volna be az autóknak, a jelenlegi számuk alatt. Ha már éghajlat- és egészségvédelmi okokból nem lehet betiltani a túlvásárlásukat, ne támogassák. Ha már támogatják, ne az államcsőd előtti órákban, komikus színekkel fűszerezendő a tragédiánkat. Ha már erre fordítják utolsó pénzeinket, akkor keressenek egy országot, amivel nincs kiadatási egyezményünk. Ha már találtak, és látják, hogy ott milyen kellemetlen ott a klíma, meg rossz a közbiztonság, akkor lássák be, hogy ez macerás út lenne, és kezdjék el jóvá tenni mindazt a sok rosszat, amit okoztak.

96 komment

Címkék: vélemény autó fogyasztás pénz költségvetés megmondás rendszerkritika

A bejegyzés trackback címe:

https://lehetmasapolitika.blog.hu/api/trackback/id/tr27999900

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vetrov 2009.03.13. 14:10:04

Ha volt arra 3 milliárdja(!) a kormányunknak, hogy a Tom Lantos alapítványba benyomja akkor biztosan találnak erre is pénzt, államcsőd ide-vagy oda. Pedig azt mégcsak nem is itthon költik el valami megfogható dologra ...

Bartoki 2009.03.13. 15:11:05

Jelenleg belső-Budapest lenyúlja a közép-magyarországi régió összes EU-s közlekedésfejlesztési forrását 20 évre előre (4-es metró).

Ha nem ezt tenné, vagy legalább hatékonyan használná fel (van olyan európai város ahol 1/3 pénzből 3x nagyobb metrót építenek), akkor abból a pénzből normális tömegközlekedést lehetett volna fejleszteni, és ez az autós probléma nem is létezne.

Tudom, nem az LMP tehet erről, de nem is az autósok gyűlölete fogja meghozni a megoldást. :)

Azt egyébként egészen pontosan ki lehetne számolni hogy hány magyarországi munkahely van veszélyben azzal, hogy csökken az újautó-eladás. Azért nálunk erősen a hazai gyártású Suzuki a piacvezető, és a gyárat és a beszállítókat is kellene nézni, nem csak a szalonban dolgozókat.

A 300e Ft engedmény az alig több mint egy kisautó regadójának meg az átírási illetéknek a "visszaadása", ez még messze nem valódi állami támogatás. Ha ezzel nő az ÁFA-bevétel, akár még pozitív is lehet az államkassza.

Ki is lehetne ezt számolni szépen, és akkor egyértelmű lenne.

A baj pont az, hogy eddig csak kapásból támogató és kapásból ellenző hangokat hallani, kiszámolni még nem számolta ki senki...

Bartoki 2009.03.13. 15:16:28

Ettől függetlenül a lakás-szigetelés támogatása jogos. Már most is támogatva van, de úgy látszik nem eléggé...

Na meg pl. a távfűtő vállalat általában ellenérdekelt, ezért igyekszik is keresztbe tenni. :(

Vagy pl. családi házakra már egy ideje nem nagyon támogatják az utólagos szigetelést, csak társasházra... Ezen is változtatni kellene.

warbert 2009.03.13. 15:41:36

Kérem szépen támogatni az autószerelőket is.
Ők javítják meg a füstölő autókat.

Kopasz Mercis 2009.03.13. 16:17:18

"Tudom, nem az LMP tehet erről, "

Nem a faszt. Ezek már '90-ben is politikusok voltak, nézd már meg a "kik vagyunk?"-at...

midnight coder 2009.03.13. 16:24:29

Először ha környezetvédeni akarnék az összes zöldszervezetet tiltanám be európában, ezeknél szorgosabb támogatói a globális felmelegedésnek nincsenek. Aztán nekiállnék atomerőműveket építeni, nyomnám a pénzt az olyan dolgokba mint Pl. a kísérleti fúziós reaktor. Az autóiparnak pedig csak úgy adnék támogatást ha a középkategóriás modellek fogyasztását 3 liter alá tudják vinni 100 kilométeren, és általában véve erősen az átlagfogyasztástól illetve CO2 kibocsájtástól tenném függővé a kocsik adóztatását / támogatását. Több adót az üzemanyagba, de jócskán megemelt támogatásokat a nagyon alacsony fogyasztású / alternatív hajtású gépekre.

Liberté__73 2009.03.13. 16:30:35

"örök BKV bérletet azoknak, akik leadják bezúzásra roncsaikat"

Ja, mert mind budapesti lenne, mi?

Egyébként ha csak Suzukira szólna az állami hozzájárulás, akkor még értelmesnek is látnám. Persze ilyet nem lehet csinálni ...

misc · http://misc.blog.hu 2009.03.13. 16:36:40

na és hány lélegeztetőgépet lehetett volna venni ebből a pénzből...?

trzvwr 2009.03.13. 16:47:53

"Budapesten már rég maximális limitet vezettem volna be az autóknak, a jelenlegi számuk alatt."

Hát ha ennyit tud felmutatni közlekedési téren a "Legyenmásapolitika" akkor süllyedhet is. Ezt a demagóg maszlagot a jelenlegi politika is rendre elsüti, miközben Budapesten fele annyi autó nincs mint akár Bécsben, ahol mellesleg lényegesen jobb a tömegközlekedés.

Limitálni, betiltani, büntetni, adóztatni a hülye is tud, a tömegközledés versenyképesebbé, vonzóbbá tételéhez viszont már egy kis ész is kellene, amiből láthatólag a posztíróba sem sok szorult.

Inkább az önjelölt közlekedésmérnökök számát kellene már limitálni, jóval a jelenlegi szint alatt.

flimo13 2009.03.13. 16:53:47

A hőszigetelés az egyetlen értelmes dolog ebben a posztban. Na meg a pedagógusok fizetése, de az is csak személyes érintettségből :))

De az nem igaz, hogy csak a szalonok dolgozói érdekeltek az autóiparban. Magyarország egyik legnagyobb foglalkoztatója az autóipari beszállítás.

A Hankook esetén már az középtávú garancia, hogy elbasz ebben az országban nem tudom hány milliárdot. Elég hamar visszajön a támogatás, nyugodj meg.

És akkor a végére egy tiszta logikai bukfenc, tíz év feletti autó leadásával veszel egy újat, akkor hogy változik a számuk? Sehogy.

feliguresvagyfeligtele 2009.03.13. 16:55:09

tipikus belvarosi duma ez a cikk. arra nem gondol senki, hogy ha nem vesznek az emberek autot hany munkahely szunik meg.

Ludas Matyi Online · http://ludas-matyi.com 2009.03.13. 16:58:07

Így tud csak visszamenni a pénz oda ahol adták, ha az ő autóiparukat dotáljuk. Ők sem estek a fejükre. De minél előbb mászik ki az EU a válságból, annál előbb lesz itt is vége. Magyarország csak egy statiszta bedolgozó. Gyakorlatilag semmit nem tud felmutatni. Ezt el kell fogadni és most már hasznos tagja lenni az EU-nak. Magyarország 3 városnyi ember csak Európában, felesleges hősködni. Főleg ezzel az emberanyaggal :)

airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2009.03.13. 16:59:27

@trzvwr:

"miközben Budapesten fele annyi autó nincs mint akár Bécsben, ahol mellesleg lényegesen jobb a tömegközlekedés"

1000 főre jutó autók száma, 2001

Budapest 325
Bécs 346
Prága 468
Varsó 411
Ljubljana 500
Róma 699
Berlin 325
Koppenhága 215
London 310
Párizs 263
Amszterdam 325

forrás: www.urbanaudit.org

A tömegközlekedés tényleg jobb Bécsben, ezt elismerem.

Бабаяга 2009.03.13. 17:09:39

@Liberté__73: És mire megy egy tanyasi nagy családos egy szuzukival? Mert nem fér el benne. Az egy darab BKV bérlettel is ki lennének segítve.
Azzal a résszel, hogy nem mindenki fővárosi egyetértek.
Az alapötlet a bérletet illetően rendben van. Sőt, ha valaki a Hungária körgyűrűn belül lakik, akkor ne is támogassa az állam az autó vásárlást. Azt is nevetségesnek tartom, hogy ha a Váci utcában lakom, akkor nekem alanyi jogon jár a belvárosi parkolás. Naná, hogy vesz az ilyen autót, és ha már van, akkor használja is. Könyörgöm, minek Budapest belvárosába autó?

airdace: Bécs városra vonatkozik az adat, vagy Bécs tartományra? Nem mindegy.

kuciber 2009.03.13. 17:36:58

Azért nézz már körbe, az október óta munkanélkülivé lett emberek hány %-a dolgozott korábban valamilyen autóipari beszállítónál? Ha támogatják az öreg autók kivonását a forgalomból és az új autók üzembehelyezését szerinted közvetett módon mennyi munkahelyet mentenek meg?
És ezek a megmentett munkahelyek adót fizetnek, nem vesznek fel munkanélküli segélyt. Így mindjárt lehet akár lélegeztető gépre is pénz, meg más olyan dologra amire a most rendelkezésre álló keretekből nehéz osztani.
Nem véletlenül mondták már jó régen is, hogyha jól megy az autógyáraknak, akkor jól megy Németországnak is. És ez itthonra is igaz.

10 Millióan lakunk ebben az országban, kevesebb mint 2M BP-n, szerinted a többi 8M nem szarja le mivel jársz a nagyfaluban, kocsival vagy BKV-val?

polinezia 2009.03.13. 17:37:42

"Nagyon utálom, ha hülyének néznek." - írod, akár joggal. De azért, kedves cikkíró, hogy ne legyen igazuk, kérlek nézz utána, hogy hány autóipari beszállító cég működik ma Magyarországon. Biztos tudod, egy autógyár nem úgy működik manapság, mint a T-modell korszakában...
Hasonlóképpen érdemes lenne kicsit tovább gondolnod a hőszigetelések "kiemelt" támogatását is: mivel az élőmunka a legdrágább, szerinted ennyi pénzből, amiről most szó van, hány ablakcserés vállalkozó élne meg egy évben?
Kérlek számolj, de közben gondolkodj is.

Ennél jobb postokat remélek a jövőben.

prometheus_X 2009.03.13. 17:44:20

Hellóka posztíró :)

Úgy tudom, IMF forrás lesz erre a projektre. Bár nem tenném rá a fél herémet.

Sákif za morro? 2009.03.13. 17:59:00

Ez nagyon szép írás volt! Nem gondolkoztál még öngyilkosságon, vagy legalább egy sterilizáción? Ennyi ökörséget összehordani komoly teljesítmény.
-Ha odaadnák ezt a pénzt az ócskavas tulajdonosoknak, akkor az nem úgy működne, hogy odaadják, és akkor az a továbbiakban nem az államé. Ha odaadják, akkor a júzer kifizeti az áfát. Ha elviszi a szervizbe, akkor kifizeti az áfát. Ha alkatrészt vesz hozzá (és ugye egy új autóhoz nem bontóban vásárol az ember) akkor kifizeti az áfát. Aztán több teljesítmény adót fizet. Ha biztosítást köt, abból ugye megint csak keletkezik áfa, meg bevétel ami után adózik a biztosító. Teccikérteni? És akkor még nem beszéltünk olyanról, hogy széndiokszid. Ebből nem lehet kivenni az okszigént. Azt el lehet adni. És ha sok ócskavas van forgalomban, akkor az azokra eső kvótát nem lehet eladni. Tetszikérteni? És akkor még nem ejtettünk szót arról hogy hány ember él Magyarországon abból, hogy valami autóipari beszállító cégnél dolgozik. Ugye? Megvan az összefüggés?
-Belvárosba minek autó? Istenem... Aki ezt a nézetet vallja, az gondolkozott már azon hogy miért nincs szögesdrót akadály a belváros és a külváros között? Ha igen, és nem jött rá a megoldásra, akkor annak elmondom, hogy azért mert a belvárosból el lehet menni a külvárosba és még vidékre is. Vagyis a belvárosban lakók mozgástere nem kizárólag a belvárosra korlátozódik.

Mielőtt bárki megvádolna, vidéken élek, 3db 20 év körüli autóm van, mindegyik kifogástalan esztétikai és műszaki állapotban. Nem tervezek megválni tőlük, még akkor sem, ha 50%-ban támogatnák az új autó vásárlását, akkor sem. Neked kedves poszt író azt üzenem, hogy ne legyél ennyire frusztrált! Ha már nem futotta rá, autósboltban lehet kapni olcsón univerzális elektromos ablakemelőt, így nem kell ezt az extrát nélkülöznöd a szuzukidban. Ha szerencsénk lesz, akkor a forint erősödni fog, így a hiteled pont annyival lesz olcsóbb, hogy be fogod tuszkolni a családi költségvetésbe.

Dzsózi 2009.03.13. 18:00:24

Ha Bp. legnagyobb problémájáról annyi jut eszébe a más politikának, hogy tíccsákbeja, akkor nekem - köszönettel - megfelel a mostani is.

A meglengetett összeg amúgy valóban annyi, mint a szemétrablás regadó VAGY az ÁFA egy alsókategóriás autó után. Amit enélkül nem vennének meg.

A BKV bérlettel mit csináljak? Amit az egyszeri MÁV-kaller a hitelkártyával? Arra kéne okosakat böffentgetni inkább, hogy hogyan lesz érdemi fejlesztés a város négyesmetrótlan részein. Úgy 60 év után lassan ideje lenne a lóvasút helyett itt-ott virítani valamit.

ottlako 2009.03.13. 18:02:30

Az ilyen cikkek írói általában szemellenzőt viselnek és egyáltalán nem gondolnak mások szempontjaira.
Mi legyen azzal a rengeteg magánvállalkozóval, aki saját gépkocsijával végzi napi robotját, a kisgyermekes egyedülálló szülőkkel, a nagycsaládosokkal, és sok egyéb emberrel, akinek a személyautó a napi életének része.
Ez nem falu, hogy egy bármikor ráérek megkapálni a kertet, és minden sarkon letámasztom a bringát, hogy beszélgessek a szomszédokkal. Budapest pörög. Ha valaki ezt nem érti, akkor költözzön vidékre.
Az autótámogatást majdnem minden európai ország valahogyan bevezeti, mert az húzóágazat és keresletet támaszt.

A Nép - Te vagy! (törölt) · http://www.kibulizottorszag.net 2009.03.13. 18:04:49

@Бабаяга:

Mondjuk ezzel a ne járjon a Váci u.-ban lakóknak a parkolás, rettenetesen nem gondoltad végig. Az ember nem csak ott használ autót ahol lakik hanem elmegy vele, Érsekújvárra, vagy nem tudom. Aztán ha hazamegy ott parkol persze ahol lakik. (Igazán nem hazabeszélek, nem is tudok vezetni.)

ZT 2009.03.13. 18:08:51

Ha új (értsed: első tulaj) autót vesznek a vásárlók akkor az állam - a kocsi értéktől függően - eladásonként 1,5-10M HUF adóbevételre tesz szert (ÁFA, regisztrációs adó, forgalombahelyezés, átírás, stb). Ebből az extra bevételből csorgat vissza 3-700ezer HUF-t. Ennyiről szól ez a dolog, semmi magasabb cél nincs mögötte.

ugyhogy 2009.03.13. 18:12:22

Atyaeg! Ez lenne az LMP?? Hat ez demagogabb a legdemagogabb partoknal!

Azt hittem az LMP lenyege, hogy elobb gondolkodunk, aztan puffogunk, ha valami nem tetszik. Nem forditva. De akkor mit jelent az, hogy "mas"?

Varjatok, tudok meg nehany ideillo dumat!
-Megint a szegenyek jarnak rosszul
-Ne az emberekkel fizettessek meg
-Es a kisnyugdijasok?
-Megint a multik jarnak jol! Gonosz gonosz multik!

Ja, lehet mas a politika. Magam miatt nem aggodom, csak ti el ne rontsatok valamit.

irrelevant 2009.03.13. 18:22:40

Gyanítom, hogy az itt anyázók jó része a hétköznapokban az autók miatt is anyázni szokott. Autósként a dugók miatt, biciklisként az életveszély miatt vagy gyalogosként a szmog miatt.

De ha felmutatnak nekik valamiféle alternatívát, akkor leanyázzák a szerzőt. Tudjátok, hogy hogy nevezik ezt, nagyokosok? Stockholm szindróma. Az van nektek.

Magyarnaba 2009.03.13. 18:25:58

Budapesten nem a pestiek jelentik a forgalmi többletterhelést, hanem az agglomerációba kiköltözöttek. Pártjaink és államunk a liberális társadalomszervezés eszméitől vezetve úgy gondolták, hogy az elővárosok tömegközlekedésének megszervezése marhaság. Az elővárosi közlekedés fejlesztésének költségét azonban nem lehet megúszni. Ha nem építünk, HÉV-eket, ha a metró a városok széléig jár, akkor előbb utóbb az autózás okozta károkat kell majd megtéríteni.

Az állam ne mentse meg a városainkat csődbe juttató autógyártást! Munkahelyeket lehet teremteni a tömegközlekedésben, a környezetvédelemben és a fenntartható gazdasági ágazatokban. A külföldi tulajdonban lévő autógyárak támogatása nem állami feladat!

okostojgli (törölt) 2009.03.13. 18:33:30

Egy nagyon nyers számítás, vagy igaz vagy nem:

Egy 3 millió Ft-os új autó árában 500.000,- Áfa van. Az állam ebből visszaad 300.000,-et, vagyis bukik 200.000,-et. DE! Ha igaz amit a szakemberek kiszámoltak, akkor ezzel a támogatással +10.000 autót fognak eladni, olyan tízezer autót amit támogatás nélkül NEM ADTAK volna EL. Így nézve viszont lesz az államnak 10.000 × 200.000,- azaz 2 milliárd tiszta bevétele.

Mi is a gond ezzel, kedves LMP?

ugyhogy 2009.03.13. 18:33:56

Vajon akkor is ennyi felhaborodas lenne, ha azt mondanak, hogy aki tiz eves autojat olcso uj kisautora csereli, annak lecsokkentik a regisztracios adot?
Az autosokat allandoan terhelik ujabb es ujabb adokkal. Aztan jon egy icipicit elonyosebb dontes, es rogton jon a hozonges. Mert aki autot vesz az rogton gazdag, ugye? Es akkor aztat ne tamogassuk, mert a gazdagnak ne adjunk penzt!

lokovacs 2009.03.13. 18:34:07

Lehet más a politika? Valaki nyugtasson meg, hogy igen, mert ez a poszt, pontosan ugyanazt a demagóg, populista, kenyeretanépnek jellegű maszlagot tartalmaza mint amit az összes többi "semmihez sem értek, de mindenbe beleszólók" jellegű politikus nyomat.

Ha a LMP hivatalos álláspontja olvasható ebben a posztban, akkor sürgősen változtassanak nevet LUP-ra. (ahogy elnézem, anem vagyok egyedül a véleményemmel)

Továbbá igencsak hiánylom a vitából a "tisztelt" szerzőt, aki úgy tűnik a - jó magyar politikushoz méltóan - csak kinyilatkoztatta a véleményt, de nem ereszkedik le a pórnép közé megvitatni azt, hisz ő úgyis mindent jobban tud mindenről.

Részemről az LMP innentől felejtős...

Dzsózi 2009.03.13. 18:35:29

@otvospeter: nekem sajnos agysorvadásom is van, nem emlékszem, tudnál segíteni? Mi volt itt az alternatíva? És minek az alternatívája volt? Mi volt egyáltalán az eredeti probléma?

ugyhogy 2009.03.13. 18:37:28

@lokovacs: Koszonom, jolesik nem egyedul lenni.

Sákif za morro? 2009.03.13. 18:51:17

@Dzsózi: Szerintem az ezüst köldökvakaróra vagy mire gondolt.

langostejfol 2009.03.13. 18:51:51

@okostojgli: az mondjuk baj, hogy éppen abba fullad meg ez a bolygó, hogy egyre többet fogyasztunk. egyre több nem megújuló erőforrást használunk el, fogyasztunk el, alakítunk át hulladékká.
az új autót valamiből elő kell állítani. a régi autót valahova el kell rakni. stb. ez gondolom, elég nyilvánvaló.

cb600f 2009.03.13. 18:55:59

Az utolsó bekezdés kivételével korrekt a cikk, bár szerintem nem kéne környezetvédelmi irányba terelni a dolgot. Nyilvánvalóan ezt az autólobbi nyomja a dolgot.

Ennyi erővel OBI utalványokat is lehetne osztogatni.

langostejfol 2009.03.13. 18:56:47

@lokovacs: lemaradt az érv az állítás mögül. ez azért hasznos, mert nehéz vitatni. így marad a "nem populista", "de populista", "de nem populista, és nem is demagóg", "de nagyon demagóg" szintű "vita". ami rendkívül szórakoztató, de engem éppenséggel a mostani pártokra és politikusokra emlékeztet inkább.

a második felében akár egyet is értenék veled, de azért ne várjuk el már, hogy fél órán belül válaszoljon valaki minden kommentre. legalábbis elég sivár élete lenne annak, aki ezt megteszi. őszintén szólva nagyon remélem, hogy nem jut ide senki az lmp-ből.

2009.03.13. 18:57:11

Minden jót kívánok az LMP-nek, de remélem nem az ilyen bikkfafejű zöldpártiak lesznek benne többségben, mert akkor rám ne számítsanak! Többen elmondták, mi a poszttal a probléma, összegezve: az írónak fogalma sincs a közgazdaságról, csak a saját szemellenzője mögül lát ki. Ezt mindazok mellett mondom, hogy az energiatakarékossággal, etcetera, maximálisan egyetértek. De nem mindenáron!

Бабаяга 2009.03.13. 19:10:35

@A Nép - Te vagy!:
Azért kevesen járnak naponta Érsekújvárra a belvárosból. Egyik ismerősöm kerékpározik, ha hosszabb útra megy, akkor bérel autót. Kiszámolta, így sokkal jobban jár anyagilag is. Az autót pedig nem kell a ház előtt tartani. Ha valaki csak havonta használja, akkor jobb helye van egy garázsban.

airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2009.03.13. 19:14:07

Aki a Váci utcában lakik, annak is lehet autója, tartsa egy külvárosi garázsban. Egy csomó lakótelepnél is az a megoldás, hogy van egy garázssor x méterre, ott elférnek a kocsik, nem zavarnak senkit.

A cikkhez meg: ezerféle iparágat lehet találni, amit lehetne támogatni, és még jövője is van (=nem olajra épül). Ez pont olyan, mint a vértesi erőmű támogatása: tökmindegy, hogy veszteséges a bányászat, de ne legyenek munkanélküliek. A gazdaság változik, iparágak felemelkednek és eltűnnek. 2009-ben nehogy már egy olyan iparág kapjon támogatást, aminek kevés jövője van az ismert problémák miatt.

lokovacs 2009.03.13. 19:26:01

@langostejfol: A poszt 12:54-kor jelent meg, azóta nem fél óra telt el. Más bloggerek, (olyanok is akik nem akarnak pártot csinálni), meg tudják tenni, hogy néha-néha rákukkantanak az irományukra és reagálnak a kommentekre, nem eszeveszett dolog ez.

Az elöttem szólok jórészt felsorolták azokat a dolgokat amiket én is gondolok (közgazdaság, közlekdés szervezés), nem hiszem, hogy ugyanazt 600x le kellene írni, főleg ha a szerző nem veszi a fáradtásgot, hogy akár egyetlen véleményre is reagáljon ~6 óra alatt, így nem igazán van kivel vitatkozni.

Ha valaki vagy valakik azzal állnak ki a nyilvánosság elé, hogy "Az LMP egy ország- és világmegváltó politikai kezdeményezés a fenntarthatóság, igazságosság és részvétel jegyében. Hisszük, hogy lehet más a politika - ha Te is teszel érte!" akkor én ott egy párbeszédet minimum elvárnék, vagy legalább azt, hogy az LMP nevében megszólaló akárki támassza alá a mondandóját tényekkel, adatokkal, mutasson fel alternatívákat, konkrét megoldásokat és ne csak a "méride, mérnemoda!" és a "tícsákbea zautókat" vonalon mozogjon, mert erre így nemigen lehet mást mondani, minthogy ostoba, populista, demagóg maszlag.

lokovacs 2009.03.13. 19:47:21

Egyébként ha megnézitek, az LMP többi posztjánál is nagyívben sz..tak reagálni a kommentekre a szerzők.

Irónikus módon az előző "Egy hete kussolnak" című posztban épp azt kifogásolja "bnct", hogy a képviselők nem reagálnak a civil javaslatokra, miközben ők ugyanúgy nem reagálnak semmire.

Kedves LMP, ha nektek ezt jelenti a "más politika", akkor nagyon rossz úton jártok.

Részemről itt befejeztem, kár az időért.

Dzsózi 2009.03.13. 19:56:08

Milyen érdekes, a németeknél egy hónap óta nem lehet beférni az autókereskedésekbe, annyi az érdeklődő az ottani "akcióra", nem csak ötletelgetésre futotta a kormánynak. Ott pedig tényleg zsebbe vág az államnak, nem egy alanyi jogon járó büntetést (aka regadó) engednek el kivételesen. Nem hallottam róla, hogy a sötétzöldek Molotov-koktélokat hajigáltak volna a Merkelre. Fura.

Nem lehetne törvénybe iktatni, hogy közlekedési kérdésekben kussoljon minden olyan belvárosi polgár, aki BKV-val egy óránál hamarabb a munkahelyére ér?

Sákif za morro? 2009.03.13. 20:26:53

@Dzsózi: A németeknél azért a válság nem egészen ugyan azt jelenti mint nálunk, szerintem... Arrafelé jóval több megtakarításuk van/volt az embereknek mint nekünk. Úgy értem nekik volt, nekünk nem. :-S

Бабаяга 2009.03.13. 20:48:48

@Dzsózi: A német nem fog eladósodni 10 évre, hogy neki is legyen egyszer igazi új autója, bocs szuzukija. Nem adósodott el a lakhatása miatt se, mivel ott általános a bérlakás, nem úgy, mint nálunk. Így könnyű megtakarításokat elérni.
Ami pedig az utolsó bekezdésedet illeti, azzal teljseen egyetértek.

Pollack 2009.03.13. 20:50:16

@lokovacs: Csak annyit mondhatok, hogy a post írója elfoglalt ember. Amellett, hogy ide írogat néha, szokott dolgozni is, meg pártot szervezni. Péntek este meg talán jól be is rúg. Holnap majd biztos figyelmet fordít a blogra.

Mindamellett a post az LMP egyik tagjának a véleménye. Nem hivatalos álláspont. Ahogy az itteni postok többsége szintén nem az. Tessék levonni a konzekvenciákat!

Sákif za morro? 2009.03.13. 21:32:08

@Pollack: Az ilyen ember pártot szervez? UGYE EZ CSAK VICC????????? Akinek ennyi sütnivalója van, az menjen el egy tehenészetbe ganyét hányni, ne törjön ilyen jellegű babérokra.....

hunor76 2009.03.13. 22:12:50

@Dzsózi: Nagyon jó a német példa, ott is azt ettették meg először a közvéleménnyel, hogy a támogatás majd csak környezetkímélő autók vásárlására jár. Aztán hogy hogy nem, a megvalósított változatból ez valahogy kimaradt.

Ettől függetlenül ott se a gazdasági ráció vezette a döntéshozókat, hanem az autólobbi nyomulása. Persze németországban az autólobbi kicsit más jelentőségű.

Habár úgy látom a misztikus vonzódás a saját négy kerékhez az itt kommentelők nagy részénél is megvan. Jobb lenne ha azok, akik három kommentet is belöknek mielőtt egyszer gondolkoznak, megpróbálnák ezt az arányt megfordítani.

A cikk lényege nem az, hogy itt jót tesznek-e valakivel (biztos van olyan is), hanem, hogy ha már mindenáron megint szubvencionálgatni kell (mert másról nincs itt szó ugyebár), akkor miért nem lehet azt valami értelmesebb, megfontoltabb módon - urambocsá! talán valami átfogó stratégia alapján - tenni, ahelyett hogy a leghangosabban hörgő lobbi torkán gyorsan lenyomunk pár milliót.

Ha a közlekedést akarjuk környezetbarátabbá tenni, akkor például a tömegközlekedés (olyan nem csak a belvárosban létezik) fejlesztésével. Ha meg egyáltalában az energiafelhasználást és a szennyezést akarjuk csökkenteni, akkor például a cikkben is emlegetett lakásfelújítástámogatással. Értelmes cél akadna elég.

mmagi 2009.03.13. 22:55:25

@Dzsózi:
Megmondom őszintén nem nagyon szoktam blogokba írni, elég lehangoló a hozzászólások stílusa.
"Nem lehetne törvénybe iktatni, hogy közlekedési kérdésekben kussoljon minden olyan belvárosi polgár, aki BKV-val egy óránál hamarabb a munkahelyére ér?"
Külkerületben lakom, egy óra alatt érek munkahelyre, bkv-val járok. Az a baj, hogy az autó sok bel- és külvárosi és vidéki embernek egyszerűen presztízskérdés és bármilyen tömegközlekedés-fejlesztés ellenére ők bizony autóval járnának (nem a vállalkozókra gondolok). Na, én az ő érdeküket egyáltalán nem venném figyelembe. Azt tudjuk, hogy autózni tök jó, de tudomásul kéne már venni, hogy vannak egyéb szempontok is, ami miatt muszáj visszavenni. Szerintem ciki államilag ösztönözni az autófogyasztást, az én adómból ne tegyék. A cikkíróval nagyvonalakban egyet értek, vicces, hogy legtöbben kis részkérdéseken lovagolnak, így akarják lealázni és nem akarják megérteni a mondandóját.

Kiváncsi vagyok, hogy erre kapok-e anyázást:)

Rebeka LMP 2009.03.13. 23:08:21

Szeretném felhívni mindazoknak a figyelmét, akik olyanokat írtak, hogy a "szerző nem ért a közgazdaságtanhoz" meg "az autóvásárlás fellendíti a gazdaságot" meg hogy a poszt "demagóg", szóval felhívnám a figyelmet arra, hogy a közgazdaságtan egy emberek által kreált társadalomtudomány, aminek ugyan jelen társadalmunkban fontos szerepe van, de a kényszerfeltételeket nem ez határozza meg, hanem a Föld nevű bolygó eltartóképessége. Ami igencsak a végét járja. Meg az erőforrások is fogytán vannak, vagyis benzinnel működő autókon alapuló iparból itt már nem lesz hosszútávú gazdaségélénkítés.

A blog pedig nem pártprogram. A koherens, átgondolt, innovatív megoldási javaslatokat nem blogokban szokás közzétenni.

ugyhogy 2009.03.14. 00:58:38

Minden tudomany emberek altal krealt. Ettol meg igyekszik minel jobban modellezni a korulottunk levo vilagot. Na de ez kisse elroppenti a vita temajat...

A lenyeg, az a bajom ezzel a poszttal, hogy jol begyakorolt klisek szerint ellenez valamit anelkul, hogy barmit is rendesen vegiggondolt volna. Azt gondoltam, hogy az LMP-ben az "M" arra utal, hogy elkeruljuk az ilyet.
Ettol fuggetlenul lehet, hogy a tamogatasi otlet egy nagy kalap szar, az is lehet, hogy az autogyarak lefizettek az osszes politikust. De ebben a posztban nem latok ertelmes ellenervet.

Tovabba lenne egy kerdesem azokhoz, akik azt mondjak, hogy "miert tamogassunk egy olyan ipart, ami ki fog halni hamarosan, amikor elfogy a benzin?". Szerintetek, majd ha elfogy az olaj, kik fogjak gyartani azokat a kozlekedesi eszkozoket, amik elmennek benzin nelkul? Szerintem olyan cegek, akik tudnak futomuvet gyartani. Meg motort. Meg biztonsagos utascellat. Tenyleg azt gondoljatok, hogy akkor majd jol eltunnek az autogyartok a sullyesztoben, es jonnek tok uj cegek, amik majd villany meg hidrogen meg atom, meg mittomen milyen autokat gyartanak?

svaleria 2009.03.14. 08:11:13

A kormány válságkezelési elképzeléseiről

Devizahitelesek megsegítése

Nem tudom szó szerint idézni de valami ilyesmi volt a miniszterelnökünk mondata:
A devizahiteleseknek MÉG NEM érdekük az átváltás ezért olyan kamatokkal kell kecsegtenünk őket, hogy érdekük legyen.

Hát kérem, aki a devizahitelt választotta az pontosan tudta, hogy miért, azt is tudhatta, hogy a forint ugyanúgy mélyrepülésbe kezd idővel mint ahogy a márka anno.

Mért nem azokat kecsegtetik LEGelősszöris, akiknek 20-30 ezres gondjaik vannak, mondjuk azzal, hogy nem fog éhen halni, nyugi. Valami fenntartható dologgal kecsegtethetnék, mondjuk mezőgazdaság.
Hogy termel és megeszi. Tudom primitív a hozzászólásom de a lényeg hogy a milliárdok még mindig az ablakon mennek kifele a semmibe szerintem.

Tegnapi hirTV-ben egyszeri Gazda: 2006-ban nem támogatott terményt termelt (kvázi rossz fiú volt) emiatt arra a földterületre most SEM
kaphat támogatást.

Ha van föld, van mag, el kell ültetni learatni leszedni és megenni. NEM??? Fonalat fonni, kelmét szőni, ruhát varrni cipőt gyártani, cukrot előállítani, csirkét nevelni, feldolgozni fuvarozni, ... aztán majd pörög a gazdaság magától, és nem attól hogy erővel pumpálják a multikba a pénzt hogy még több új kocsit adhassanak el.

Itt alapjaiban van elk*rva az egész rendszer, a kvóták a támogatások elosztása és minden.

Visszatérve a kocsikhoz. Akinek van 2-3 milliója az kap mellé még 700 ezret ajándékba hogy legyen új autója mert válság van, gond van.
Köpök az ilyen válságkezelésre.

josika 2009.03.14. 15:54:47

Hát ebből a posztból és néhány támogató kommentből igencsak süt a tudatlanság.

Először is, milyen támogatás????

Magyarországon van egy adófajta, amit úgy hívnak: regisztrációs adó. Sehol az EU-ban nincs ilyen mértékű az új autókat, ill. az újonnan üzembe helyzett (értsd: külföldről behozott, használt) autókat sulytó kvázi büntetés. Sehol!
Amikor tehát a kormány "támogatást" ad az új autók vásárolóinak, az valójában baromira nem támogatás, sokkal inkább adókedvezmény, méghozzá egy olyan adónemre amit már régesrég el kellett volna törölni.
Hogy miért lényeges ez? Azért, mert ma a regadó miatt sokkal-sokkal jobban megéri használt autó venni mint újat, ami a válság miatt fokozottan igaz.

Nem ártana egy kicsit elgondolkozni ezen, amit a cikkíró láthathatóleg nem tett meg.

Előszöris ez a dolog ugyebár csak azokra vonatkozik, akik a régi autójuk helyett vesznek újat, tehát több autó nem lesz tőle, hiszen akinek eddig nem volt autója, az ezzel a kedvezménnyel nem élhet. Ha megnézzük magát az összeget, könnyen belátható, hogy a 2-3 éves autókat sem éri meg lecserélni ennyiért, sokkal inkább a tizenéves, durván környezetszennyező autókra van kitalálva ez a dolog. Ha nincs ilyen kedvezmény akkor a tizen-x éves Lada még elpöfög pár évet, ezerszer környezetszennyezőbb módon mint egy új autó. Ha van, akkor a tulajdonos esetleg beszámoltatja egy új, Euro4-es Suzukiba, amivel azon túl, hogy csökkenti a környezetterhelést, támogatja az ipart is, sőt a vásárlással adóbevételt is generál. Még csak azt se lehet mondani, hogy kevesebbet mint a kedvezmény nélkül, mert úgy valószínűleg nem is vett volna autót, vagy vesz egy használtat, amire szintén nincs regadó. Többen írták itt, hogy Magyarországon nem csak autógyárak vannak, hanem számtalan autóipari beszállító is, tehát ha valaki nem Suzukit, hanem mondjuk Ford-ot vesz, annak is van hazai vonatkozása (bár kis logikával azért kitalálható, hogy aki a tizenéves autóját most adja le, az valószínűleg a legolcsóbb új autóba fog beleülni, ez pedig többnyire Suzukit jelent).

Az autók számának limitálása pedig már a vadbaromság határát súrólja, erről nem is irnék többet, mások már elég részletesen kifejtették.

Kedves LMP! Ha tényleg ennyit tudtok, akkor inkább maradjatok csendben, ne égessétek magatokat.

josika 2009.03.14. 16:51:54

"Visszatérve a kocsikhoz. Akinek van 2-3 milliója az kap mellé még 700 ezret ajándékba hogy legyen új autója mert válság van, gond van.
Köpök az ilyen válságkezelésre. "

Inkább magadra köpj, ha ennyire ostoba vagy. Nem esik le neked, hogy nem ajándékba adják ezt a pénzt, hanem egy másik autó leadásáért? Gonolkodj már egy kicsit! Akinek 700 ezerért megéri leadni az autóját, annak vajon hány éves autója lehet? Szerinted akinek van 2-3 milliója, annak tizen X éves autója van és csak arra várt, hogy legyen egy ilyen kedvezmény?

GYK: Ha valakinek van egy tizen sok éves, ~100.000-et érő autója, annak éri meg ez a kedvezmény, hiszen így kap 600-al többet az autójáért, ahhoz még hozzátesz ~1,3 milliót és vehet egy új autót. Ha ez nincs, akkor rosszabb esetben nem vesz semmit és jár az öreg füstölővel, jobb esetben 1,3 millióért vesz egy másik használt autót.

svaleria 2009.03.14. 17:19:22

@josika: hogyne esne le.

Csak valahogy nem tudom átérezni azt a belső nyomást hogy jézusom hogy a fenébe lehetne a millióimat minél nagyobb állami segítség hozzáadásával elkölteni.

Dzsózi 2009.03.14. 18:46:40

@hunor76: a támogatás majd csak környezetkímélő autók vásárlására jár

A tapasztalat mégis az, hogy pont a BMW-kereskedőknél nem tolonganak az új ügyfelek. Talán az érintetteknél nincs otthon 9+ éves autó, amit bezúzathatnának a támogatásért.

"a tömegközlekedés (olyan nem csak a belvárosban létezik) fejlesztésével"

Hát nosza. Én is külvárosi gyerek vagyok, itt az évtizedek során csak visszafejlesztés volt. A négyesmetróba én is jócskán beszállok az adómmal. Várom a fejlesztést 30 éve. Eddig csak koncepciók készültek és hülyék böfögtek (lásd poszt), eredményként néhány járatmegszüntetést tudtunk elkönyvelni.

Dzsózi 2009.03.14. 18:59:58

@mmagi: Anyád! :-)

A kivétel csak a szabályt erősíti. :-)

Én még mindig nem értem, hogy mit is akar a cikkíró. Amiket felsorol, azok mind plusz állami forrást igényelnek. Na jó, ha elengednék a hőszigetelő ablak áfáját, az nem igényelne, de ilyen ötletet nem hallottam. Eddig se volt, ezután pláne nem lesz pénz azokta a dolgokra, amiket itt felsoroltak.

Többen próbálták elmagyarázni, hogy ebben a javaslatban az általad befizetendő sápokból enged el az állam valamennyit. Mondhatnám, hogy minden érintettnek jó. Az egyetlen megalapozott ellenérv az új autó gyártásával és a régi feldolgozásával járó környezeti terhelés. De ezt ugyanúgy nem számszerűsítette senki, mint a 20 éves Ford Escort 2.0 kontra Euro IV-es sutyuki környezeti terhelését. Értitek, nem lesz több autó. Igaz, kevesebb se.

Az állampolgárok jelentős része elindult az öngondoskodás útján: sajnos nem úgy, ahogy Feriék és Janiék szerették volna. Befizetik az adót, hogy legyen miből homokozni a MÁV-nál, BKV-nál, emellett gondoskodnak a saját közlekedésükről.

Az LMP - úgyis mint SZDSZ, sötétzöldre mázolt trójai falóba csomagolva - az állampolgárokat szidja ezért.

svaleria 2009.03.14. 19:42:53

LMP nem szidja az állampolgárokat.

Én spec. mint magánember nem bánnám ha mindenki addig nyújtózkodna ameddig a takarója ér és a "fenn az ernyő nincsen kas" feelinget nem az én adómból kompenzálnák, de úgysincs beleszólásom.
Kétségtelen hogy felülről is lehet válságot kezelni. Először megsegítjük azokat, akiknek van kp-je új kocsira aztán majd kedvezményes hitelt vesznek fel azok akiknek van régi és leadnák de csak kölcsönből tudnak újat venni, aztán majd megsegítjük a bebukott hiteleseket.
Egyszer majd csak elér a válságkezelés a hétköznapi emberekhez is.
Mindjárt leveszem a bunkó ruhám ma már többet nem írok, de még azt tudja valaki, hogy miképpen ellenőrzik majd az állami támogatás felhasználását, ahol pénteken majd képzés lesz, meg nem dolgoznak, csak 4 napot.
Mert rosszmájú ismim szerint a válság jó ürügy, ugyanannyit dolgoznak most is, csak kevesebb emberrel.
Van/lesz netes adatbázis, ahol utána nézhet bárki, melyik cégek veszik igénybe a pénteki kedvezményt?

Dzsózi 2009.03.14. 19:54:59

@svaleria: LMP nem szidja az állampolgárokat.

Csak azokat, akik hobbi- vagy kényszerautósként egyensúlyban (?) tartják az államháztartást. :-)

De mintha kicsit off-topic irányba kanyarodott volna a hozzászólásod.

A témánál maradva még mindig nem értem, miért mantrázod, hogy "megsegítjük"? Nem esetleg "ösztönözzük"? Vagy "csinálunk (sic!) magunknak egy kis potya bevételt"?

ugyhogy 2009.03.14. 20:49:45

@svaleria: "Egyszer majd csak elér a válságkezelés a hétköznapi emberekhez is."

Ertsd meg, hogy mar ez is a hetkoznapi embereknek szol. Barkit tamogat az allam, mindig lehet azt mondani, hogy "Miert nekik adtok, amikor vannak szegenyebbek is??" Mindig mindenkinel van szegenyebb. Az az ember, aki tiz eves autojat le szeretne cserelni ujra, az tok hetkoznapi. Vagy az nalad mar zsirgazdagnak szamit, aki masokon eloskodik? Az mar kapja be?

josika 2009.03.14. 20:49:46

@Dzsózi: "a régi feldolgozásával járó környezeti terhelés"

A régi autók feldolgozása nem jelent környezeti terhelést, épp elenkezlőeg. Az így kivont autókat nem simán bezúzzák, hanem atomjaira szedik és külön-külön újrahasznosítják, pont mint a szelektív hulladékgyűjtés esetében, külön az alu, külön a műanyag, stb. Ezzel ma már számtalan cég foglalkozik itthon.

josika 2009.03.14. 21:06:10

@svaleria: "Én spec. mint magánember nem bánnám ha mindenki addig nyújtózkodna ameddig a takarója ér és a "fenn az ernyő nincsen kas" feelinget nem az én adómból kompenzálnák,"

Senki nem a te adódból kompenzál semmit, fogd már fel! Ahogy már korábban is írtam, ez a kompenzálás a regisztrációs adóból történik, amit eleve nem fizet az ember, ha nem vesz új autót (vagy esetleg nem ebben a banánköztársaságban lakik, mert máshol nincs is ilyen adófajta).
Ez egy ösztönzés arra, hogy cseréld le a sokéves, körenyezetszennyező autódat egy újra, ami alapvetően mindenkinek jó. Jó az embernek, mert olcsóbban kaphat új autót és ezzel együtt meg tud szabadulni a régi autójától, jó az államnak, mert több adóbevételhez jut mintha ezek az emberek tovább járnának a régi autóikkal vagy esetleg használtat vennének, jó a gyáraknak és beszállítóiknak, mert keresletet teremt, jó a környezetnek mert sokkal kevésbé szennyező autók váltják fel a korszerűtlen autókat és végül a jó az újrahasznosítást végző cégeknek is, mert lesz mit újrahasznosítani. Összességében sokkal több bevételhez juthat így az állam, mintha nem tenne semmit és az emberek nem vennének új autót. Arról nem is beszélve, hogy a kereslet csökkenése miatt utcára került embereknek viszont tényleg a te adodból fizet majd az állam munkanélküli segélyt. Az jobb lesz?

Az egyetlen gond ezzel a lépéssel, hogy egy válság kellett hozzá, hogy megszülessen, miközben az összes többi EU országban már rég eltörölték a regisztrációs adó intézményét, vagy épp soha nem is volt olyan.

"Egyszer majd csak elér a válságkezelés a hétköznapi emberekhez is."

Mit gondolsz, ki jár jól ezzel ha nem a "hétköznapi ember"? Kinek áll otthon a garázban egy tizensok éves autó, amit megéri neki 700.000-ért bezúzatni?

Komolyan, akinek annyi esze sincs, hogy ezt végiggondolja, az ne akarjon már politizálni, ilyenekből van épp elég.

Még mindig azon röhögök, hogy elvileg ez lenne a nagy világmegváltó bezzegpárt, aztán ilyen emberekből áll...

lokovacs 2009.03.14. 23:57:22

@Pollack: "Csak annyit mondhatok, hogy a post írója elfoglalt ember. Amellett, hogy ide írogat néha, szokott dolgozni is, meg pártot szervezni."

Ezek szerint akik ide kommenteltek, azok nyilván mind munkanélküli naplopók, ha jól értem, ellenben ez a bizonyos Vay M annyira borzasztóan elfoglalt ember, hogy fél órája nincs arra, hogy a neki írtakra reagáljon. Még szerencse, hogy ezt a borzasztóan átgondolt posztot volt ideje megírni.

"Holnap majd biztos figyelmet fordít a blogra."

Hát ez nem nyert. Na ennyit rólatok.

Nem igazán tudom így mit akartok elérni ezzel az LMP témával.

svaleria 2009.03.15. 07:58:42

@josika: "Még mindig azon röhögök, hogy elvileg ez lenne a nagy világmegváltó bezzegpárt, aztán ilyen emberekből áll... "

Rájuk szavazok, de a véleményünk eltér sok mindenben azért nem vagyok párttag.
Nem kell betojni nem én vagyok az LMP

mmagi 2009.03.15. 13:35:13

Előre is bocsánat, ha esetleg úgy írok, hogy nem gondoltam mindent át és nem értek részletekbe menően a regisztrációs adóhoz.
A kedvezmény célja elsősorban vásárlásösztönzés, a cik szerint. Nem a környezet védelme a cél, ez lehet akár másodlagos hatás(?), de biztos vagyok benne, hogy a kormányt nem ez vezérli. Szerintetek a 10 évesnél idősebb autókat tényleg kivonják a forgalomból? Ezt nehezen tudom elképzelni. (És egy titok, a mi autónk 25 éves és simán kap mindig zöldkártyát, persze nem is használjuk sokat.) Valahol máshol tovább futnak és szennyeznek. Arról nem szól a cikk, hogy kivonnák. Az, hogy a regisztrációs adót szidjátok, tök jó, de akkor azt kell eltörölni, nem bonyolítani a támogatásokat. Engem továbbra is bosszant, hogy válságkezelés címén ilyen állami támogatást vezetnek be.
Ha már mindent átgondolunk, lehetne példának venni egy létező kormányzati stratégiát: Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia. Ebben szerepel: Az ÜHG (üvegházhatású gáz) leltár alapján a közlekedési szektor abszolút kibocsátásában 26%-os növekedés következett be 2002 és 2005 között. Számomra ez egy olyan sokkoló adat, amin el kéne gondolkozni. Feltehetően ezen a helyzeten a fogyasztásélénkítő autóvásárlás-támogatás nem fog javítani.

Riley Kestrel · http://100auto.blog.hu/ 2009.03.15. 14:00:48

Alkalmasint nem lenne ám butaság a közúti járművek lecserélését támogatni. Ezt azonban nem a személygépkocsikkal kéne kezdeni.
A budapesti buszok átlagéletkora közel 15 év. Ráadásul ez úgy jön össze, hogy van sok alig pár éves Volvo, meg egy rakat 20 év feletti 200-as Ikarus. A korelnök egyébként a budapesti buszok között 26 éves. Na most, ezek az Ikarus-ok rettenetes mértékben környezetszennyezőek. Egyrészt, mert öregek, tehát a technikai színvonaluk indokolja, de nagyobb részt azért, mert a műszaki állapotuk siralmas, sőt, még annál is rosszabb. Ráadásul dízelüzeműek, márpedig a Budapesten legveszélyesebb szennyező anyag a szállópor, amelyet elsöprő részben a dízelmotorok bocsátanak ki (az új dízelek is, egy 50 éves benzinmotor kevesebb szállóport bocsát ki, mint egy vadiúj dízel, ez egy ilyen bicikli).
Ebből kifolyólag tehát ha valamit támogatni kell, akkor az a buszpark fiatalítása. Ezzel három legyet ütne a kormány egy csapásra:
1. Csökkenő környezetszennyezés
2. Vonzóbbá váló tömegközlekedés (új, tiszta, kényelmes buszok vs. régi, koszos, elavult buszok)
3. A hazai ipar támogatása. Magyarországon ugyanis a közhiedelemmel ellentétben folyik buszgyártás: Rába, Alfa Busz, Credo, ARC. Persze, az effajta protekcionizmus nem biztos, hogy hosszú távon hasznos-e a gazdasági válságból való kilábalás szempontjából, de ez már egy másik bejegyzés kommentjeihez tartozna.

2009.03.15. 16:25:58

nos miután mindenki habzószájjal üvölti, hogy nyugat-európa így meg úgy támogat, vessünk egy pillantást erre a szemelvényre is a dán környezetvédelmi minisztérium honlapjáról (www.mst.dk):

"That is not how things have developed in practice, however, and certainly not in Denmark. Denmark has a few rules that hold motoring in check: Cars are extremely expensive because of a vehicle purchase tax of approx. 200%. A tax rebate is given for travel to work, but this is the same whether the travel is undertaken by public transport or by private car. "

javaslom még ezt a videót is:
www.youtube.com/watch?v=a_8dGodhGtI&feature=related

én bkvzok, nem bicajozok pesten, de ha a dánoknak megy, itt miért nem?
ezt a pénzt inkább rendes külvárosi parkolókra meg normális tömegközlekedésre kellene költeni. és szerintem a "budapestiek szívják a maguk szennyét" hozzáállás sem a legjobb...

josika 2009.03.15. 20:49:55

@VulpesVulpes:
"ezt a pénzt inkább rendes külvárosi parkolókra meg normális tömegközlekedésre kellene költeni. "

Milyen "ezt a pénzt"? Könyörgök, hogy nem lehet felfogni, hogy ha az emberek nem vesznek autót, akkor nincs ez a pénz!

Ha valaki vesz egy új autót, akkor fizet regisztrációs adót, áfát ill a kereskedő, a gyárak és a beszállítóik pedig a nyereségük után nyereségadót, a munkavállalóik után pedig járulékokat, stb, stb, stb.
Ebből enged most egy kicsit az állam, azoknak akik a régi autójukat lecserélik újra.
Ha nem enged az állam és nem cserélik le az emberek az autójukat újra, akkor se áfa bevétel, se regadó bevétel, se nyereség adó bevétele nincs az államnak, ellenben marad a forgalomban egy rakás tizensokevés, környezetszennyező autó, tehát az állam még így is jobban jár, hogy ezekben az időkben enged egy kicsit, mint ahogy teszik ezt maguk a kereskedők is (nem csak az autókereskedők).
Ha csökken a kereslet, csökkentik az árakat, hogy fennmaradjon a forgalom. Ennyi.

Ezen mit nem lehet megérteni? Ez a pénz nincs elvéve sehonnan, egyszerűen be sem folyik az államkasszába ha nem vesznek autót, ebből kifolyólag nem is lehet másra fordítani, ha összecsináljuk magunkat, akkor sem, mert autó vásárlás nélkül nincs miből engedni.

Remélem azért lesz még 1000 hozzászólás arról, hogy "miért nem lélegeztetőgépre fordítják ezt a pénzt", végülis tök felesleges olvasni, gondolkozni meg meginkább.

mmagi: Az így átvett autókat szétszedik, majd újrahasznosítják. Zöldkártyát pedig egy Trabant is kap, attól még ezerszer szennyezőbb mint egy Euro4-es motorral szerelt új autó.

emerikusz · http://cylex.blog.hu 2009.03.15. 21:13:24

Ezt a bejegyjést jobb lett volna nem megírni.
Romániában évek óta sikeresen működik a roncsautóprogram bár most a válság matt nem tolonganak az ügyfelek. Most a környezetvédelmi illetéknek nevezett regisztrációs adóból finanszírozzák.
Ha ti nem is kedvelitek a globalizációt attól még létezik és létezni fog. Amióta beindult a németországi program mondhatni megmenekült a csődtől a romániai Dacia gyár mivel nagyon sok német olcsó autót vásárolt. Ez több ezer munkahely megmentését jelenti országszerte. Lassan minden európai országnak lesz ilyen kezdeményezése és a pozitív hatások máris jelentkeztek.

emerikusz · http://cylex.blog.hu 2009.03.15. 22:04:29

Ja és Corsat is vesznek sokat ami miatt valószinüleg az GM nem fogja eladni a gyárat a Mercedesnek és ez meg fogja építeni magyarországi gyárát.

OftF 2009.03.16. 12:10:58

Remélem ezt a marhaságot nem lépik meg. Nem kell mindenben a nélunk jobban működő gazdaságokat majmolni. Azt kell megnézni, hogy mitől lettek jól működők, s majd ha pariban leszünk, akkor elleshetünk tőlük aktuális trükköket. Addig csak magunkat szivatjuk vele.

svaleria 2009.03.16. 12:45:44

@josika: Szia.
Mindig azt hiányoltam a politikában, hogy nyilvánvalóan klassz ötleteket az ellenfél képtelen elfogadni. Meggyőztél. Jó dolog, bár lenne nekem is, amit leadhatnék és bár lenne annyim hogy tudjam a törlesztéseket meg a fenntartás az újra fizetni.
Attól hogy megesz a sárga irigység, hogy másnak jó nekem nem, még jó ötlet.

CSAK a prioritással szemben maradtak némi fenntartásaim, ha megengeded.

Biztos az Isten verése előző életem bűneiért hogy olyan körökben forgok ahol 10 ezer marad az embernek a következő 2 hétre, vagy már leépítették és érzem a gombócot a gyomrában, hogy nem tudja mit hoz a holnap.

Ettől az akciótól az autóbeszállító ipar nem fog talpon maradni, de kétségtelen, hogy egy halom új kocsi gazdára talál, ami jó dolog.

A befolyt regisztrációs adót meg ugyanúgy elosztják a kalapból, mint az én adómat, vagy a tiedet és ha nem folyik be regadó, akkor mélyebbre fognak nyúlni és IGENIS mindenki adója a fedezet a regadó eltörlésére is.

Lapozzunk inkább.

Leadnám a bicajom egy újért. :)

Vay M 2009.03.16. 15:11:24

Helló, no itt vagyok.
Először is, jogosnak ismerem, ismertük el azokat a kritikákat, h ha posztot írunk, akkor a kommentekre is válaszolni kell. Ez akkor is így van, ha a post feltétele óta alig voltam netközelben, illik megoldani, h legyen valaki aki ráér.
Azt, h (emiatt) mi sem vagyunk mások, meg gyávák vagyunk, meg szdsz vagyunk, meg fidesz, meg KGB-sek, azokat nem ismerem el.
Próbálok röviden válaszolni a reakciók gyors elolvasása után arra, amire érdemesnek tűnt, és tudok:
- Nem, ez nem LMP álláspont. Egy blognak az a lényege, hogy sokkal tágabb keretek vannak benne.
- A BKV bérlet egy példa volt, ha eszembe jut, h ebbe bárki beleköt, természetesen precízebben fogalmazok.
- Nem vitatom, h a közgazdaságban nálam kompetensebbek alá tudják támasztani, a szóban forgó elképzelésnek van haszna. De biztos vagyok abban, h ha ugyanezek az emberek az általam feldobott, vagy valami másik alternatívát akarják alátámasztani, azt is tudnák ugyanígy, vagy még jobban.
Pl világos, h az autóipar beszállítókkal is dolgoztat, és ilyenek magyarországon is lehetnek (bár tudjuk, h nem jellemző), de hát könyörgöm, az újaut vásárlás támogatásával járó összes előny adott pl egy energiahatékonyság-javító program esetén, és teljes biztonsággal látszik, h van még számos további is. Biztos, h nagyobb arányban lennének hazai munkavállalók bevonva, biztos, h nagyobb arányban dolgoznának hazai alapanyagokból, biztos h az ökológiai haszna nagyobb volna, és biztos, h az érintetteknek utána komoly költségmegtakarításokat jelentene. Muszáj ezt jobban levezetni?
- Az autóvásárlás támogatása mellett szól a munkahelyteremtés is. Több mentősre, sebészre, allergológusra, ablakpucolóra, pszichiáterre teremt igényt. Beismerem.
- Biztos volt még olyan felvetés, ami nem kekeckedés volt, hanem jóhiszemű érdemi kérdés, és tényleg meg kell válaszolnunk (mint pár poszttal lejjebb, h milyen forrásból vettük a segélyezettek, aktív dolgozók közti romák arányát), - ez esetben bocs, h nem vettem észre, szóljatok.
Üdv!

törzsmókus 2009.03.16. 17:24:35

sajnos az autó neuralgikus pont, aki az autósokat nem támogatja, heves ellenállásba ütközik; ezt a biciklifüggők (mint te vagy én) hajlamosak vagyunk elfelejteni.
sok sikert, remélem így is meglesz az 5% :)

törzsmókus 2009.03.16. 17:25:12

az előzőbe próbáltam beletenni egy linket, remélem most átmegy:
criticalmass.hu/blog/20060421/vay-marton-a-biciklifugges-termeszetrajza

josika 2009.03.16. 21:49:46

@Vay M: "Pl világos, h az autóipar beszállítókkal is dolgoztat, és ilyenek magyarországon is lehetnek (bár tudjuk, h nem jellemző)"

Lehetnek??? Nem jellemző???? Ember nézzél már utána egy kicsit a dolgoknak mielőtt ilyeneket írsz! A világ legnagyobb autópiari beszállíói vannak itt. Audi, Suzuki, GM Powertrain, Denso, Rába, BPW, ZF Hungária, Knorr-Bremse, Valeo, SKF, Michelin, Bridgestone, Hankook, Continental, hogy csak a pár ismertebbet mondjam (persze ezeknek meg bedolgozik többszáz KKV is). Komolyan te akarsz ebben az országban politizálni, aminek a gazdaságáról ennyire nem tudsz semmit? Csak az Audi egymaga a teljes magyar export közel 10%-át adja!

"Biztos, h nagyobb arányban lennének hazai munkavállalók bevonva, biztos, h nagyobb arányban dolgoznának hazai alapanyagokból, biztos h az ökológiai haszna nagyobb volna, és biztos, h az érintetteknek utána komoly költségmegtakarításokat jelentene. Muszáj ezt jobban levezetni?"

Nem ártana. Mert ez a "biztos, hogy jobb lenne ha, biztos, hogy így lenne" szöveg álomnak csudaszép, csak épp alá is kéne támszatani valamivel.

"- Az autóvásárlás támogatása mellett szól a munkahelyteremtés is. Több mentősre, sebészre, allergológusra, ablakpucolóra, pszichiáterre teremt igényt. Beismerem."

Egy pszichiátert legelőbb magadnak keríts. Bár az ilyen szűklátókörű, elvakult fanatikusokon valószínűleg még nem tud segíteni az orvostudomány, azért egy próbát megérne.

Nem gondoltam volna, hogy a posztodnál még lehet mélyebbre süllyedni, de bebizonyítottad, hogy igen. Hát gratula, szereztél pár vidám percet :)

josika 2009.03.16. 22:03:34

Egyébként lehet örülni, nem lesz itthon csereprogram.

Még szerencse, hogy a Német kormány hasonló programából mi is profitálhatunk:

"Németországban 21,5 százalékkal több új autót adtak el idén februárban, mint az elmúlt év azonos hónapjában - derül ki az európai autógyártók szövetségének (ACEA) összesítéséből -, ami egyértelműen arra vezethető vissza, hogy az autóvásárlók kihasználják az öreg autók lecseréléséhez kapcsolt állami támogatást. A német kormány ugyanakkor valószínűleg nem örül annak, hogy az adófizetők pénze nem a hazai autógyártókat segíti, ugyanis - ahogy a márkák értékesítési adataiból kitűnik - a roncsprémiummal olyan vevők élnek, akik kisebb, olcsóbb autókat keresnek.

Az elmúlt hónapban a Hyundai, a Suzuki és a Dacia tudta növelni eladásait, míg a Volkswagen és az Opel értékesítése csökkent."

Itthon persze biztos nem Suzukit vettek volna az emberek...

Vay M 2009.03.17. 00:05:30

@josika: figyelj, lehet h a beszállítók számában igazad van, és alábecsültem a dolgot. A pszichiáteremtől egy sport szeletet kaptam ajándékba, amiért a soraidból sugárzó gyűlölettől el tudtam tekinteni azzal, h megengedem: igazad van.
Még szerencse, h a beszállítók számától függetlenül a posztnak is lehet még igaza.

josika 2009.03.17. 01:03:12

@Vay M: Te jössz azzal, hogy az autók számát azonnal limitálni kell, meg hogy az autóvásárlás támogatása a sebészeten teremt munkahelyeket, de belőlem sugárzik a gyűlölet amiért ezt szűklátókörűségnek tartom. Értém én.

Vess egy pillantást az Index elbocsátásszámlálójára: csak a hazai autóiparban több mint 9.000 ember vesztette el a munkáját az elmúlt 4 hónapban! Ez közel egyharmada az összes elbocsátásnak ami a válság alatt történt! Talán mosolyognom kellene amikor az autóiparral kapcsolatos munkahelyteremtésről viccelődsz?

"Még szerencse, h a beszállítók számától függetlenül a posztnak is lehet még igaza."

Pontosan miből is derülne ez ki?
Íme a német példa számokban:
"És mit nyert ezen a német állam? Sokat: a 600 ezer kedvezményezett autóleadás 1,5 milliárd eurójába kerül, ám áfa- és egyéb adóbevételek révén 1,98 milliárdot kasszíroz a program végén. Nem beszélve arról az eredményről, amit a munkahelyek megőrzése jelent." - És ott még nincs regadó sem, amiből nálunk egyszerűen le lehetne vonni a támogatást, ott valóban a zsebébe nyúlt az állam, mégis nyert rajta!

Ezen kívűl már ne is haragudj, de aki ilyen magabiztosan leírja azt, hogy Magyarországon nem jellemző az autóipari beszállítói tevékenység, - miközben a gazdaságunk egyik legfontosabb szereplői épp ezek a cégek, ráadásul még az ország legnagyobb exportőre is egy autóipari cég - az lehetőleg ne akarjon már észt osztani ebben témákban, ha már ilyen szinten tájékozatlan a saját hazája gazdaságáról. Politizálni pedig végképp ne akarjon, ilyen tájékozatlan, de mindenkinél mindent jobban tudó politikusból már van épp elég. Már ha meg nem sértelek... (de ha igen, akkor is)

OftF 2009.03.17. 10:57:18

josika,

9000 állást elvesztett az autóipari beszállító szegmens.
És ha mondjuk nem az új autó vásárlását akarjuk támogatni, hanem mondjuk a lakóépületek energetikai korszerűsítését? Az mennyit teremt? Meg tudod becsülni? Egy kicsit nagyobb a piaca, annyit segítek.

Te milyen autót szeretnél venni?

Vay M 2009.03.17. 13:25:04

@josika: van egy komplett füzetünk Zöld élénkítés címmel, ami elég erősen arról szól, miként lehet munkahelyeket teremteni úgy, h a az embereknek, a gazdaságnak és a földnek is jó legyen, szóval nem olyan rossz a lelkiismeretem a témában. És kb jóval összeszedettebb, reálisabb program, mint amit a parlamenti pártok ezügyben impróztak.

josika 2009.03.17. 14:23:13

@OftF: Hát öregem ezt nem hiszem el. Olvassál már vissza pár kommentet légyszi! De ha nem megy akkor segítek:
HA NEM FOLYIK BE EZ AZ ÖSSZEG AKKOR NEM TUDOD MÁSRA FORDÍTANI SEM! MÁRPEDIG HA NEM VESZNEK AUTÓT AZ EMBEREK AKKOR NEM FOLYIK BE!

Az autó vásárlásakor regiszrációs adót fizetünk, ami több százezres tétel! Ettől esik el az állam, amikor csökkennek az autó eladások+még egy rakás egyéb adóbevételtől. Ehhez a kedvezményhez egy fillér többletkiadás nem kell, nem kell pénzt elvenni sehonnan, egyszerűen a regisztrációs adó bevételéből visszacsepegtet egy kicsit az állam, annak reményében, hogy az emberek többet vásárolnak, ráadásul úgy, hogy kivonják a régi környezetszennyező autóikat is, így két legyet üthet egy csapásra. Ha nem vásárolnak emiatt többet (ami nem valószínű) akkor sem bukik, ha viszont fellendül a piac, akkor többet nyer (lásd német példa). Nem értem, hogy ezt miért kell huszadszorra is újra leírni.

Amiről te beszélsz, az nagyon szép csak ahhoz pénzt kell, méghozzá rengeteg. Ehhez viszont egy fillér többletkiadás nem kellene.

Én egyébként semmilyen autót nem akarok venni, nekem tök mindegy, hogy lesz e csere program, lévén nincs tizenéves autóm amit becserélhetnék.

josika 2009.03.17. 14:50:10

@Vay M: Komolyan ennyit tudsz reagálni?

Van egy füzetetek? Nekem is van egy, úgy hívják "Közgazdaságtan alapjai".
Ha a füzetetekben is ilyen szinten vettétek számításba az ország jelenlegi gazdaságát mint ahogy itt azt prezentáltad, akkor aztán borzaszó reális lehet. Önbizalmad legalább van, ami tájékozatlanásggal párosítva a legjobb, kb ezt tudják a parlamenti pártok politikusai is.

Komolyan, annyira, de annyira szeretném, hogy legyen végre egy valóban más politikát folytató erő, de ahogy nézem nem ti lesztek azok. Pontosan ugyanazt a demagóg, szakmaiatlan politikát folytatjátok mint a jelenlegi pártok, csak mindezt zöldbe csomagolva.

mmagi 2009.03.17. 23:34:03

@josika: tényleg lenyűgöző, ahogyan azzal szólsz le mindenkit, hogy alapvető közgazdasági ismeretek hiányában ne legyen véleménye egy tervezett lépésről. Ez egy blog és nem közgazdasági műhely. Józsi bácsinak és Mari néninek nem lehet egy blogon véleménye egy olyan lépésről, amit az általa megválasztott képviselők hoznak meg?
Pár gondolat. Bocs.

1. Sokszor jelezted, hogy miért nem értik meg mások, hogy ha nincs autóeladás, nincs mire fordítani a pénzt, mert nem keletkezik bevétele az államnak. okostojgli számítása szerint az államnak 2 mrd tiszta bevétele lesz 10 ezer új autó eladásából. ez nem összeg, szerintem. persze, tudom, emelett az autóipart segíti az új autók eladása.

2. azt is mondtátok, hogy ez egy kvázi adókedvezmény (a regadóból). Más eu-s országokban, ahol regadó nincs, ott minek tekinthető? Ennyi erővel szerintem lehet azzal érvelni, hogy adókedvezményt más gazdasági tevékenységeknek is lehet adni (persze jön, hogy eu konform-e), amiknek szintén van munkahelymegőrző és mellesleg pl. nagyobb környezeti haszna (ha már a szigetelésnél vagyunk). Meg lehet olyanokat is mondani, hogy váltani kell, mert annak kampec, hogy Európa gazdasága arra épül (bocs, számokat nem tudok), hogy az egész világon egyre több autó fogy. Nekem jobban tetszene egy olyan gazdasági modell, ami diverzebb és stabilabb.

3. Nem fogom fel azt sem, hogy 10 éves autókat miért kell szétszerelni és kivonni a forgalomból. És hogy az egy érv, hogy ez mennyire jó a környezetnek. Vagyis az autócsere környezetvédelmi célja elég álságos.

4. Autók száma és korlátozása. Szívesen megtenném. :) Például Budapest és belvárosa tekintetében szakmai körökben elég nagy az egyetértés arról, hogy az autók korlátozását meg kell lépni, de valahogy nem lépnek meg egy ilyen lépést. Ez nem közvetlenül ide tartozik, de volt az autószentségről (én autóm, oda és akkor, annyi emberrel megyek vele, ahányszor akarok) is már hozzászólás.

5. Azt hiszem, valahogy arról is szól a vita, hogy meg kell-e segíteni állami pénzen az autóipart vagy sem (mint fontos gazdasági ágat). Nem hiszem, hogy ebben a kérdésben létezik egyetlen közös és jó megoldás. Ezt már tényleg nem itt kell megvitatni.

Örülök, hogy ennyit megtudtam egy azóta már elvetett javaslatról. (Vajon miért vetették el, ha olyan szuperjó ötlet volt?) Jó éjt.

OftF 2009.03.18. 09:01:01

@josika: Semmmi értelme ordítozni, a hitelességedet kockáztatod vele.

Az a pár milliárd többletbevétel, és a párezer munkahely össze sem vethető a hatékonyabb energiafelhasználásból származó hosszú távú haszonnal. Persze rövid távon lehet, hogy jobb lenne az autókereskedőknek, meg az autóipari szektornak, de ez még mindig csak egy szegmens, míg a hatékonyságnövelés a teljes társadalomra nézve hoz hasznot, igaz, hogy nem egy éven belül, hanem hosszú távon.

A rövid távon gondolkodásból 20 év alatt sem sikerült kirángatni a népet, szívesen látnám, hogy az LMP erről mit gondol, hogyan lehetne ezen javítani.

OftF 2009.03.18. 09:11:31

@josika: Van egy hatalmas különbség köztünk: Te rövid távon gondolkozol, én meg hosszú távon. Így tulajdonképpen meddő a vitánk erről a konkrét esetről, nem is ugrok bele jobban, mert nincs értelme. Felfogtam az érveidet, azt nem tudom, hogy vajon te is felfogtad-e az enyéimet, szerintem ennél többre itt most nincs tér.

Dzsózi 2009.03.18. 16:20:13

@mmagi: összefoglalnám röviden a mondanivalódat, ha nem haragszol.

"1. Hiába próbálsz sarokba szorítani, úgyis csak fillérekről van szó.

2. Az itthoni regadós dolgot nem tudom kimagyarázni, de... mondjuk külföldön! Azokarohadékok?

3. Amúgyis hülyeség az egész.

4. Tíccsákbe! Tíccsákki!"

Elnézést.

Dzsózi 2009.03.18. 16:24:01

@OftF:
Amit én ebből a bejegyzésből értettem, az az alábbi.

Rövid távon: tíccsákki!
Hosszú távon: majdcsak lesz valahogy.

Ez nem valami komoly. Persze mindenki azzal kampányol, amivel akar, csak ne legyen kötelező beszopni az ilyen hasbaakasztást.

josika 2009.03.18. 19:35:16

mmagi, OftF: Ti álmokról beszéltek, én meg a valóságról. Azt hajtogatjátok, hogy ennyi-meg annyi munkahely lehetne "ha talán esetleg", ezzel szemben én megmondom, hogy konkrétan mennyi munkahely szűnit meg. Ezek sziklaszilárd tények, az érintettek pedig hús-vér emberek, róluk van szó, nem álmokról. Nem kell közgazdásznak lenni ahhoz, hogy belássuk: ezerszer könnyebb és nem mellesleg olcsobb egy munkahelyet MEGTARTANI ill. a megtartását támogatni mint egy újat TEREMTENI, különösen akkor, ha ez utóbbi egy teljesen új ágazat megteremtését is igényéli, különösen akkor, ha ez a világgazdaság talán legnagyobb válsága idején történik. Gondolkozzatok el ezen egy kicsit.

Értem én, hogy ti fene mód gyűlölitek az autókat meg mindent ami autókkal kapcsolatos, de ettől még Magyarországon az autóipar az egyik legjelentősebb foglalkoztató és talán nem ártana a fóbiáitokat egy kicsit félretenni, amikor emberek ezrei vállnak hirtelen állástalanná, akiket persze innentől a mi adónkból kell majd eltartani. Hát kövezzetek meg, ha én inkább azt támogatom, hogy segítsük megtartani az állásukat, különösen akkor, ha ez gyakorlatialg semmibe nem kerül nekünk. (és ne gyertek a környezetszennyezéssel mint káros hatással, mert egyrészt ha a régi autókat nem cserélik le az sokkal környezetszennyezőbb, másrészt, ha Magyarországon összedől az autóipar, attól a világ többi részén még nem fog, így autóból nem lesz kevesebb emiatt, csak magyar állásból)

Hogy adjak egy kis segítséget a gonolkodáshoz:
index.hu/gazdasag/magyar/2009/03/18/eltuntek_az_autovasarlok_magyarorszagrol/

Íme a lényeg:
"A válság legnagyobb magyarországi vesztesének a februárban 69 százalékos visszaesést produkáló Suzuki mondható
...
Az előző évben listavezető Suzuki Swiftből csak 161 darabot adtak el februárban, így a több mint 86 százalékos - 1024 darabos - visszaesés után csak a kilencedik helyet foglalja el a listán.
...
A társaság a legtöbb európai piacról csökkenő februári eladásokról tudósít, az egyetlen kivétel Németország, ahol a kormány "korosabb autók" leadását ösztönző támogatása évi 21,5 százalékos növekedést hozott a második hónapban."

Még egy dologra reagálnék:
"Vajon miért vetették el, ha olyan szuperjó ötlet volt?"

Nos, ha szerinted a kormányunk döntései bizonyítékok arra, hogy valami jó vagy rossz, ha szerinted mindig jó döntéseket hoz a kormányunk, akkor vajon miért Magyarország van a legnagyobb bajban az egész EU-ban?

Érdekes volt ez a vita, bár különösen az a pontja tetszett amikor Vay M megjegyezte, hogy Magyarországon nem jellemző az autóipari tevékenység. Vagy 5x elolvastam ezt a mondatot, hogy biztos jól látok-e, nem akartam elhinni, hogy egyrészt létezik ember aki ennyire tudatlan az országot illetően, másrészt ez az ember még az ország irányításába is bele akar szólni. Azt hiszem ehhez felesleges többet hozzátenni, mindenki döntse el maga, hogy az LMP egy valóban felelős, a dolgokat minden oldalról vizsgáló politikai erő lesz-e, vagy csak egy szűklátókörű zöldpárt.

Dzsózi 2009.03.18. 20:32:28

@josika: Nem értheted te ezt. Azt akarták mondani, hogy "Több pénzt a zemberekenk", és ez nagyon helyénvaló követelés ezen a fórumon. Minden józan állampolgár csak ezt követelheti a mostani nehéz időkben.

svaleria 2009.03.18. 21:08:15

Úgy látom le van itten ragadva a dolog (a macska meg fel van mászva a tetőre):)

Mi Audiba és Mercibe gyártottunk cuccot anno.
Persze, hogy nem szeretném ha volt kollégáim is munkanélküliek lennének.
Hanem.
Egyikük épp ma mondta, hogy jelenléti prémiummal hazavitt e hónapban nettó 65 ezret. Nemtom mennyiben van mostanában egy A6-os pölö és hogy izé meg bizé, meg mennyire van kizsákmányolva a magyar ember, csak olyan kevésnek tűnik nekem. És nincs 13-ik hónapjuk.
Ugyanakkor egy gyárban 2-3 szakban valaha dolgozó melós embernek megeszem a kefét ha 70-80 ezer alatt van a nyugdíja. Most nem azért lobbizok, hogy a nyugdíj legyen kevesebb, csak azt szeretném halkan jelezni, hogy az ide települt multik már a végtelenségig kizsákmányolják a munkaerőt, nem utolsó sorban nekik köszönhető hogy a minimálbér lett a természetes fizetőeszköz.
Folyamatosan azzal fenyegetik a munkásokat hogy tovább települnek, ahol olcsóbb a munkaerő.
Majd lehet, hogy egyszer mesélek, volna mit.

Ez nem egy hosszútávon fenntartható állapot.
De persze, lehet feccölni bele lét.
Azért hadd ne csókoljak nekik kezet is érte.

Autóbeszállítóiparrulez.

svaleria 2009.03.18. 21:16:41

Nem érdekelnek a bűnbakok, mért épült le a hazai ipar, mért nincsenek állami vállalatok, de egyszer majd csak el kell kezdeni felépülni ismét a dolgoknak és a pénznek valahol a térségben maradni, akkor talán nem fájna annyira a kizsákmányolás sem.

josika 2009.03.20. 19:15:29

@svaleria: Na most jön a "gonosz multik" meg a "minket mindenki csak kizsákmányol" szöveg. Az internacionálét nem akarod elénekelni mindjárt?

josika 2009.04.08. 15:04:31

Tényleg mekkora hülyeség ez:

"A nap folyamán elfogy a roncsprémiumra szánt második állami pénzkiutalás is Szlovákiában, írta az Új Szó című szlovákiai magyar napilap szerdán. Jozef Uhrík, a szlovák autóipari szövetség (ZAP) elnöke szerint a program kifizetődő az állam számára, mivel a mérleg egyik serpenyőjében az 55,5 millió euró állami támogatás van, a másikban pedig az autóeladásokból befolyó, 67 millió eurós adóbevétel."
portfolio.hu/cikkek.tdp?k=3&i=113156

hunor76 2009.04.09. 18:03:18

@josika: Hja kérem, linkelni azt én is tudok. Itt van pl. valami a "bezzeg" németek egyik marginális rétegsajtóorgánumából:

KRITIK AN ABWRACKPRÄMIE
Experte warnt vor Verfall der Gebrauchtwagenpreise
www.spiegel.de/wirtschaft/0,1518,618268,00.html

KONJUNKTUR-STROHFEUER
Ökonomen wettern gegen Abwrackprämie
www.spiegel.de/wirtschaft/0,1518,618197,00.html

josika 2009.04.12. 15:12:37

@hunor76: Esetleg magyarul is tudsz linkelni, netalántán még érvelni is?

mmagi 2009.04.15. 12:56:08

Muszáj nekem is linkelnem. index.hu/gazdasag/magyar/2009/04/15/nekunk_csak_rosszabb_lenne_a_roncspremiumtol/
És ez a buta index, hogy azt nem is említi, hogy hát ez nem állami kiadás, hanem ez a pénz nem is lenne, ha nem vásárolnánk autót, mert ez csak a regisztrációs adó visszatérítése:)
süti beállítások módosítása