HTML

ELKÖLTÖZTÜNK: lehetmas.blog.hu

Az LMP egy ország- és világmegváltó politikai kezdeményezés a fenntarthatóság, igazságosság és részvétel jegyében. Hisszük, hogy lehet más a politika - ha Te is teszel érte!

Linkblog

Friss topikok

Címkék

adózás (5) akció (1) aktivizmus (1) alkotmánybíróság (2) anarchia (1) anima sound system (1) antifasizmus (2) antirasszista (1) áram (1) atom (1) autó (2) babarczy (1) baloldal (3) bencsik (1) bizalom (1) boda (1) bodoky (1) bokros (1) boldogság (5) börtön (1) bringa (1) bringaút (1) buli (5) bulvár (1) cégmérce (2) civil zugló (1) critical mass (3) csillag (2) csr (1) demokrácia (18) demokrata (2) diktatúra (1) duna kör (1) egészségügy (1) elégedettség (6) elek istván (3) elek pista (1) elemzés (1) életminőség (4) elhízás (1) elit (8) erkölcs (2) etikus fogyasztás (2) európai unió (1) fam (2) felelősség (13) fenntarthatóság (7) fesztivál (1) fodor (3) foglalkoztatás (3) fogyasztás (2) forradalom (1) fülöp sándor (1) gaia elmélet (1) gárda (2) gáz (3) gdp (2) globalizáció (4) globkrit (5) gyurcsány (3) hadiipar (1) hanem (1) háttér (1) hedonizmus (1) herbert (1) hírlevél (2) hőszivattyú (1) illés (2) index (1) izland (1) izrael (1) jávor (3) jobboldal (3) kampány (3) kapitalizmus (4) kaukázus (1) képregény (1) kerékpár (2) kerékpársáv (1) kerékpárút (1) kettős mérce (1) kihalás (1) kisebbség (1) kisebbségek (1) kis jános (1) klíma (1) klímapolitika (1) klímaváltozás (4) kocsi (1) kóczián (1) költészet (1) költségvetés (6) korrupció (1) közélet (9) közlekedés (4) közösség (1) közvélemény (5) külpolitika (3) kultúra (1) kürti (1) kutatások (2) kvóta (1) lakáj (2) lehet más a politika! (1) lehet más a politika? (24) lehet mas a politika? (1) lengyel (1) levegő mcs (1) lézer (1) liberalizmus (2) lmp (1) lonley planet (1) lovasi (1) magyar (1) magyarországi zöld párt (1) majtényi (1) média (1) megmondás (20) megoldás (1) metszőolló (1) mszdp (1) mszp (1) nagykörút (1) napi ász (1) narancs (2) nehézipar (1) nemzetiségek (1) neokon (1) népegészségügy (1) ngo (1) nyílt levél (1) ökológiai lábnyom (1) ökopolitika (9) ökopolitikai műhely (1) ökotrip (3) olaj (1) olimpia (2) ombudsman (1) önkéntesség (2) önkormányzat (1) orbán (1) orbán viktor (1) őszöd (3) parlament (5) pártfinanszírozás (3) pártok (8) pécs (2) pénz (5) pláza (1) pogrom (1) politika (26) politikai filozófia (1) pozitív gondolkodás (1) pride (2) prieger (2) program (6) radikális (1) rauschenberger (1) rendszerkritika (5) rendszerváltás (5) sajtó (7) sajttáj (1) scheiring (2) schiffer (12) schmuck (1) soft power (1) sólyom (2) sport (1) sportegyesület (1) superman (1) szakértő (1) szalai erzsébet (1) szdsz (5) szegénység (1) szélsőjobb (5) sziget2008 (1) szkepszis (1) szmogriadó (1) sztrájk (1) tájékoztatás (1) tarka magyar (1) természet (1) tibet (2) tömegsport (1) tordai (2) tudás (1) tudatos vásárló (1) túlkapások (2) tv (1) új párt (9) unió (1) unokáink élete (4) utca embere (1) útlezárás (1) válság (4) várnai (1) vastagbőr (1) vay (9) védegylet (2) vélemény (3) vida (1) villanyautó (1) visszhang (4) vita (20) wildmann (1) zászlóbontás (2) zene (2) zengő (1) zöld (12) Címkefelhő

Egy hete kussolnak

2009.03.12. 17:02 :: bnct

Egy hete, hogy megjelent a HVG-ben Karácsony Gergely, a Medián kutatójának választásitörvény-javaslata.

Ugyanaznap, egy hete tartottak erről kerekasztal-beszélgetést a Medián és a HVG szervezésében, Karácsony mellett Tölgyessy Péter és Körösényi András részvételével, többek közt Stumpf István és a szocialista Wiener György hozzászólásaival.

És szintén egy hete, hogy a parlamenti pártok nem reagáltak rá gyakorlatilag semmit.

Azok a pártok, akik sportot űznek abból, hogy néhány havonta újabb és újabb, tökéletesen alkalmatlan és irreális választásitörvény-javaslatokat nyújtanak be a Parlamentnek. A Fidesz ötletét nemrég vetették el; most éppen a kormány indítványa, és az MDF-SZDSZ kiskoalíció három javaslata hever az asztalon.

Azok a pártok, akik abban versenyeznek, hogy ki tudja jobban meglovagolni az éppen ellenük irányuló, miattuk felébredő antipolitikus-antiparlamentáris érzelmeket, és nem győznek egymás alá licitálni a Parlament tervezett létszámában.

Azok a pártok, akiknek hatalmukban igen, de – úgy látszik – érdekükben nem áll kijavítani a választási rendszerünk hibáit. Mert vannak ilyen hibák, és ezek közül a legkisebb, hogy a Parlamentben többen ülnek a „feltétlenül szükségesnél”.

Választási rendszerünk jól vegyíti az arányos listás és a közvetlen választás elemeit, s ezáltal egyszerre veszi figyelembe az arányosság, a kormányozhatóság és a közvetlen képviselet elveit. Ugyanakkor átláthatatlanul bonyolult, és mára a demográfiai folyamatok miatt a képviselet aránytalanná vált (majdnem kétszeres a különbség az egy mandátumra eső legkevesebb és legtöbb voks között), vagyis sérti az egyenlő szavazat elvét.

Karácsony Gergely, az ország egyik legelismertebb választáskutatója koncepciójában nemcsak ezekkel a szempontokkal, hanem a politikai realitással is számolt. Olyan modellt alkottak, amely bizonyíthatóan nem sérti egyik párt érdekeit sem, vagyis a mostani számítási módhoz nagyon közel eső eredményeket adott volna az eddigi választásokon. A módosítás megtartaná a mai törvény erényeit, de a megyei listák kiiktatásával egyszerűbbé tenné a rendszert, a választókerületek minimális átszabásával pedig helyreállítaná az egyenlő szavazat elvét – és ennek eredményeképp, mintegy mellesleg, közel hetven fővel csökkentené a Parlament létszámát.

Egy baja van csak: nem elég demagóg. Mivel a negatív licit már 200 fős Parlamentnél tart – jól hallottam, az úr vörös nyakkendőben 199-et mondott? –, egy ennél nagyobb számmal már be se lehet szállni a játékba, mert (úgymond) „nem lehetne eladni a népnek”. Rossz hírem van: az emberek nem ostobák – nem kell úgy tenni, mintha rajtuk múlna a demokrácia minősége. Ehh, mindegy.

De ha már úgyis ignorálják a legjobb javaslatot, kérhetek bele egy kis küszöbcsökkentést? Az 1990-es 4, vagy még inkább 3%-ra? Nem az LMP kedvéért, nekünk az öt sem lesz akadály :) – csakis az utánunk jövők miatt: azért, hogy ne merevedjen be a pártrendszer. Mert az, mint látjuk, nagyon nem tesz jót az országnak.

62 komment · 2 trackback

Címkék: demokrácia

A bejegyzés trackback címe:

https://lehetmasapolitika.blog.hu/api/trackback/id/tr86998323

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Non Plus Ultra 2009.03.12. 22:08:02

Promi odamond MSZP!Az MSZP legutóbbi lépésére reagálva szeretném leszögezni:             ...a semmittevésről lehetetlen véleményt alkotni.

Trackback: Kötöttségek nélkül 2009.03.12. 21:32:47

Oh, mondd, te hogy választanál?Nem, nem elírás a cím, direkt idéztem pontatlanul Bródy Jánost. Az utóbbi napokban ugyanis hirtelen megszaporodtak a választási törvény reformját követelő javaslatok. Na nem mintha nem szorulna változtatásra, de mégiscsak fu…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

il dottore 2009.03.12. 17:37:50

Ha tíz embert megkérdeznél az utcán, hogy a kisebb parlament megoldaná-e a problémákat vagy sem, szerinted mit válaszolnának?

Amúgy a jelenlegi rendszer tényleg aránytalan és halkan jegyzem meg csöppet alkotmányellenes is, hisz a szavazatom kevesebbet ér, mint a 300 kilométerre tőlem keletebbre lakó unokatestvéremnek!

Ez kicsit olyan, mint amikor rászólsz a kisgyerekre, hogy ne így vagy úgy csináljon valamit, ő meg nagy lelkesedésében és bizonyítási vágytól fűtve nagyobb galibát művel...

Valójában most morciznak és sértődötten hüppögnek a honatyáink és honanyáink. Cumit Nekik, attól legalább biztos elhallgatnak és megnyugodnak!

kj007 2009.03.12. 19:01:28

Karácsony Gergely javaslatában az tetszik, hogy kiiktatná a választási rendszerből a megyét, amely mára közigazgatási egységként bizony eléggé kiüresedett. Mint ismeretes, az EU a választott képviselőkkel (és saját adóbevétellel) rendelkező régiókat támogatja/támogatná. Ehelyett mi a "statisztikai" régiók fogalmát alkalmazzuk, mert a megyék - mint a választási rendszerben 152 listás hely biztosítói - megváltoztathatatlan elemei a magyar közigazgatásnak.

ReWriter · http://miazhogy.blog.hu 2009.03.12. 21:14:45

Közigazgatási reform nélkül nincs sok értelme a választási rendszer átalakításának. És akkor a képviselők száma már nem is olyan fontos kérdés. Csak éppen akik megtehetnék, azoknak nem érdekük a változás.

prometheus_X 2009.03.12. 21:18:23

Itt nem a megyék az igazi para, hanem a cédulázás. Na, ha valami, akkor az tényleg alkotmánysértő. Nem csak feltételes módban élhetnek vissza a cetlikkel, hanem rendszeresen meg is teszik, tették és fogják tenni.

kispista 2009.03.12. 21:29:53

Az 5 %-os küszöb miatt az SZDSZ-nél és az MDF-nél reklamáljatok! Ugyanis ők találták ki ezt 1994-ben, hogy a MIÉP ne juthasson be a parlamentbe.

Che Pel (törölt) 2009.03.12. 21:59:27

Ha valaki politikusnak mondja magát, egyszerűen ott helyben agyon kell lőni! Statáriális jelleggel! Mindjárt eltűnne az összes mocsok rohadék!

Bit Rot 2009.03.12. 22:55:34

Újabb post a 'Lehet Más az SZSZ' pártjától :-(

DeMarco 2009.03.12. 23:07:04

Ez a változtatósdi csak a két kis pártnak kedvezne. Pár éve viszont pont ők kérték az öt százalékos küszöböt, hogy a miép ne kerülhessen be a parlamentbe. Hát most egyék meg amit főztek. Mondjuk inkább két miép, mint egy szadesz... Érdekes, hogy a megyék megszüntetése és régiókká alakítása vhogy mindig csak az okos pestieknek jut eszébe, akiknek a megye=vidék=fidesz egyenlet jut eszébe és ez ami igazából visszatetszést okoz nekik. Nekem mindig az jut eszembe amikor a szlovákok és románok variálták a megyéket, hogy sehol ne lehessenek többségben a magyarok... most nálunk is ez megy, annyi különbséggel, hogy nálunk ne legyen akkora fölénye a fidesznek. Úgymond kármentés folyik. Nem az történik, hogy belátnák elk*rták és szép csöndben eltűnnének. Jót röhögnék egy kétharmados fideszen, ahogy 10%-ra emeli a belépést a mézesköcsögbe... akkor egy darabig nyugtunk lenne.

prometheus_X 2009.03.12. 23:08:23

@Bit Rot: Van valami érved is amivel alátámaszthatod a véleményedet, vagy csak dobálod a sarat, mert a sárdobálás ősi magyar szokás? Ha van, érdekelne.

takant 2009.03.12. 23:08:35

Visszahívhatóság lesz benne? Szerintem az kell ide... Nem vagyok biztos benne, hogy (jelenleginél nagyobb) káosz lenne belőle :)

prometheus_X 2009.03.12. 23:10:24

@DeMarco: Nekem van egy olyan sejtésem, hogy Orbán legfeljebb 2 hónap alatt lemosná a vigyort az arcodról.

Bartoki 2009.03.12. 23:12:32

Az is kellene hogy lényegesen könnyebben lehessen listát állítani (és így a töredékszavazatokkal is élni). A mostani rendszerben túl sok körzetben kell ehhez jelöltet állítani.

Ha nem lenne ennyire kispárt-elnyomó a választási rendszerünk, akkor talán az MDF és az SZDSZ sem ment volna bele abba a sok elvtelen alkuba a rövid távú túlélésükért. :(

DeMarco 2009.03.12. 23:13:31

@prometheus_X: Én is ezt remélem. Bár lemosná, de én jobban félek attól, hogy ő sem fogja merni meglépni amit most már sürgősen meg kellene.

DeMarco 2009.03.12. 23:16:17

@takianti: A visszahívhatóság azért lenne jó, mert lenne visszatartó ereje. Még akkor is ha havonta mennénk szavazni... :))) Jobb helyeken rögtön lemondanak, ha csinálnak vmi nem helyén való dolgot, nálunk meg boldogan vigyorognak 4 évig. Ha maguk nem képesek rá, segíteni kellene nekik.

Bereznay András (törölt) · http://www.kibulizottorszag.net/ 2009.03.12. 23:17:46

Érdekes, hogy ami messze a legnagyobb probléma a magyar választások kapcsán, az antidemokratikus nyílt szavazásos első fordulót (a hatalom bitorlói jelölésnek hívják ezt a visszaélést) nem akarja érinteni senki.

Miért?

Pedig az eltörlése nélkül nem lesznek egészséges viszonyok. Soha.

prolee 2009.03.12. 23:18:57

@prometheus_X:
Jaj! Ugyan már! Mindenki tudja.... LMP=Centrumpárt 0.2.
Nincs új a nap alatt. ;-)

prolee 2009.03.12. 23:21:07

@kispista: S most a fagyi visszanyal.

Bartoki 2009.03.12. 23:23:47

@takianti: Bizony, a visszahívhatóság... Arra is lenne igény!

Úgy egyátalán a parlamenti képviselőket, azok egyéni jellegét kellene erősíteni a pártokkal szemben (a visszahívhatóság erre is jó lenne). Ne már a frakcióvezetők meghosszabbított szavazókeze legyenek, ne a pártot képviseljék hanem ENGEM.

Bartoki 2009.03.12. 23:28:26

@Bereznay András: Az LMP programjában szerepel is: "Leszállítjuk 3%-ra a parlamentbe kerülés küszöbét, és megszüntetjük a kopogtatócédula-gyûjtés rendszerét."

Szerintem azért nem emlegette még senki, mert ez mostanra már minden normálisan gondolkodó ember számára evidens (nem kis részben az írásod alapján).

Bereznay András (törölt) · http://www.kibulizottorszag.net/ 2009.03.12. 23:32:03

@prolee:

Nem egészen. Ez reményelszívó párt.

Minden új nemzedékben van egy természetes kibontakozás kereső ösztön. Nehogy egészséges utat találhasson magának, bedobnak időnként valamit amivel ezt kiszippantják belőle. Ezúttal ezzel. A legjobbakból fognak cinikus kiábrándultakat csinálni nem túl sokára. Így nyesegeti a húsz éve bitorló elit szövetség egy nemzet életerejét.

EZT A RENDSZERT NEM LEHET SEMMIFLÉLE ÚJ PÁRT INDÍTÁSÁVAL MEGJAVÍTANI. Azt hinni, hogy lehet, éppen olyan illúzió, mint annak idején belépni a kommunista pártba azzal a fölkiáltással, hogy majd belülről megjavítja a belépő a rendszert. Ezt a rendszert támogatni bűn. Az LMP a rendszer egyik mentőöve.

is 2009.03.12. 23:32:59

miért nem indítotok egy népszavazást a 3%-ért? értem én, hogy meglesz az 5 is, de ez legalább ismertséget adna, úgy mint a 4 igenes annak idején az akkori ellenzéki pártoknak.

Bereznay András (törölt) · http://www.kibulizottorszag.net/ 2009.03.12. 23:33:24

@DeMarco:

Bocs nem, mert nagyon fáradt vagyok, esek össze. De a nevem melletti linkben megtalálod a választ.

DeMarco 2009.03.12. 23:34:14

@Bartoki: Hát ez szép álom lenne. Amikor a kórházunk bezárásáról kellett szavazni az mszp-s képviselőnő azt mondta, hogy ő úgy fog szavazni, ahogy neki előre megmondták az elvtársak és még véletlenül se ellene. A tiltakozásoktól függetlenül. Na, akkor kellett volna azonnal visszahívni. Mert aki nem itt él annak édesmindegy, hogy mi történik máshol. Nélküle is megszavazták volna. De aki a saját lakókörnyezetét rombolja aki nem a saját választóit képviseli, annak sztem nincs helye a politikában. Emiatt nőtt nagyot a szememben Karsai. Amikor a saját választóit kellett védenie, akkor szembe ment a párttal. A választások előtti éjszaka éjfélkor zörgést hallottam. Felébredtem, kinéztem az ablakon. Az erkéllyel szemben az út másik felén van egy tábla, tele volt ragasztva pártok plakátjaival. Ez a gerinctelen tyúk éppen tíz körömmel szagatta le a fideszes jelölt plakátját két "testőr" védelmében. Az én szememben már akkor egy erkölcsi nullává vált és ez azóta csak fokozódott.

DeMarco 2009.03.12. 23:36:14

@Bereznay András: Egyszer már elolvastam. Jó hosszú és most én is fáradt vok, kikeresni a megfelelő részt... :))) majd akkor legközelebb.

Bereznay András (törölt) · http://www.kibulizottorszag.net/ 2009.03.12. 23:40:06

@Bartoki:

Ez jó. Eddig a legjobb amit róluk hallottam. Csakhát akkor sem lehet beállni a sorba és úgy elérni. Olyan erős sosem lesz a LMP, hogy ezt meg is tehesse, a gyakorlatban meg azzal, hogy szavaztat magára meghiúsítja, hogy a nép fölébredjen és szavazatai visszatartása útján szüntesse meg a rendszert. Pedig lassan lassan mintha érne a gondolat. De akkor jönnek újak, kapnak egy pár százalékot és ezzel tovább viszik az MSZP-FIDESZ együttes szekerét. Ennyiben semmi különbség az LMP és a Jobbik, meg néhány más újabb alakulat között.

Bereznay András (törölt) · http://www.kibulizottorszag.net/ 2009.03.12. 23:47:29

@DeMarco:

Elég ha (majd holnap) a tartalomban erre kattintsz:

Az áldemokratikus rendszer egy fontos pillére

Jé éjt mindenkinek.

DeMarco 2009.03.12. 23:48:21

@Bereznay András: Azért nekem lennének ötleteim a rendrakásnak belülről is... :)) Amíg tisztán mész be bulizni és nem hagyod besározni magad, addig van esélyed. A mostaniak már nyakig sárosak, ezért nem tudnak komolyan változtatni.

Orbán Castro Rákosi Viktor , "itt az idő" elhúzni! 2009.03.12. 23:53:39

Jöjjön Bokros Lajos és a kőkemény, gazdasági rendszerváltás minden területen! Persze Orbánnak ez nem tetszik, pedig egy gombnyomással most lecserélhetné Gyurcsányt az MDF kezdeményezésére! Csak az ő hatalmi törekvései fontosabbak mint a haza!

DeMarco 2009.03.13. 00:00:48

@Orbán celeb, most leválthatnád Gy-t,hát miért nem?: Nem csak neki nem tetszik... Vmelyik blogban írta valaki: "Bokrost kinevezni miniszterelnöknek olyan lenne, mint az állatkert élére kinevezni egy hentest... Ő is állatokkal foglalkozik." Bokros menjen csak Brüsszelbe Kovács elvtárs mellé, ott nem zavar sok vizet. Sajnos ő még véletlenül sem az embereket képviseli. Kizárólag a multik és bankok érdekeit nézi. Legfontosabb tétele: Dolgozz reggeltől-estig és csak annyiért, amennyit egy kínai segédmunkás kap. Köszi, de ebből én nem kérek. Végigszenvedtem a Bokros csomagot, nincs szükségem még egyre.

tcom 2009.03.13. 00:53:25

@DeMarco:

Huhhh! Ezek az átkozott komcsik egy sötét ördögök, bezzeg a Fidesz, meg a "két SZDSZ" Miép az teljesen ártatlan és becsületes. Ennyire nem kellene azért elvakultnak lenni! Most kezdjem el sorolni a fideszes trükköket. Szerver feltörés, mdf-es politikus zsarolása stb.

Hiába vagyok baloldali érzemlű, nem hiszem, hogy csak a jobboldal a rossz, a hibás mindenért. Miért nem lehet józanabbúl gondolkodni?

Bartoki 2009.03.13. 01:13:10

@Bereznay András: Hidd el, nem azon a pár százalékon múlik a dolog...

Az a baj, hogy ebben a választási játszmában elég nehéz a megfelelő tömeget rávenni arra a megoldásra amit Te javasolsz (hogy senki se menjen el szavazni hogy így basszunk oda a rendszernek).

Mert az egyedi választók ezt gondolják:
- És akkor mi lesz ha csak 30% a részvétel? Attól még érvényes a választás...
- És mi lesz ha a többiek elmennek? Akkor ők döntenek helyettem is...
- Egyébként is, jól oda akarok csapni Orbánnak/Gyurcsánynak a szavazatommal...

Ebből szerintem csak egy új, az eddigieknél demokratikusabb alternatíva felmutatásával lehet kijönni. Az ugyanúgy odacsap az eddigi politikai elitnek!

DeMarco 2009.03.13. 01:21:02

@tcom: 6 év katasztrófa után te még baloldali érzelműnek vallod magad? Irigyellek a fanatizmusodért. Azokra a zenészekre emlékeztetsz akik végig játszottak, miközben a Titanic süllyedt... Egyébként a szerver feltörés vádját ejtették. És itt nem a trükkökről van szó. Nem gondolod, hogy uncsi azt hallgatni, hogy mit kellene tennie a fidesznek és hogy a patás a Viktor? 6 év bénázás után igenis sötétek és átkozottak, élve a kifejezéseiddel. Sztem nem elvakultság azt gondolni, hogy a fidesznek jobban menne. Egy csöppet nagyobb az elfogadottsága. A legjobb lenne, ha a miniszterelnöködet a protokoll hivatal nem is engedné külföldre. Csak éget minket akárhol kell is nyilatkoznia.

tcom 2009.03.13. 01:59:49

@DeMarco:

Igazad is lenne, ha a 98-as Orbánt kapnánk vissza. De jelenleg csak a népbutítás megy neki: osztjuk a segélyeket tovább, de adót is csökkentünk, és hirtelen megjelenik 1 millió munkahely.

Mondhatná azt is, hogy tegye meg GYF a kemény megszorításokat, és mivel ő következik, ezért előnybe lenne. De nem, ő akarja a saját vesztét. Vajon érdekli-e a népet, hogy ki vezeti be a megszorításokat? Valaki írta, hogy egy gombnyomásába kerülne a reformszövetség javasolta megszorítások azonnali bevezetése. És elindulhatna végre valami. De nem. Kicsinyes dolgok, félelmek miatt nem megy bele semmibe, hiszen az veszélyeztethetni a jelenlegi "nagy" népszerűségét. Hihetetlen káros ez a gondolkodás. Pedig szívesen hátradölnék én is és áldanám Orbánt ha végre nem demamóg politizálna.

tcom 2009.03.13. 02:02:47

A baloldali érzelem, mint másoknál a jobb, nem köthető személyhez. Jöhet paprikajancsi Gyurcsány, de az nem egyenlő a baloldallal. Mint ahogy Orbán "államosító/14.havi nyugdíj" Viktor is messze van az igazi jobboldaltól.

Éhesló 2009.03.13. 06:53:47

@kj007: A megye nem kiüresedett, hanem kiüresítette a jelenleg regnáló hatalom.
Nem mellesleg alkotmányellenesen.

Éhesló 2009.03.13. 07:03:23

A post az utolsó bekezdés kivételével nem rossz.
Az utolsó bekezdésből kilóg a lóláb.
Nem csak az MLP lólába, hanem az SZDSZ-é és az MDF-é is.
Nem véletlenül: MLP=SZDSZ.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2009.03.13. 07:37:04

Kampányblog is kerülhet már címlapra az Indexen?

3 százalékos küszöb? Miért akarod te az SZDSZ-t mindenképp betolni a parlamentbe, eszdéeszkettőcske? Ja, hogy rossz lenne egyedül a régi cimbik nélkül?

Basszátok meg, a kezdeményezés kiváló és hiánypótló, de _így_ NEM lehet más a politika.

kamasuka 2009.03.13. 07:42:53

LMP=SZDSZ

Ennyi. Aki meg beszopja - újból -, az hülye. Majd ha kampányidőszakban előkerülnek "Lehet más baloldali politika" vagy "Lehet más liberális politika" nevü csoportosulások, nem mindig ugyanazok, akik jobbról akarnak folyamatosan elvenni/szalámizni, akkor lehet "más politikáról beszélni", de hát "nagy testvér" és az NBH nem tűri a konkurrenciát.

Kopiás Attila Steve 2009.03.13. 07:44:49

Ez az LMP=SZDSZ annyira vicces. Látlelet a társadalomról, hogy _csak_ azt hajlandó elhinni, amitől _biztos_, hogy nem lesz jobb. Ha mégis jobb lenne, akkor az nem lehet úgy.
Humanistaként nemrég egy post alatt 30 komment távolságra egymástól lettünk meggyanúsítva azzal, hogy mszp-szadis mentőcsónak vagyunk (csak mert miért ne), majd amikor kifejtettük, hogy ezt elég furán csináljuk, konkrétan az utóbbi 7 évben civilként kábé minden baromságát megpróbáltuk megakadályozni a kormánynak, akkor pedig ugyanaz az ember meggyőződésesen kezdte állítani, hogy persze, mert fideszesek vagyunk, most lebuktunk. Shahjgh.
Az LMP-t mondjuk irigylem, _semmit_ nem kellett csinálniuk ahhoz, hogy szadeszosak legyenek. Nem kellett szadis pénzt kapjanak, nem kellett szadis politikusokat felvegyenek, elég ha csinálnak egy pártot, ami pl pont ellenkező szociális-, gazdaság- és vidékpolitikát szeretne mint a szadi és máris mindenki egyértelműen "érti" hogy ez bizony ugyanaz lesz. Mókás... :+)

Wolff 2009.03.13. 07:45:56

Lehet Más a politika? Biztos? Amikor ebben a posztban is ott sorjáznak a megfellebezhetetlen ítéletek (legjobb rendszer stb.), ami eleve kizár bármiféle vitát és párbeszédet, hiszen csak a hülyék érvelnek a legjobbnál rosszabb rendszer mellett, vagy azok, akinek egyéni érdeke fűződik hozzá. Íme, máris sikerült diszkreditálnia a Lehet Más-nak mindenkit, aki nem ért egyet velük.
A leegyszerűsítés sem éppen újdonság a magyar politikában, már pedig ez a poszt nem is egyszerűen sematikus, hanem tartalmatlan. Reklám. (Az már csak hab a tortán, hogy nem is saját szellemi terméket reklámoz.) A választási rendszer komolyabb kérdés annál, hogy egyetlen posztban elintézzék, azzal, hogy a jelenlegi megfelelően vegyít minden szempontot. (Valóban? Emlékszik még valaki 1994-re? Arányosság?) Mintha ezek mögött a szempontok mögött nem lenne valamivel több, mint egyszerű praktikus megfontolások. Elvek, eszmék, amik olykor bizony szembe kerülnek egymással. De ez a Lehet Más-nak úgy látszik nem fontos, hiszen kéznél van a mindent megmagyarázó össznépi előítélet: a pártok csak a saját érdekükkel törődnek. Indulatra aztán lehet építeni, de lássuk be ez nem más politika, csak más személyek akik ugyanúgy indulatokat meglovagolva politizálnak.

Kamatra cserélt szerelem 2009.03.13. 08:14:14

VALAKI MEGMONDANÁ HOGY A KURVÁK MIÉRT NYERTEK EU-S TÁMOGATÁST????

f.m.j. 2009.03.13. 08:52:00

Sajnos akár jó is lehetett volna ez az LMP (legalábbis én majdnem bevettem) de Bakács (még csalogató kampány-figurának is, nem tudom mennyire tartozik az "eszesekhez") vállalhatatlan, és hiteltelen, én legalábbis nem tudom feledni amikor benyalt a Gergényinek, műsort vezet a klubrádióban, a Kultiplexes megmozdulásai is nevetségeseek voltak, amolyan igazi műalter,-- innentől kezdve kiesett, mint "újatakaróreformerbecsületes-párt"
Ez van...
És 2010-ben nincs kire szavazni...
Ez még borzasztóbb...

ostván 2009.03.13. 08:54:44

A pártok azért maradnak csak szavakban a változás mellett, de tettekben SOHA, mert így több hűséges talpnyalót tudnak megjutalmazni (=lista), illetve több ellenőrizetlen bevételhez juthatnak (= minden egyéni jelölt a saját kapcsolatrendszerével gyűjti a kampányköltségeket, és a végeredmény "erősen eltér" a végelszámolásban nyilvánosságra hozott adattól. Szóval a több képviselő több bevételt jelent). Tehát a pártoktól ne várjunk változást. Ez olyan, mint amikor a munkáltatót arra kéred, emeljen neked fizetést. Legfeljebb a külső kényszerítő körülmények hatására.

Avatar 2009.03.13. 09:17:19

@DeMarco:
Szlovákia éppen attól bezzegország ma, hogy Dzurinda idejében végrehajtottak olyan reformokat, mint amilyeneket Bokros vagy a Reformszövetség (vagy az Ories, az adótanácsadók, stb...) javasolnak. Persze ott sem tetszett ez az embereknek elsőre, a cigánylázadásokat pl. a katonaság bevetésével kellett leverni.
Most viszont rajtunk röhögnek a szlovákok, mi meg arra vágyunk bárcsak olyan gazdasági környezet lenne itt, mint náluk. Csak éppen az ehhez szükséges lépéseket nem akarjuk megtenni.

Feca 2009.03.13. 09:41:48

Én csak egy apró választási törvény változtatást kérnék: A szavazás legyen előzetes regisztrációhoz kötve.
A legjobban működő demokráciának mondott országban ez így van. Vajon miért?

Az SZDSZ igy a küszöböt elérné, ezt csak kibirjuk.

Határozott Szándék (törölt) 2009.03.13. 09:48:46

Márpedig a pártok listaállítása felesleges és káros. A képviselők a választóikat képviseljék, ne a pártjuk vezérkarát, enélkül nem fognak tudni a lelkiismeretük szerint szavazni. Igazi képviselőket akarunk, nem pártkatonákat!

És a visszahívhatóság hiánya lehetetlenné teszi a demokráciát. Lehetne ezt korlátozni, pl. hogy a képviselő visszahívásának lehetősége évente egyszer álljon fent, és a körzet választópolgárai kétharmadának egyöntetű szavazata legyen szükséges hozzá. A képviselő visszahívásának legyen feltétele, hogy ugyanazon a szavazáson új képviselőt válasszanak.

Határozott Szándék (törölt) 2009.03.13. 09:58:07

A teljes körű választójogot is korlátoznám.

Lehessen szavazópolgár az a személy, aki:
1) Nagykorú
2) Életvitelszerűen a Magyarország területén él, vagy Magyarországon bejelentett lakcímmel rendelkezik.
3) A magyar köztársaság költségvetéséhez adójával hozzájárul, abban nettó befizető, vagyis többet fizet be az államkasszába, mint amennyi visszatérítést / segélyt / támogatást kap onnan.
4) Egy alapszintű állampolgári vizsgát sikeresen letett (az iskolákban létezik az állampolgári ismeretek tantárgy, az lehetne az alapja).
5) A független magyar bíróság nem ítélte el őt olyan köztörvényes bűncselekményért.
6) Nem áll jogerős ítélet alapján a cselekvőképességet korlátozó vagy kizáró gondnokság alatt.

Az, aki, aki ezek közül a feltételek közül egyet, vagy többet nem teljesített, ne legyen választó, és választható.

BaKecske 2009.03.13. 10:24:17

3%os küszöb, se megye, se kopogtató, ezekkel egyetértek.
De miért kell egy több mint 300 fős létszámú tervezetet tolni, ha egyszer mindenki megállapította (és itt nem a mostani politikusokra gondolok), hogy 200 az ideális?

Ezeken kívül én még fontosnak tartanám az 1 fordulós választásokra való áttérést. Ami a két forduló közti hetekben zajlik, az a populizmus és felelőtlen ígéretek netovábbja, nem hiányzik senkinek.
Amúgy az egyéni képviselőket is megszűntetném, mert már teljesen elvesztette ez az intézmény az eredeti célját. Legalább elfelejthetnénk a maffiozó kiskirályokat (lásd Karsai, stb).

il dottore 2009.03.13. 11:00:23

Mivel a választási törvényünk kétharmados törvény ezért két módon lehet rajta változtatni.

1. A parlamenti tényezők közös álláspontot alakítanak ki a kérdésben és ki is állnak mellette egészen a végszavazásig.

2. Egy párt kétharmados többségre tesz szert a választásokon és társadalmi konszenzus nélkül a saját elképzeléseit is képes megvalósítani.

Az 1. forgatókönyv jelen esetben elképzelhetetlen, mivel a Fidesz még egy MSZP-SZDSZ-MDF koalíció esetén sem fogja megszavazni a "reformot" - már csak azért sem alapon, illetve a Fidesz önmagában olyan csekély politikai tényező a parlamentben, hogy a Joli néninek a takarítónőnek több eszköze van a parlament munkájának a korlátozásában, mint Orbán Viktornak és baráti körének.

(s3.images.www.tvn.hu/2007/04/13/14/24/www.tvn.hu_da0e383457cecded505f8a18f618da8b.jpg)

Mert ha teszem azt Joli néni egy nap úgy dönt, hogy sztrájkba lép és nem hajlandó kitakarítani kollegáival az üléstermet, akkor talán a kedves honatyáink és honanyáink is észrevennék, hogy mekkora szeméthalmon csücsülnek, amit valójába ők hordtak össze! Átvitt és szó szerinti értelemben.

No de ha a 2. forgatókönyv valósul meg, akkor mi akadályozza meg azt a parlamenti pártot abban, hogy felvesse: nincs is szükség az országgyűlésre! Majd kormányzunk rendeleti úton! Változtassuk meg az alkotmányt! Megtehetnék, hisz kétharmaduk lenne.

Ha egy erő szerez egyedül kétharmadot, akkor jaj Neked társadalmi konszenzus, jaj Neked társadalmi kontroll, jaj Neked Magyarország!

S míg e két véglet között toporgunk nem változik semmi!

A XIX. században az angliai Chartista mozgalom a sorozatos aláírásgyűjtésekkel képes volt parlamenten kivűli erőként elérni, hogy hatása legyen a törvénykezés irányára és menetére. No de Angliában már akkor! visszahívhatóak voltak a képviselők! Ergo kénytelen volt a választói szavára hallgatni egy-egy képviselő, ha ragaszkodott mandátumához.

Nálunk se ez, se az, így valójában semmi sincs. S nem is fog egy jó darabig változni semmi!

Vagy mégis? Az LMP-nek mi forgatókönyve? Hogyan képzeli el a megoldást? Most már látjuk a koncepciót, no de hogy lehetne ezt meg is valósítani? Hogyan lehet ezt átverni a törvényhozáson?

Vetrov 2009.03.13. 11:25:58

@il dottore: "No de ha a 2. forgatókönyv valósul meg, akkor mi akadályozza meg azt a parlamenti pártot abban, hogy felvesse: nincs is szükség az országgyűlésre! Majd kormányzunk rendeleti úton!"

jajdejó, már úgy hiányoltam a fidesznácizást-orbánführerezést-afasizmusmintlelkiigényezést de azért csak megjött a végére nem kellett csalódnom. Igen, pontosan ezzel riogatnak a ballibek már egy évtizede, ezzel igazolják, hogy a Zorbán ellen minden eszköz megengedett, legyen az csak kötelezés, 23M román vagy akár tízezermilliárdos hitelfelvétel, háromszáz forintos euró, elkúrás, trükkök százai, stb.

Jó így rettegni? A bőröndöd be van-e csomagolva? Ez a MÁS politika?

adhuvbeigiqe upiugtqeőoqőoqqe 2009.03.13. 12:20:32



Függetlenül bárki politikai beállítottságától:

Reálisan el tudjátok képzelni amint BÁRMELYIK párt saját maga ellen szavaz? Eltudjátok képzelni, hogy a sok ingyenélő (minimum 150 felesleges parlamenti képviselő) kiszavazza magát a "tutiból"?

Kiszavazza magát a képviselői fizetésből? (kb. 250.000 nettó)
Kiszavazza magát a bizottságokból?
(kb. 230.000 nettó)
Kiszavazza magát az utazási hozzájárulásból?
(kb. 190.000 nettó)
Kiszavazza magát a lakhatási támogatásból?
(kb. 200.000 nettó)

Kiszavazza magát a havi nettó kb. 820.000 nettó fizetésből?????

Kiszavazza magát a mentességből, legálisan tartható élesfegyver birtoklásból (lásd kerékpáros futárt pisztollyal fenyegtő politikust), majdnem ingyen parlamenti ebédekből, a számon nem kért parlamernti lógásokból, a dupla pozíciókból (polgármester és képviselő egyszemélyben), a szabályok pofátlan be nem tartásából (lásd dohányzó parlamenti képviselők)???????????????????????

Nekünk állampolgároknak nincs más eszközünk mint az engedetlenség vagy az utcára való kivonulás.
NEM az utcai randalírozásról beszélek. Nem tojásdobálásról és utcakőfelszedésről beszélek. Nem könnygázról (bár ez nem az állampolgárok kompetenciája) beszélek.

Arról beszélek, hogy igenis meg kell mutatni ezeknek a pártállástól független gazembereknek, hogy nem szívhatják tovább a vérünket.

Meg kell mutatni, hogy van olyan ügy ahol pártállástól függetlenül ki tudunk menni az utcára (szavazni például vagy tüntetni) megmutatni, hogy kivel szórakozzanak.

Igen tudom, hogy ez utópia és naivitás. Úgyis kuka borogatás lenne a vége:(

svaleria 2009.03.13. 12:29:33

@hömm hömm: Tv-ben mondták valamelyik nap, hogy az Ukrán parlament képviselői felére csökkentették jövedelmüket mindenféle kényszer nélkül, pusztán a gesztus miatt, mivel pusztán az az összeg nyilván nem visz ki semmiféle országot semmiféle válságból. Eddig 400 000 Ft-nak megfelelő jövedelmük 200 000 lesz, valamint lemondanak az egyéb ingyenes juttatásokról is.
Minden tiszteletem az övék, emelem kalapom és irigylem az ukránokat.

Orbán Castro Rákosi Viktor , "itt az idő" elhúzni! 2009.03.13. 13:19:44

Nem volt jó a mostani szoci-szdsz banda, sőt borzalmasak és kártékonyak!!
A szomorú és meglepő az , hogy egy sose dolgozott, mihez is értő, többször bukott, országmegosztó pártkatonába gondolkoztok és nem egy hiteles, hozzáértő, szimpatikus jobbos vezetőben! Mert Orbán ógy kiépitette diktatúráját, félreállitotta riválisait, hogy nehéz hozzá nyúlni.
Kell a kormányváltás, kell a jobb, de NEM KELL ORBÁN VIKTOR!

il dottore 2009.03.13. 13:41:19

@Vetrov: Kedves Vetrov!

Énb egy szóval nem írtam azt, hogy Orbán Viktor ezt meg ezt csinálja majd, ha kétharmada lesz...

Én ezt írtam: Egy párt kétharmados többségre tesz szert a választásokon és társadalmi konszenzus nélkül a saját elképzeléseit is képes megvalósítani.

Ez ténymegállapítás, ezt gondolom nem vitatod...

Na most adódik a kérdés:
mi akadályozza meg azt a parlamenti pártot abban, hogy felvesse: nincs is szükség az országgyűlésre!

És itt követtem el a hibát, mert !-et írtam ? helyett. Beismerem, no de attól még a kérdés kérdés marad!

Magad is láthatod, hogy EBBEN a szövegösszefüggésben a volt miniszterelnök neve nem hangzott el...

il dottore 2009.03.13. 13:46:15

Amúgy, ha már megszólíttattam az én szemembe a Fidesz-MPP nem a szélsőjobboldallal azonos.

A Fidesz egy jobb közép és jobb oldal határterületén álló párt.

Valahol félúton van a keresztény szociáldemokrácia és a konzervatív liberalizmus között. Ez elég távol áll a szélsőjobbtól!

A gazdaságpolitikája pedig echte szoc. dem. gazdaságpolitika.

adhuvbeigiqe upiugtqeőoqőoqqe 2009.03.13. 14:50:17

Én szívem szerint krvára kimennék a parlament elé tüntetni, hogy felezzék a képviselők számát.
Abba is belemennék ha a felezést mondjuk derékmagasságban kezdenék!

CSAK VICCELEK! Dehogy akarom én bántani "tisztességben" megőszült ingyenélőinket.:))))
süti beállítások módosítása