HTML

ELKÖLTÖZTÜNK: lehetmas.blog.hu

Az LMP egy ország- és világmegváltó politikai kezdeményezés a fenntarthatóság, igazságosság és részvétel jegyében. Hisszük, hogy lehet más a politika - ha Te is teszel érte!

Linkblog

Friss topikok

Címkék

adózás (5) akció (1) aktivizmus (1) alkotmánybíróság (2) anarchia (1) anima sound system (1) antifasizmus (2) antirasszista (1) áram (1) atom (1) autó (2) babarczy (1) baloldal (3) bencsik (1) bizalom (1) boda (1) bodoky (1) bokros (1) boldogság (5) börtön (1) bringa (1) bringaút (1) buli (5) bulvár (1) cégmérce (2) civil zugló (1) critical mass (3) csillag (2) csr (1) demokrácia (18) demokrata (2) diktatúra (1) duna kör (1) egészségügy (1) elégedettség (6) elek istván (3) elek pista (1) elemzés (1) életminőség (4) elhízás (1) elit (8) erkölcs (2) etikus fogyasztás (2) európai unió (1) fam (2) felelősség (13) fenntarthatóság (7) fesztivál (1) fodor (3) foglalkoztatás (3) fogyasztás (2) forradalom (1) fülöp sándor (1) gaia elmélet (1) gárda (2) gáz (3) gdp (2) globalizáció (4) globkrit (5) gyurcsány (3) hadiipar (1) hanem (1) háttér (1) hedonizmus (1) herbert (1) hírlevél (2) hőszivattyú (1) illés (2) index (1) izland (1) izrael (1) jávor (3) jobboldal (3) kampány (3) kapitalizmus (4) kaukázus (1) képregény (1) kerékpár (2) kerékpársáv (1) kerékpárút (1) kettős mérce (1) kihalás (1) kisebbség (1) kisebbségek (1) kis jános (1) klíma (1) klímapolitika (1) klímaváltozás (4) kocsi (1) kóczián (1) költészet (1) költségvetés (6) korrupció (1) közélet (9) közlekedés (4) közösség (1) közvélemény (5) külpolitika (3) kultúra (1) kürti (1) kutatások (2) kvóta (1) lakáj (2) lehet más a politika! (1) lehet más a politika? (24) lehet mas a politika? (1) lengyel (1) levegő mcs (1) lézer (1) liberalizmus (2) lmp (1) lonley planet (1) lovasi (1) magyar (1) magyarországi zöld párt (1) majtényi (1) média (1) megmondás (20) megoldás (1) metszőolló (1) mszdp (1) mszp (1) nagykörút (1) napi ász (1) narancs (2) nehézipar (1) nemzetiségek (1) neokon (1) népegészségügy (1) ngo (1) nyílt levél (1) ökológiai lábnyom (1) ökopolitika (9) ökopolitikai műhely (1) ökotrip (3) olaj (1) olimpia (2) ombudsman (1) önkéntesség (2) önkormányzat (1) orbán (1) orbán viktor (1) őszöd (3) parlament (5) pártfinanszírozás (3) pártok (8) pécs (2) pénz (5) pláza (1) pogrom (1) politika (26) politikai filozófia (1) pozitív gondolkodás (1) pride (2) prieger (2) program (6) radikális (1) rauschenberger (1) rendszerkritika (5) rendszerváltás (5) sajtó (7) sajttáj (1) scheiring (2) schiffer (12) schmuck (1) soft power (1) sólyom (2) sport (1) sportegyesület (1) superman (1) szakértő (1) szalai erzsébet (1) szdsz (5) szegénység (1) szélsőjobb (5) sziget2008 (1) szkepszis (1) szmogriadó (1) sztrájk (1) tájékoztatás (1) tarka magyar (1) természet (1) tibet (2) tömegsport (1) tordai (2) tudás (1) tudatos vásárló (1) túlkapások (2) tv (1) új párt (9) unió (1) unokáink élete (4) utca embere (1) útlezárás (1) válság (4) várnai (1) vastagbőr (1) vay (9) védegylet (2) vélemény (3) vida (1) villanyautó (1) visszhang (4) vita (20) wildmann (1) zászlóbontás (2) zene (2) zengő (1) zöld (12) Címkefelhő

Adópótcselekvés, elkúrás: indul a szezon

2008.09.01. 08:00 :: pgeri

Hurrá, hurrá! Megjött! Itt van! Adórefom lesz itt, ha beledöglünk is. Vagy nem, hiszen 1-2 éven belül kifullad az egész: fehéredés ugyanis ezektől a javaslatoktól biztosan nem lesz. Mindenesetre beledöglünk, az biztos. Hiszen a tervek szerint szinte semmit nem egyszerűsödik a rendszer, sőt, további mutyizásra ad majd lehetőséget, hogy csak bizonyos bérszintig lehet élni például a járulékkedvezménnyel. Ráadásul a fő problémát, az átlagbér környékén már brutálisan magasnak nevezhető elvonást meg sem próbálja kezelni a terv. Így tovább kűzdjük magunkat lefelé azon a leejtőn, amit a közteherviselés hiánya okoz.

Lássuk kicsit részletesebben.

Az első téma a "csökkentjük az elvonást, és majd akkor mindenki rendesen fog fizetni" elv, azaz a fehéredésre építés. A csökkentés azonban kimerül annyiban, hogy az SZJA felső sávhatárát kitolják 1,7-ről 2 millióra. Az egyébként is szükséges korrekciót leszámítva ez semmi. Ja, és mérséklik a TB járulékot, de csak havi 140 ezer bruttó alatt. És ettől várnak fehéredést a szocik. Muhaha. Az első lépés olyan, mintha nem is lenne. A második pedig biztosítja, hogy még többen gondolkodjanak el azon, hogy miért is jelentik be az alkalmazottaikat 140 bruttó fölé. Összességében ettől inkább további eltitkolásokat lehet majd várni. De semmiképp nem 300 milliárdnyi fehéredést.

A második téma az egyszerűsítés. Ebben szinte semmit nem lép a tervezet szerint a kormány. A kis adók és járulékok maradnak, az SZJA bonyolult rendszere talán 3-4 év múlva egyszerűsödik egy kicsit az adójóváírás eltörlésével (a milliónyi egyéb kis szirszar kedvezmény eltörléséről nincs szó). De az első - és így biztosnak mondható - lépéseknél szó sincs az egyszerűsítésről, sőt, további bonyolítást hoz a fent említett bértől függő TB járulék.

Ráadásul újra felmerült az adóamnesztia kérdése, mint újabb pofon a becsületes adózóknak. Tehát jó eséllyel a fehéredési álmok csak álmok maradnak, Magyarország a vázolt rendszerrel megmarad az adóoptimalizáló, jövedelemeltitkoló vállalkozók paradicsomának, sőt, az adócsalók egy újabb kiskapuval és egy újabb amnesztia igéretével a zsebükben érezhetik, hogy itt ők járnak a jó úton.

Egyébként a tervezet másnak sem tetszik, hiszen azt első látásra is felismeri mindenki: ez nem reform, ez a szar kenegetése. A nagy igazságot viszont ezzel kapcsolatban tudni lehet: szarból nem lehet várat építeni. Nem fog sikerülni a szociknak sem.

És hogy mit kéne tenni ehelyett a helyben topogás, mutyiország erősítés helyett? Erről sokan (pl. a Big Four és az Oriens) írtak már egészen pofás, Gyurcsány programjánál mindenképp életképesebbnek tűnő tanulmányokat. Mivel ezek nagy része kiadáscsökkentéssel operál, így nehezen elfogadható a politika számára. A kiadáscsökkentés ráadásul nem is feltétele egy normális közteherviselésnek, ahogy azt már megírtuk mi is, ahhoz elegendő az adók átcsoportosítása. A munka terheinek csökkentése mellett számos bevételt növelő lehetőség van, például ÁFA, környezetterhelési adók (útdíjak, energiaadók), vagyoni adók. Ezekről részletesen is írunk majd legközelebb, most azonban drukkoljunk annak, hogy az asztalon lévő elkúrás-tervezetet a parlament nem fogja megszavazni a költségvetési vita során.

53 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lehetmasapolitika.blog.hu/api/trackback/id/tr71637807

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fákító a popicsibész 2008.09.01. 08:18:26

ámen. resriktív, szelektív szociálpolitikát, kevésbé választhatóság elvét! vagy rohadjon ki a szívük.

Dr Gregory House 2008.09.01. 08:20:27

Rábíztátok Mekk Elekre a káposztát és most csodálkoztok?

Carnivora (törölt) 2008.09.01. 08:28:58

Eddig is tudható volt, de a PM most már számokkal is alátámasztja, hogy 2006-2007-ben a tervezettnél kisebb költségvetési hiány nem az olcsóbban működő államnak, hanem a túlteljesült adóbevételeknek köszönhető: 2007-ben a GDP 45,8 százalékát vonta el az állam a gazdaságtól, míg a jövedelemcentralizáció a 2006-os 44 százalékról 45,8 százalékra emelkedett.

-

Na ezért tartunk itt ... sorba dőlnek be a vállalkozások ... az a fasza ebben az országban, aki nem dolgozik csak a pöcsit veri meg felveszi a segílyt, vagy v.mi állami hivatalnál mereszti.

Gyurcsány Ferenc 2008.09.01. 08:29:09

Kérem ! Akinek nem tetszik, al is mehet ! TESSÉK ! Lehet menni !

Kövér_Agár 2008.09.01. 08:29:25

Nem is célja ennek a "csomagnak" az adócsökkentés. Az egyetlen szent cél az, hogy az szdsz (hosszas kéretés után, nagy nehezen beadva a derekát :-)) végre hivatalosan is újra összefekhessen a maszoppal.

states 2008.09.01. 08:32:15

Nyugaton egy politikus azért távozik önként a hatalomból, mert tudja, hogy csak így van esélye a visszatérésre. A nem létező magyar politikai kultúra viszont lehetővé teszi, hogy egy többszörösen alkalmatlan ember akár négy éven keresztül is vegetáljon a hatalomban...

Before · http://azbeszt.blog.hu 2008.09.01. 08:41:07

méghogy lehet más a politika...
ez ugyanaz a fikahalom, ami mindenhonnan folyik.

nick_007 2008.09.01. 09:06:32

Az amnesztiával megint csak azt üzennék, hogy csak tessék nyugodtan csalni tovább, ahelyett, hogy olyan mértékű lennének az elvonások, amit meg lehetne fizetni.

Szavazás az adóamnesztiáról:
wita.hu/index.php?show=wita&wita=67

"Egyetért Ön a kormányfő azon ötletével, miszerint elengednék a korábban elcsalt adó megfizetését azoknak a cégeknek, akik vállalják, hogy ezentúl betartják a törvényeket?"

munkavállaló 2008.09.01. 09:07:02

Van 2 képviselő akit ismerek, egyik jobbos, másik balos.Mind a kettő(egymástól függetlenül)azt mondta,hogy alapjában véve leszarják, hogy mi van az emberekkel, az országgal,stb, az a lényeg, hogy az ő pozíciójukban jó pénzekhez lehet jutni.

Johnny Favorite (törölt) 2008.09.01. 09:21:26

Az államigazgatásban végre nem hajtott, sajnos fájdalmas, de elkerülhetetlen modernizáció mely nyilvánvalóan sok elbocsájtással fog járni minden program adócsökkentés stb.......egy gumi lófaszt sem ér

.....(ezt mindig megírom)-> ausztriában tized ennyi közszolga dolgozik..4x nagyobb hatásfokkal

Dr Kangörény 2008.09.01. 09:28:44

Igen, ez a csomagnak nevezett baromság kész röhej!
Az mszp talán nincs tisztában azzal, hogy a kezükben a veszett fejsze nyelét tartják, 2010-ben mindenképpen bukni fognak, ezért akkor sem tesznek semmi érdemi lépést, ha talán tényleg tudják, mit kéne tenni.

Én pontosan ettől tartottam, amikor sikerült "megnyerni" a népszavazást, hiszen a beszari politkusok miatt megint elvesztettünk 2 évet.
Így amikor orbán lesz kénytelen megtenni a szükséges lépéseket, sokkal durvább dolgokat lesz kénytelen megtenni, mint amire most szükség lenne.
De nem baj, szarni bele, az emberek érdeke senkinek sem számít, a lényeg, hogy megtartsuk-megszerezzük a hatalmat!

repecs 2008.09.01. 09:33:11

Lehetne valmi bizosítást kötni a magyar politikusokra hülyeség ellen valami svájci biztosítónál?

repecs 2008.09.01. 09:34:27

Esetleg ahogy lehet focistákat venni külföldröl esetleg vehetnénk politikusokat is. Ennél szinte minden jobb volna.

puszinyuszi 2008.09.01. 09:36:06

Amikor megprobaltam kinyomtatni az adocsomagot, hogy kenyemesen elolvashassam, ures lapok jottekki a nyomtatobol. Ezt mindent elmond a csomagrol....

Kovacs Jozsef 2008.09.01. 09:37:42

Ha Gyurcsány tudja, hogy mindenképpen bukik, legalább 'elvihette volna a balhét', olyan szigorú költségvetést csinálhatott volna 2 éve, hogy csak bámul egész európa. Aztán a 2 év alatt minden szépen pályára állt volna, és még az is megtörténhetett volna, hogy újra választják.
Erre égbekiáltó sunyizással elmismásolja a reformokat, egész európa ócsárol, nem csak mi. Tuti nem fogják újra választani.
Visszanyalt a fagyi, a rövid távú eredmények miatt feladta a hosszú távú fejlődés lehetőségét. Magát szivatta meg.

PRDC 2008.09.01. 09:38:53

Kangörény, kangörény, te javit6tatlan optimista. Nagy az esélye, hogy 2O1O ben is a komcsik nyernek. Ugyanis a választási győzelem sehogyan se korrelál a kormányzati teljesitménnyel, L. O2, L. O6.

Egyébként ha a Fidesz mégis nyerne, akkor rögtön a szociális kiadásokkal ( nyugdijas, cigány ) kezdheti. Azok ugyis főleg baloldali szavazók, és pánzbe kerülnek. Szvsz évente ezermilliárd megspórol6ó rajtuk.

( Megjegyzem, lassan kezdem úgy látni, hogy a fidesz csak annyiban különbözik az mszptől, hogy ők nem öltek embert 1956 után. Vajon azért, mert nem volt rá alkalmuk ? )

puff 2008.09.01. 09:40:12

Bizalmatlansági indítványt kell benyújtani a kormány ellen, ha nyer az ellenzék akkor tiszta helyzet van a Fletó eltakarodik, ha veszít az ellenzék akkor pedig tartja a száját és igyekszik képviselni a választói érdekeit, ilyen egyszerű a dolog!!!

Johnny Favorite (törölt) 2008.09.01. 09:50:06

puff

Ilyet én is tudok.
Pl.:"....mindenki a munkabérének megfelőlően kirót adót és egyéb járulékokat befizeti,amiből a közkiadásokat lehet finanszírozni és a szociálisan rászorultakat támogatni,...valamint további fejlesztések megvalósulásához bázist nyújtani...."

Szerintem alakítsunk pártot!!! :D

puff 2008.09.01. 10:00:01

Tudom hülyén hangzott, de annyira dühít ez a sok maszlag ami elhangzik a politikában, van mód arra, hogy tisztázódjanak a parlamenti erőviszonyok, de senki nem akarja meglépni a dolgot. Mindenkinek mögöttes szándékai vannak ezek szerint, a tiszta helyzet sok ember(megélhetési politikus) anyagi érdekeit veszélyezteti, szerintem azért nem lépnek.

titokvadász 2008.09.01. 10:17:07

el vagyok keseredve,hogy ezek azt hiszik ,hogy az ország iq-ja olyan alcsony,hogy ezeknek a marhaságoknak,maszlagoknak tapsolni fognak,még az átkosban sem mertek ennyire hülyének nézni bennünket

Atesz 2008.09.01. 10:40:47

Adócsökkentés csak a kirívóan magas szociális kiadások lefaragásával lehetséges.Alaposan meg kell nyírbálni a családi pótlékra,szocpolra,rokkantnyugdíjra jogosultak táborát.Ezen azt értem,hohy csak az kaphasson ezekből,aki már tet is be a közösbe,nem pedig családi pótlékból akar az egész pereputty megélni,szocpolból építkezni(csigák).A rokkantnyugdíj egy vicc,így oldják meg a munkanélküliséget.

redriot 2008.09.01. 11:01:48

Jól mondjátok, a maszlag a legjobb szó erre. Iq80 felett már átlátszó a dolog. Méghogy adóreform?!? Ez? Ilyen bátortalan, erőtlen, felvizezett, halovány, egyet jobbra - egyet balra valamit még távolról sem néznék reformnak.

Ha kihúzzák vmi csoda folytán 2010-ig, akkor lesz majd ösződi beszéd kettő: mármint "2 évig nem csináltunk semmit, csak úgy tettünk mintha kormányoznánk!" -mert ez most az. Nagyon szomorú. A szociknak rég le kellett volna cserélni Ferencet, kolonc a nyakukon.

titokvadász 2008.09.01. 11:03:58

ha egy isten van ,akkor nem húzzák ki, ha kettő akkor megint szívunk jó nagyot ahogy eddig is

idiesel · http://www.diesel.hu 2008.09.01. 11:18:33

titokvadász: Nem, nem... Ők leszarják, hogy mit fogunk avagy, mit szólunk hozzá.. A BÉT körüli ügyek miatt az OTP és a MOL együtt vonulna ki és csinálna egy független értéktőzsdét. Valami hasonló kellene ide, hogy a fejükhöz csapjanak ezek a barmok. Ötletek?:)

terepjaros 2008.09.01. 11:24:27

Lássunk tisztán: ennek a bagázsnak egyáltalán nem érdeke az adócsökkenés. Miért is lenne? Kevesebb adóból(átmenetileg) kisebb kölségvetést lehet készíteni, kevesebb pénz felett lehet rendelkezni, kevesebbet lehet a barátoknak juttatni, kisebb állami beruházásokat lehet levezényelni (ebből kevesebbet lehet lenyúlni), és nem utolsó sorban kevesebbet lehet - az egyébként inaktív-választópolgároknak juttatni, hogy egy következő ciklusra is megválasszák őket.
Ezek után kérdem én - az ő szemszögükből -, ki az a barom aki adót akar csökenteni?

titokvadász 2008.09.01. 11:25:22

ez úgy lenne az igazi ha az mszp vonulna jó messzire és bennünket pedig békén hagyna(szívem szerint biróság elé allítanám őket foglalkozás körében elkövetet gondatlan károkozásért,de sajnos mível fejétől büzlik a hal ,a magyar bíróság erre alkalmatlan,hogy itéletet mondjon felettük

Johnny Favorite (törölt) 2008.09.01. 11:48:51

titokvadász
".szívem szerint biróság elé allítanám őket foglalkozás körében elkövetet gondatlan károkozásért.."

Nem kell vacakolni a bírósággal!

Moszkva téren karóba húzni őket (lehetőleg minél tompább karóba....az jobban fáj)
A rajt sorrend a teljesség igénye nélkül:
1.- megyesi "közellenség" péter
2.- ferenc testvér
3.- horn "arconcsapott" gábor
4.- ájem lamperthmónika
5.- veres jános
6.- stb.-stb.

gondolom mindenki szájaíze szerint tudja folytatni....

Még egy gondolat serkentő. A zsidó nyári fesztiválon az egyik legnagyobb zsidó vezető a következőket mondta kis micimackó péternek a honi kancellária vezetőjének :"....a semjén azt mondta nekem, hogy te leszel a miniszterelnök...!!"
Nem is tudom mi ráz meg jobban,hogy a semjén ilyeneket beszél meg a kaffer vezetővel,,,vagy az , hogy ez igaz is lehet!!

idiesel · http://www.diesel.hu 2008.09.01. 11:56:27

johnny Favorite:

Furcsa mód kihagytad Orbán tesvírt, Mikola überokosvagyok-ot és sorolhatnám a másik oldalról is... Mielőtt egy utolsó geci leszek, nem nem és nem. nem kommunista vagyok, hanem ők is odavalók. Ennyi. Orbánnak bambuszt javasolnék, és sűrűn locsolni... A bambusz gyorsan nő ám.... :D

Johnny Favorite (törölt) 2008.09.01. 12:23:01



"gondolom mindenki szájaíze szerint tudja folytatni...."

histar007 2008.09.01. 12:38:50

Ne feledjük hogy Fleto is üzletember. Vagyis az ő cégi is csalnak => kell az amnesztia, 140 bruttóért dolgozik ott mindenki => majd pont ő fizessen TB-t. Fehéredés pedig van és kész, fehéredik minden, haj is, gazdaság is Colbert híd is, körülötte az autók is...

idiesel · http://www.diesel.hu 2008.09.01. 12:58:34

Észrevettem azt a mondatodat, csak az fúrta az oldalam, hogy Te kihagytad :) De nem akarok személyeskedni...

Johnny Favorite (törölt) 2008.09.01. 13:26:52

Most erre mit írjak???

Tényleg nem szeretem a kisz volt tagjainak pofáját nézni a kormánytablón és , azt sem szeretem hogy a meggyőzés eszközeivé vált az is hogy a fidesz kényszerből ugyan de ki találta a jó komunista kategóriát (pozsgay,martonyi..stb...)
Visszatérve egy ásónyomra az adóhoz...kísértetiesen ezt csinálta meggyesi pétör amikor a közigazgatás reformja a bérek felemelésével véget ért...modernizáció, munka átcsoportosítás, ésszerüsítések meg elmaradtak...de lehet hogy csak elképzelésük se volt....mert mi tagadás pénzt adni az nem egy nagyon sok kidolgozást igénylő munkafolyamat a változtatáshoz erő és szakértelem kell ez meg nincs...

Buga_Jakab 2008.09.01. 14:08:49

Tisztelt Lehetmás Csapat!

Immár több mint két órája karóba húzásról társalog kéjesen két - hm.. - polgártársunk.

Eddig a politikai beszédben csak hazaárulóztak, a szadista részletekről nem volt szokás beszélni.
Szerintetek ís így legyen más a politika?

BJ

ez 1 neoliberális cikk 2008.09.01. 15:00:47

Biztos akkor lesz más a politika, ha az oriens és "big four" hiperkapitalista javaslatait etalonként említjük?

Biztos csak az a baj ezekkel, hogy "nehezen elfogadhatók a politika számára"? Vagy ahogyan a másik pgeri (közteherviselés) cikk mondja "komoly politikai bátorság kell" a kiadások lefaragásához? Ennyi?

Hol vannak itt a rendszerkritika legalább egy nyomeleme? Vagy ez abban merül ki az újszerű lázadás, hogy a mainstream gazdaságpolitikában laza fordulatokat viszünk be, miszerint "És ettől várnak fehéredést a szocik. Muhaha."??? A rendes neolibek ezen már legalább túlvannak.

Buga_Jakab 2008.09.01. 17:12:30

Érdekes kérdést vet föl itt az előző hozzászólás. Kedves Pgeri, érdekelne a válaszod.

Egyébiránt, kedves Lehetmás Fiúk, immár több mint öt órája díszeleg itt a blogotokon (11.48 óta) az a szado-politikai
hozzászólás. Nem zavar Titeket?

BJ

ez 1 neoliberális cikk 2008.09.01. 18:31:46

Köszi a figyelmet, és köszi hogy nem szóltál be a helyesírási gebaszok miatt. :) Féltésből voltam csak indulatos.

gomes 2008.09.01. 19:37:06

elso egy technikai felvetes lenne:
nincs mod arra hogy moderaljatok a hozzaszolasokat? a trollokra szerintem senki nem kivancsi.

gomes 2008.09.01. 20:12:28

ezutan meg egy ujabb megfeddes nektek, kedves remenysugaraim; nem gyozom hangsulyozni, hogy le kell tojni, nagyon-nagyon magasrol, hogy azok ott mit ugyetlenkednek, b@szakodnak elfele.
vagy kell irni egy olyan cikket amit lehoz a nepszabi, az indeksz, a figyelo, meg ha lenne olyan, akkor a guardian es a times magyar nyelvu kiadasa. (szoljatok, ha lemaradtam valamirol!)
mert ez az iras is van olyan verszegeny mint amit kritizal. mondom ezt ugy, hogy majdnem mindennel egyetertek amit irtal Pgeri.

budlibicska 2008.09.01. 21:06:49

Egyetértek gomessel!

És mit keres itt ez a sárga lócucc?

Hogy halad a pártszervezés?

lehetmás 2008.09.02. 11:23:52

Kedves jófej kommentezők! (A rosszarcok úgyse járnak vissza...)

Ez az én ízlésemnek is neolib volt kicsinyt, bár ha jobban megnézitek, a munka terheinek csökkentése mellett megjelenik a fogyasztási, vagyoni és ökoadók emelése egy kötlségvetéssemleges átrendezés keretében. Ahogy PGeri írja: "A kiadáscsökkentés ráadásul nem is feltétele egy normális közteherviselésnek".

Ezzel együtt nem tisztem megvédeni PGerit, helytáll ő a saját véleményéért, csak azt jelzem, h ez egy közösségi blog, ahol azonban az egyes szerzők álláspontja jelenik meg. A közös álláspontunk majd vmi hivatalos formában fog eljutni hozzátok... nem is olyan sokára. És nem fog hasonlítani az orienses és big4-os javaslatokhoz...

A moderálás hiányáért meg bocs, de egyrészt én nagyon tanulságosnak tartom ezeket a hozzászólásokat, másrészt időm sincs moderálgatni minden threadet. Sőt, az elveimmel sem feltétlenül vágna egybe ez a gyakorlat.

Viszont a "sárga lócucc" az mi az?

budlibicska 2008.09.02. 21:17:36

Mindegy.

Szóval nagy a csend. Nincs sajtó, nincsneke események. Nem gondoljátok, hogy a vitakör futhatna még egy kört?

the good terrorist · http://goodterrorist.blogspot.com 2008.09.05. 14:30:10

Ejh, köszönöm ezt a postot. Én is akartam írni valami hasonlót, de helyette inkább belinkelem ezt. Kiváló lett, gratulálok!

Buga_Jakab 2008.09.05. 21:31:05

PGeri, lassan hozzászoknunk, hogy nem válaszoltok a fölvetésekre. Végül is Ti írhattok a blogra cikket, nem kell vesződnötök a hozzászólókkal - pedig érdekelt volna, mit gondolsz az elsejei 15.00-ásról.

Meg az is érdekelt volna, hogy az SZJA felső sávhatárának 1,7-ről 2 millióra emeléséről miért írod: "Az egyébként is szükséges korrekciót leszámítva ez semmi."

Nem egy eget rengető emelés (17,6%), de az inflációnak több mint kétszerese.

No meg azt is írod: "Ja, és mérséklik a TB járulékot, de csak havi 140 ezer bruttó alatt. És ettől várnak fehéredést a szocik. Muhaha." "inkább további eltitkolásokat lehet majd várni"

Kíváncsi voltam, utánanéztem, mit ír Gyurcsány erről a sáv-emelésről: "Az általános munkáltatói járulékkulcsot pedig úgy csökkentsük öt százalékponttal, hogy a csökkentést csak a bérek első 140 ezer forintjáig lehessen alkalmazni. Ez valamennyi jövedelmi csoport terheit csökkenti, de kétségtelen, hogy legnagyobb mértékben az alacsonyabb képzettségű, kisebb jövedelmű munkavállalók alkalmazását teszi könnyebbé, azaz ösztönző hatását elsősorban ott fejti ki, ahol a legnagyobbak foglalkoztatási gondjaink."

Hol hibás az érvelése? - kérdezném, ha esetleg olvasnád a cikked hozzászólásait.

Buga_Jakab 2008.09.05. 21:40:41

Örülök, Lehetmás, hogy megsimogattad a buksimat, és "jófej kommentezőnek" tartasz. Megvalllom, kicsit komolyabb reagálást vártam egy morális alapon szerveződő politikai erőtől.

Egy pillanatra úgy tűnt, Te is röstelled a vidám karóba húzós csevelyt itt a blogotokon ("moderálás hiányáért meg bocs"), de utána gyorsan napirendre térsz fölötte: "nagyon tanulságosnak tartom ezeket a hozzászólásokat".

Ezt illene egy kicsit kifejtened, mert azon túl, hogy egyes polgártársainkban van némi szadista hajlam, másfelől a politikusokat szokás utálni - mi volt ebben tanulságos számodra?

Eddig szimpátiával figyeltem a szép elveiteket, a próbálkozásaitokat. De ha "az elveiddel sem feltétlenül vágna egybe", mármint a szadisták moderálássa, akkor nem tudom, hogy mit várjak attól, hogy Ti is a politikai porondra léptek.

PGeritől nem várom, hogy reagáljon ez előbbi bejegyzésemre, de ebben az ügyben várnék tőled valami komolyabbat.

Üdv: Jakab

lehetmás 2008.09.10. 14:50:24

budlibicska: uborkaszezon van/volt, nálunk meg a háttérmunkák ideje. sajtó azért akad, kb minden hétre jut egy cikk/interjú (múltkor MaNem, aztán HVG-vélemény, ezen a héten figyeld a Mancsot, és asszem épp ma betámadjuk a bulvár-szekciót is), eseményért nézd meg pl ezt: index.hu/kultur/eletmod/hanem/
ha pedig komolyabbra vágysz, akkor is tudlak bíztatni: (ezek szerint közkívánatra) alakul a vitakör reloaded.

the good terrorist: PGeri nevében köszi, majd átadom.

Jakab: PGeri helyett megpróbálom én: a sávhatáreltolás önmagában nem lenne jelentéktelen, de a korábbi években sokszor változatlan maradt a sáv, és így észrevétlenül elinflálták a sávhatárok értékét.
a mostani emelés, miközben nomináltértékben komolynak tűnik, mindössze arra elég, hogy a progresszív adózáshoz elméletileg kívánatos, monotonon növekvő marginális adóterhelésben mutatkozó torzulást, a középosztályt a felső rétegeknél jobban sújtó progressziós púpot széltében harmadával csökkentse.

A járulékcsökkentésről: nem hiszem, h tényleg jövedelemeltitkolás várható, de azt meg sztem GYF sem hiszi, h 5%-pontos TB-járulékcsökkentéstől érdemben fehéredni fog a gazdaság. mekkora változás is ez a "szuperbruttóban"? 1-2%? annyi se?
az se valószínű, ismerve a foglalkoztatás bérrugalmasságát, h ez hihetetlen tömegek alkalmazását fogja elősegíteni...

a moderálásról/karóbahúzásról: azért kértem bocsánatot, mert sajnálom, ha valakit az adott komment zavar, másrészt azért tartom tanulságosnak, mert Johnny ezzel magát minősítette - megtanultuk, mit gondoljunk róla. nem nekem kell helyette szégyenkeznem.
azt, remélem nem várod, h külön elhatárolódjak ettől a kommenttől?! gondoltam, erre itt nincs szükség.

ami fontosabb, hogy mit várhatsz tőlünk? azt, h tiszteljük a szólásszabadságot, még abban az esetben is, ha a kifejezett vélemény tökéletesen szembenáll a meggyőződésünkkel. persze a szólásszabadságnak is megvannak a határai, ezek átlépését a Btk jelenleg is büntetni rendeli. a megítélésem szerint ez még belefér a vélemény kategóriába, de ha te bűncselekményre gyanakszol, ne habozz ezt megosztani velünk.

Buga_Jakab 2008.09.10. 19:05:09

Örülök Lehetmás, hogy szerinted sem tartható, ami Pgeri írt a tb-járulékról, persze utána valami nagyon másról beszélsz.

Ezt a "monotonon növekvő marginális adóterhelést"-t majd próbáld meg magyarul is. Egyébként megint másra válaszolsz.

Ellenben gratulálok:
"de ha te bűncselekményre gyanakszol, ne habozz ezt megosztani velünk"
- ez olyan cinikus, hogy akár valamelyik mai pártban is helyed lenne!

Üdv: Jakab

lehetmás 2008.09.12. 13:32:52

Jakab, reagáltam a tb-járulékos témára: nem hiszem, h jöv.eltitkoláshoz vezetne, ahogy Geri, írta, de azt se hiszem, h fehérdeéshez, ahogy a szocik mondják, és Ferinek sem hiszem el, h érdemben növelné a munkakeresletet (az a hiba az érvelésben, h a "kifejtett hatás" kb = 0).

"monotonon növekvő marginális adóterhelést": az újabb egység jövedelemre kivetett adó folyamatosan nőjön, v legalábbis ne csökkenjen. ma ez nem teljesül (vö: progressziós púp). és bocs, de konkrétan a kérdésre válaszoltam, csak a kérdés kicsit összetettebb, mint ahogy megfogalmaztad; bizonyos összefüggéseket nem árt figyelembe venni.

nézd, lehet más álláspontod a gyűlöletbeszéd-kérdésben, de fogadd el, h az enyém az, h ezt nem törvényi szigorítással kell megoldani. amit a tv nem tilt, az szabad, és a fenti vélemény még nem büntetendő kategória. szerintem. ha te másképp gondolod, tényleg írd le, kíváncsi vagyok rá.
csak ne legyen az, h aki nem osztja a te morálisan helyesnek vélt álláspontodat, az cinikus. (amúgy: érezd az iróniát, plz!)

Buga_Jakab 2008.09.12. 16:45:04

Lehetmás, itt hagyhattad volna abba:
"nem hiszem, h jöv.eltitkoláshoz vezetne, ahogy Geri, írta"

De nem sikerült megállni, hanem folytadod, hogy de bizony más is tévedett.
Nem erről beszéltünk, mint ahogy más és más esetekben sem.

Fiúk, kezdetben szimpatikusak és jópofák voltatok.
Sok sikert a politikához!

BJ

gomes 2008.09.12. 20:01:22

Azt gondolom, mindannyian osszetennenk a kezunket, ha a jov.eltitkolas csucsa 140k-fele tolodna a minimalbertol, raadasul ott mar sokkal kissebb a nyomas. Ettol meeg az 5% szerintem sem eleg a szamottevo(!) feheredeshez.

pgeri 2008.10.04. 17:32:20

Buga: legközelebb jobban odafigyelek, elnézést.

A TB járulékokkal kapcsolatban komolyan gondoltam azt, amit írtam. Az SZJA-nál meglévő brutális kulcsnövekedés például az egyik oka, hogy _nagyon_ nem éri meg becsületesnek lenni, hiszen minimálbér környékén még 0% körüli a kulcs, havi 150 felett ellenben már 36%. Ez nagyon nagy difi, nagyon nem éri meg 150 felett jelenteni valakit.

A TB eddig "egykulcsos" volt, azaz _kicsit_ persze itt is megérte nem becsületesnek lenni, hiszen az eltitkolásért nem kell fizetni, de az arány változatlan volt 10 ezernél és 1 milliónál. Ez a tervek szerint megváltozik, SZJA szerűen, de szerencsére kevésbé durván. Így nemcsak összegszerűen, de százalékban is kevesebb lesz havi 140 alatt a TB. Ami további erős motiváció a 140 alá jelentéshez.

Az SZJA hatásához mérten ez elenyésző, de nem nulla. Csak ennyit akartam érzékeltetni a kritizált félmondattal.

Soha nem mondtam, hogy muszáj kiadást csökkenteni, bár ha lehet találni lenyeshető részt, akkor azt le kell nyesni és adósságot visszafizetni belőle. Az első egy normális közteherviselés kialakítása kell, hogy legyen. Ha a jómunkásemberek érzik, hogy nincsenek ingyenélők az országban (de legalábbis nem milliós számban), akkor fizetni is szívesebben fognak. De itt már lehet, hogy bilibe lóg a kezem. :-)

Buga_Jakab 2008.10.05. 18:06:50

Kedves PGeri, örülök, hogy több mint egy hónap után, de mégiscsak válaszoltál. Kár, hogy nem arra, amit írtam (éppen 30 nappal ezelőtt).

[Ha valakit érdekelne, idemásolom, de csak akkor.]

Üdv.: Jakab

pgeri 2008.10.05. 23:14:19

Arra gondolsz, hogy "hol hibás Gyurcsány érvelése"? Ott, hogy a progresszivitás bevitele a TB-be - bár valóban csökkenti a fizetendő járulékot - erősíti a bérek aluljelentését.

A másik meg, hogy van egy olyan "szabály" (inkább megfigyelésnek mondanám), hogy az adónövelés _mindig_ az adóelkerülés erősödésével jár, ellenben a csökkentés akkor jár fehéredéssel, ha radikális. Ezért marhaság kis lépésekben csökkentgetni.

Ha másra gondoltál, akkor tényleg másolnod kell. :-)

Buga_Jakab 2008.10.06. 09:09:58

A kérdés valóban ez, de így hangzott: segít-e a fehéredésben, ha 140 ezer alatt csökken a tb-járulék. (Igen, bár túlzott reményeink ne legyenek.)
Te pedig gondosan arról beszélsz, hogy 140 ezer FÖLÖTT marad a járulék. (A progresszivitás jó szöveg, mert arra utal, hogy 140-nél NŐ a teher, holott az 'érvelés' arról sztólt, hogy 140 alatt CSÖKKEN).

Érdekesek vagytok, fiúk! Ha rákérdez az ember, tudtok szakmailag gondolkodni, mégha kicsit csúsztattok is néha. De ha írtok egy cikket, mint Te fentebb, akkor csak úgy dől a politikusi szöveg ("tovább küzdjük magunkat lefelé a lejtőn", "elkúrás").
Hogy lesz így más a politika?
süti beállítások módosítása