A nyár közepétől beinduló lezárásokat látva először abba a hitbe ringattam magam, hogy a városvezetés burkoltan a kerékpározást támogatja az ellehetetlenített autós közlekedéssel. Vicces, ahogy a teljes hosszában lezárt budai alsó rakparton már kora délután leáll a munka, ott is, ahol nincs lakóövezet a közelben. (Ehhez képest a kelenföldi lakótelep közepén ledózerolt iskola helyén vasárnap is mehet az építkezés, ráadásul 12 órás műszakban, reggel 7-kor kezdve...) A kieső (és kerékpározásra, esti kocogásra egyébként kiválóan alkalmas) alsó rakpart miatt a Szentendréről befele tekergő autóoszlopok a Rózsa-dombon keresztül kerülik a Clark Ádám és a Moszkva tereket, körülbelül 2-szer annyi távot téve meg és az emelkedők meg a gázfröccsök miatt legalább 3x annyi benzint égetve el.
Persze, sokat tanultunk az útlezárásokból, mert kiderült, hogy van egy rugalmas hányad kocsihasználó, aki közlekedési eszközt cserél, vagy elhalasztja az útjait, esetleg más úton jár, ha itt-ott lezárják az utat. De van egy autós minimum, aki nem rugalmas és talán a munkája miatt, vagy perverzióból, de nem tud vagy akar alternatív megoldást találni egyelőre. A lényeg, hogy szerintem elértük azt a minimumot ahova össze lehetett nyomni az autósokat Budán. Már bringázni sem lehet az autóutakon, annyira tömött és annyira türelmetlen/szabálytalan az autóstömeg az Aquincumtól a Hamzsabégi útig minenhol. Tök életveszély, ha haladni is akar az ember. Kicsit aggódva várom ezután a Margit-híd lezárását, ugyanis már ziher, hogy nem kapjuk vissza addigra a Szabadság-hidat.
Megjegyzem, a közhiedelemmel ellentétben a kerékpáros is az ügyeit intézi, tehát nem a bájosan kanyargó, parkokon átvezető és cukipofa jelzőlámpákkal ellátott térköves utak teszik boldoggá, hanem a biztonságos és gyors közlekedés feltételei. A km-enként több millióból épülő kerékpárutak helyett a szakemberek már régóta kerékpársávokat építenének, (akár szintben is elkülönítve) de a hazai autósokat nehezen lehet leszoktatni a sávra parkolásról, ezért egyelőre a kerékpáros és a városvezető is a kerékpárutakban hisz...
Pedig.
Hétfőn már elegem volt a Kossuth Lajos utca vs. Petőfi Sándor utcai pocsék útburkolatból, ezért a Petőfi-híd - Nagykörút útvonalon tekertem edzésre. A külső sávban ugye mindig parkol vagy kiáll valaki, így ott rendesen kell figyelni és időnként a belső sávban haladni. Ezzel viszont akaratlanul is feltartja az ember egy pár másodpercig az autós forgalmat, hacsak nem tép ezerrel. Amíg elértem a Nyugati térig, tucatnyi ilyen jelenet lejátszódott és a bringások frankón megfogták a forgalmat a legnagyobb jóindulatuk közepette is. Persze ez a feltartás csak látszólagos volt két piros lámpa között, de az autósoknak akkor is bosszantó lehet. Kéne a városnak az a (kis és) nagykörúti bringasztráda, de nagyon, akár a sávok szűkítésének árán is.
forrás: Kolbászból Kerítést!
Persze az ötlet több mint idealista és naiv, de ha szépen kitartanak a bringás civilek és a CM-re is rendesen eljárunk például most, 22-én, akkor egy nap még valósággá is válhat. Hiszen egy fél évvel ezelőtt méga a bringatárolók is sci-fi-nek tűntek...
Végül két csúcskirály reklám, amilyeneket rövidesen majd a magyar TV is sugároz... :-) Szerintem. :-)